Czas pandemii wprowadził nowy trend w branży turystycznej, która szybko zaadoptowała drony do rejestrowania unikalnego contentu video oraz robienia spektakularnych zdjęć z powietrza. Bezzałogowe statki latające (unmanned aerial vehicles) całkiem niedawno kojarzyły się wyłącznie z technologią stosowaną przez armię, a dziś drony wykorzystuje się m.in. do monitorowania upraw, obserwacji obiektów czy przeprowadzania badań w trudno dostępnych miejscach.
Urządzenia te stają się coraz bardziej powszechne a zakup drona lub zamówienie tego typu usługi nie stanowi już bariery dla małej firmy, organizacji turystycznej czy niedużego obiektu noclegowego. Najlepszą rekomendacją i zachętą będą przykłady firm specjalizujących się w rejestrowaniu filmów z powietrza. Nie brak też entuzjastów, którzy na Vimeo lub YouTubie publikują mniej lub bardziej udane własne produkcje. Powstały już pierwsze „agregatory” tego typu contentu, spośród których warto wymienić serwis Dronestagram, w którym internauci mogą zamieszczać zdjęcia i filmy z drona.
Dron to również świetne narzędzie dla dziennikarzy i blogerów, którzy mogą dostarczać swoim czytelnikom nową atrakcyjną treść z zupełnie innej perspektywy. Jednym z pierwszych blogerów podróżniczych, który wykorzystał tę technologię dronową był Kuba Górnicki z Podróżnickich (Podróżniccy.com). W Polsce filmowaniem z powietrza zajmuje się profesjonalnie kilka firm, w tym m.in. Skykopter.pl oraz SkyVideo.
Na uwagę zasługuje też projekt Travelbydrone, który stanowić może niezwykłą podniebną wędrówkę po atrakcjach turystycznych rozproszonych po całym świecie. Dzięki niemu możemy podróżować palcem (czy też kursorem) po mapie, ale podróż ta staje się bardziej emocjonująca dzięki filmikom zaciągniętym z YouTuba i uszeregowanym według odpowiedniej lokalizacji. Oczywiście jest to wersja dla tych, którym wystarcza zobaczenie obiektów czy miejsc turystycznych, a nie doświadczenie przeżyć na żywo w danej destynacji.
Internet ma wiele świetnych realizacji, które mogą być inspiracją i zachętą do inwestowania w content video. Wiele znakomitych przykładów podsuwa również serwis Skift.com.
Wydaje się, że turystyka dronowa to przyszłość dla branży turystycznej, a ostatnie lata pokazały jak wiele osób skorzystało już z takiej opcji podróżowania. Co więcej, wielu z nich bardzo zaprzyjaźniło się już z turystyką dronową.
Tekst: Anna Molęda – Kompolt