W zeszłym roku targi ITB Berlin po raz pierwszy odbyły się wyłącznie jako targi branżowe. Jak zareagowali na tę zmianę odwiedzający i wystawcy?

Nowa forma targów została przyjęta bardzo pozytywnie. Zarówno goście, jak i wystawcy wyrazili swoje zadowolenie ze skierowania uwagi na branżowych odwiedzających, co doprowadziło również do zauważalnego wzrostu jakości spotkań i prezentacji. Skupienie na branżowej publiczności przyczyniło się także do wspierania bardziej profesjonalnych i rzeczowych dyskusji i możliwości nawiązywania kontaktów. Tym samym doświadczenia z uczestnictwa w targach stały się dla wielu osób znaczniej bardziej pozytywne.

Motto tegorocznego kongresu ITB w Berlinie brzmi „Pioneer the Transition in Travel & Tourism. Together” (Zapoczątkujmy transformację w branży turystycznej. Razem). Co dokładnie oznacza ten motyw przewodni?

Tegoroczne motto wyraża potrzebę współpracy w celu wspólnego sprostania wyzwaniom i zmianom widocznym w branży turystycznej. Skupiamy się przy tym na wdrażaniu innowacyjnych koncepcji i technologii. Motto tegorocznych targów podkreśla nie tylko samą potrzebę współpracy, lecz także zbiorową odpowiedzialność za aktywne kształtowanie przejścia do nowych zmian i trendów. Kongres ITB Berlin oferuje idealną platformę do wymiany pomysłów i strategii, aby dostosować branżę do wymogów przyszłości. W tym roku skupiamy się w szczególności na innowacjach technologicznych, takich jak sztuczna inteligencja, chatboty i uczenie maszynowe.

Branża turystyczna stoi już od kilku lat przed szeregiem poważnych wyzwań? Jakie Pani zdaniem są największe wyzwania?

Do największych wyzwań zaliczam promowanie zrównoważonego rozwoju, rozsądne zintegrowanie nowych technologii i elastyczne dostosowywanie się do szybko zmieniających się warunków geopolitycznych. Pokonanie tych wyzwań wymaga jednak współpracy całej branży i innowacyjnych rozwiązań: w tym zakresie wydarzenie ITB Berlin, jako targi i kongres, może wnieść ogromny wkład merytoryczny, zapewniając dzielenie się wiedzą specjalistyczną, łączenie firm i krajów oraz prezentując jasne perspektywy.

Krajem goszczącym w tym roku jest Sułtanat Omanu. Natomiast na przyszły rok ogłoszono już partnerstwo z Albanią – krajem z Europy Wschodniej. Jak do tego doszło i jaki potencjał widzi Pani w tym regionie?

Decyzja dotycząca kraju goszczącego zawsze opiera się na wielu różnych czynnikach. Mamy już bardzo długą i owocną współpracę z obydwoma krajami. Jednocześnie obaj partnerzy przekonali nas swoimi wyjątkowymi wizjami turystyki i długoterminowymi strategiami – na przykład w zakresie zrównoważonego rozwoju i rozbudowy infrastruktury turystycznej. Widzimy ogromny potencjał turystyczny w całej Europie Południowo-Wschodniej i Wschodniej. Wielu podróżnych nie ma jeszcze tych regionów na swojej liście destynacji podróżniczych. To sprawia, że kraje te są jeszcze bardziej intrygujące dla potencjalnych gości, którzy mogą odkryć nowe nieznane miejsca.

Czy również Polska będzie w marcu wystawcą podczas tegorocznych targów ITB Berlin? Czego mogą oczekiwać osoby odwiedzające targi?

W tym roku Polska zaprezentuje się jako wystawca na powierzchni 500 metrów kwadratowych. Polskę będzie współreprezentować 43 wystawców w hali 11.2 na ITB Berlin – są to zarówno regiony, jak i dostawcy usług turystycznych, tacy jak Polskie Linie Lotnicze LOT. Odwiedzający targi mogą spodziewać się szerokiej oferty turystycznej, w ramach której Polska zaprezentuje swoje liczne atrakcje. Uwaga odwiedzających zostanie przy tym skierowana na różnorodną kulturę kraju, imponującą przyrodę i niesamowitą historię. Tegoroczna prezentacja z pewnością po raz kolejny znacząco przyczyni się do wzmocnienia profilu turystycznego Polski i dotarcia do nowych grup docelowych. Polska jest długoletnim i lojalnym partnerem ITB Berlin. A w 2011 roku Polska była nawet oficjalnym krajem goszczącym.

Na co osobiście czeka Pani szczególnie w tym roku?

Osobiście nie mogę się doczekać, aby ponownie odkryć najnowsze innowacje i trendy w branży turystycznej na ITB Berlin. Możliwość kontaktu z ekspertami z różnych obszarów naszej branży pozwala mi, oraz oczywiście wielu innym osobom, jeszcze lepiej zrozumieć aktualne zmiany dokonujące się w branży turystycznej. Oczywiście jestem również bardzo podekscytowana tym, jak zaprezentuje się nasz kraj goszczący Oman. Przykładowo podczas wielkiej gali otwarcia w przeddzień ITB Berlin.

Źródło: materiał partnera przy współpracy z targami ITB Berlin