Ryanair pochwalił się wynikami finansowymi za pierwsze półrocze roku fiskalnego 2024, czyli od 1 kwietnia do 30 września br. Irlandzki przewoźnik przewiózł w tym czasie 105,4 mln pasażerów, czyli 11 proc. więcej niż w tym samym czasie w 2022 r. i osiągnął zysk netto w wysokości 2,18 mld euro. Jest on wyższy o 59 proc, czyli o ponad 800 mln euro od wyniku z analogicznego okresu ubiegłego roku.
Przychody wyniosły 8,58 mld euro i były wyższe o prawie 2 mld euro (30 proc.) w stosunku do pierwszego półrocza roku fiskalnego 2023. Flota Rynaira składa się w tym czasie z 563 samolotów, a przewoźnik zamówił kolejne 300 Boeingów MAX 10. Wskaźnik wypełnienia miejsc wyniósł 95 proc. i był wyższy o 1 punkt proc. względem analogicznego okresu 2022 r.
Ryanair jest jedną z najbardziej efektywnych ekologicznie linii lotniczych w UE. Dzięki młodej flocie i wysokim współczynnikom obciążenia nasz CO2 na osobę/km wynosi zaledwie 65 gramów. Intensywnie inwestujemy w nowe, bardziej wydajne technologie. W pierwszym półroczu odebraliśmy 26 nowych B737-8200 “Gamechanger” (4% więcej miejsc, 16% mniej paliwa i CO2). Przyspieszamy modernizację wingletów szablościennych do prawie 130 B737NG (docelowo 409 do 2026 r.), zmniejszając zużycie paliwa o 1,5% i obniżając emisję hałasu o kolejne 6%.
– powiedział Michael O’Leary, prezes Ryanair Group.
W dalszym ciągu celujemy w ok. 183,5 mln (+9 proc.) pasażerów w F24, choć ostateczna liczba zależy od tego, czy Boeing wywiąże się ze swoich zobowiązań w zakresie dostaw od chwili obecnej do końca roku. Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami spodziewamy się, że koszty jednostkowe bez paliwa wzrosną w tym roku o ok. 2 euro, co w dalszym ciągu pogłębia różnicę w kosztach pomiędzy Ryanairem a jego rywalami w Europie. Obecnie oczekujemy, że w IV kw.br. ceny biletów będą wyższe niż w IV kwartale ub.r. o kilkanaście procent. Niezabezpieczone koszty paliwa są jednak znacznie wyższe, co sprawia, że powtórzenie rekordowych wyników z IV kw. ub.r. jest mało prawdopodobne. Jak zwykle o tej porze roku, przewidywalność I kw. 2024 r. (IV kw. F24) jest bardzo ograniczona. IV kwartał roku fiskalnego jest tradycyjnie naszym najsłabszym okresem, a w tym roku będzie miał na niego wpływ częściowe wycofanie bezpłatnych praw do emisji CO2 w ramach ETS, co nastąpi w styczniu 2024 r.
– dodał O’Leary.
Opracował: Mirosław Mikulski
Źródło i zdjęcie: Ryanair