Czy to był udany sezon jesienny i co z nadchodzącym sezonem zimowym? Nastroje właścicieli obiektów noclegowych na finiszu jesieni postanowił sprawdzić największy polski portal rezerwacyjny Nocowanie.pl. W ankiecie wzięło udział 200 właścicieli obiektów z terenów z całej Polski.

Podsumowując tegoroczną jesień 2024 i nastroje, jakie panują w rodzimej branży noclegowej, trzeba określić je jako nie do końca satysfakcjonujące. Najliczniejsza grupa, bo aż 37,3% jest bardzo niezadowolona z ilości rezerwacji, jakie polscy turyści złożyli w okresie od września do końca listopada 2024. Nieco mniej, bo 27% jest niezadowolona. Pewnego rodzaju niedosyt odczuwa trzecia grupa, które określiła sezon, jako “średni” – jest ich 31,7%.

– podkreśla Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl.

Okazuje się, że nie tylko powódź była problemem, z którym musieli zmagać się właściciele obiektów noclegowych podczas kończącej się jesieni. Około 61% ankietowanych zgodnie potwierdza, że było to mniejsze zainteresowanie rezerwacjami, a co trzeci ankietowany zwraca uwagę na wzrost kosztów operacyjnych.

Mimo, że jesień nie należała do “wymarzonego sezonu” dla gospodarzy obiektów, to polscy turyści chętnie odkrywali wyjątkowe miejsca i regiony w Polsce. Co oczywiste, jeśli chodzi o tę porę roku, największą popularnością cieszyły się góry. W rezerwacjach, największą rolę odegrała cena, która okazała się najbardziej istotna dla 61% turystów. Ważna była również lokalizacja, która była priorytetem dla blisko 35% osób. Pewnego rodzaju ciekawostką jest fakt, że mało kto zwracał uwagę na dostępne jesienne udogodnienia w obiektach noclegowych. Brak zainteresowania wykazało 64% turystów, natomiast średnie zainteresowanie – blisko 20%.

– komentuje Agnieszka Rzeszutek.

Ostatnie dni, w wielu miejscowościach górskich, to pierwszy powiew zimy. Przygotowania do nadchodzącego sezonu zimowego można też zauważyć wśród ankietowanych. Dopatrują się oni nadziei na dużo lepszy wynik, szczególnie, gdy weźmiemy pod uwagę sezon świąteczno-noworoczny i ferie zimowe.

– dodaje i zachęca Rzeszutek.

Stąd poszukiwanie nowych możliwości i skierowanie oferty do określonej grupy docelowej. Aż 36% ankietowanych zauważa wzrost zainteresowania wśród rodzin z dziećmi. Kolejne 20% dostrzega  większe zainteresowanie wśród par, a 8%wskazuje, że coraz chętniej podróżują zorganizowane grupy znajomych.

Dobrą informacją dla każdej grupy docelowej jest fakt, że aż 67% właścicieli obiektów noclegowych nie zamierza podnosić cen. Jeśli już to się zdarzy, to będą to symboliczne podwyżki do 5%, co podkreśla 5% ankietowanych. Oznacza to, że koszty zimowego wypoczynku będą zbliżone do 2023 i początku 2024 roku.

Dlatego właściciele obiektów decydują się na strategie marketingowe, które mają przyciągnąć turystów. W sezonie zimowym po 40% ankietowanych zamierza postawić na promocje cenowe i  reklamę w mediach społecznościowych.

Opracował: Mirosław Mikulski
Źródło i zdjęcie: Nocowanie.pl