Nastroje nie są dobre, ale jest nadzieja na lepszą przyszłość. W ankiecie przeprowadzonej wśród ponad 100 właścicieli obiektów przez serwis Nocowanie.pl zapytano ich o to, czy są zadowoleni z ruchu turystycznego w ich obiekcie w 2024 roku. Ponad połowa respondentów – 61% – odpowiedziała, że nie. Zaledwie 3% ankietowanych odnotowała w całym roku wysokie obłożenie obiektu na poziomie 76-100%. Obłożenie na poziomie 51-75% odnotowało z kolei blisko 45% respondentów.

Z jednej strony rosnące koszty utrzymania obiektu, z drugiej – rosnąca konkurencja, a z trzeciej – wzrost popularności zagranicznych wyjazdów – to główne czynniki, które powodują, że rok 2024 należy uznać za nie do końca satysfakcjonujący.

– zaznacza Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl.

Mimo że jesień 2024 należy uznać za niezadowalającą, to nieco lepiej wygląda sytuacja, gdy weźmiemy pod uwagę tylko i wyłącznie sezon letni 2024. W tym przypadku, wysokim obłożeniem mogło pochwalić się 12% ankietowanych, a średnim – około 57%.

A czy koniec roku będzie dobry? Wszystko na to wskazuje, szczególnie, że widać spory ruch w rezerwacjach na okres świąteczno-noworoczny, zarówno w górach, jak i nad morzem.

– dodaje Agnieszka Rzeszutek.

Mimo słabego sezonu letniego i jesieni, większa część przedstawicieli polskiej branży turystycznej, z optymizmem patrzy w przyszłość. Ponad połowa z nich nie zamierza rezygnować z prowadzenia działalności. Natomiast 15% z nich rozważa taką opcję. Warto dodać, że 33% właścicieli, którzy mają pracowników, rozważają redukcję zatrudnienia.

Widać dość liczną liczbę gospodarzy, którzy zamierzają podjąć wyzwanie, by walczyć z przeciwnościami rynku. W ich opinii, za czynniki, które najbardziej zagrażają ich hotelarskiemu biznesowi, należy uznać rosnące koszty utrzymania obiektu. Odpowiedź tę zaznaczyło aż 59% respondentów. Kolejne 37% zauważa konkurencję ze strony innych obiektów turystycznych. O popularności wyjazdów zagranicznych mówi z kolei 37% ankietowanych, przy czym wskazują, że nie zawsze jest to konkurencja uczciwa.

– podkreśla ekspert Nocowanie.pl.

Każdy rok jest inny. Jednak w przypadku obiektów noclegowych w Polsce, można pokusić się o stwierdzenie, że partnerzy zamierzają podjąć wszelkie możliwe działania, by nadchodzący rok był o wiele lepszy od poprzedniego.

Co czwarty z nich zamierza przeprowadzić remont lub modernizację obiektu. Widać też zwiększone zaangażowanie w działania reklamowe, co rozważa blisko 23% respondentów. Znaczna część ankietowanych – 21% – zamierza zwiększyć widoczność w sieci poprzez media społecznościowe czy działania SEO, a następne 19% chce rozwinąć programy lojalnościowe dla stałych gości.

Z punktu widzenia polskiego właściciela obiektu noclegowego, ważne jest przyciąganie turystów z zagranicy. Pomocne mają być w tym przede wszystkim tłumaczenia na języki obce ofert i internetowych witryn obiektów, nawiązanie współpracy z portalami, organizacjami i agencjami zagranicznymi, czy działania reklamowe w social media nastawione na gości z zagranicy.

Mimo pomysłów i perspektyw na lepszy rok, polska branża turystyczna w dalszym ciągu podkreśla konieczność rządowego wsparcia. Taką potrzebę dostrzega blisko 55% ankietowanych. Wśród pomysłów ponownie pojawia się bon turystyczny, czy też dopłata do wczasów dla rodzin wielodzietnych.

Źródło i zdjęcie: Nocowanie.pl