Po raz pierwszy trendy podróżnicze w 2023 r. są publikowane w tym samym czasie, co spostrzeżenia profesjonalistów z branży, od linii lotniczych, przez hotele, po gospodarzy wynajmu wakacyjnego i nie tylko. W dostosowanym raporcie Traveller Value Index 2023 dla partnerów turystycznych Expedia Group ujawnia, w jaki sposób pandemia na zawsze zmieniła podróżowanie. Badanie pokazuje najwyższy poziom optymizmu od 2020 roku.
Większość profesjonalistów branży turystycznej spodziewa się, że w ciągu dwóch lat podróże w celach wypoczynkowych (71 proc.) i biznesowych (70 proc.) powrócą do poziomu sprzed 2020 roku. Już teraz ponad połowa (51 proc.) branżowych respondentów twierdzi, że turystyka biznesowa jest najwyższym priorytetem ich organizacji w 2023 roku.
Cyfrowi nomadzi i bleisure
76 proc. respondentów planuje przedłużyć swoją podroż służbową o dodatkowy pobyt wypoczynkowy, a 28 proc. planuje łączyć pracę zdalną z pobytem turystycznym. Cyfrowi nomadzi nie rezygnują ze wszystkich obowiązków i nadal pracują, regularnie zmieniają swoje miejsce pobytu. W podróży prawie nic ich nie ogranicza. Dbają jedynie o to, by mieć stały dostęp do internetu i komputera.
3 główne cele podróży biznesowych to:
- spotkania osobistei praca z klientami (37 proc.)
- udział w branżowych spotkaniach i wydarzeniach (32 proc.)
- wizytacje i kontrole (28 proc.)
Inne spostrzeżenie profesjonalistów z branży pokazuje, że podróżni wybierają opcje zgodne z ich osobistymi wartościami, takimi jak zrównoważony rozwój, integracja i dostępność. Większość biur podróży (60 proc.) wprowadziła zmiany w ciągu ostatniego roku, aby zapewnić, że ich usługi są integracyjne i dostępne. W rzeczywistości zrównoważony rozwój jest powiązany z marketingiem jako najwyższym obszarem inwestycji w 2023 r., a jeden na pięciu specjalistów z branży twierdzi, że planuje zainwestować w zrównoważony rozwój w przyszłym roku.
Według niedawnego badania Expedia Sustainable Travel Study, aż 90 proc. konsumentów szuka zrównoważonych opcji podczas podróży. Dane z analizowanych internetowych marek podróżniczych grupy Expedia pokazują, że w styczniu 2022 r. terminy związane ze zrównoważonym rozwojem i przyjaznością dla środowiska pojawiały się dwa razy częściej niż w styczniu 2021 r.
Połowa ankietowanych podróżnych stwierdziła, że jest skłonna zapłacić więcej za transport, atrakcje i zakwaterowania, gdyby opcja była bardziej zrównoważona, chociaż wielu zgadza się, że bardziej zrównoważone podróżowanie kosztuje zbyt wiele.
Chociaż niektórzy ludzie mogą nie chcieć iść na kompromis w sprawie kosztów, więcej twierdzi, że jest skłonnych poświęcić wygodę i komfort , jeśli wiedzą, że podejmują decyzje, które ostatecznie są lepsze dla planety. Dwóch na trzech konsumentów stwierdziło, że chce więcej informacji na temat zrównoważonego rozwoju od dostawców zakwaterowania i usług transportowych, które pomogłyby im w podejmowaniu świadomych decyzji – co oznacza wyraźną szansę dla firm turystycznych.
Źródło i zdjęcia: Aneta Książek (kierownik Biura Spotkań i Wydarzeń – Poland Convention Bureau (POT)