Niedawno Ryanair ogłosił największe w swojej historii zamówienie na 300 nowych samolotów o wartości ponad 40 mld USD. Celem linii jest zwiększenie w ciągu następnej dekady, liczby pasażerów o 80%, do 300 mln do 2034 r. Już w roku fiskalnym 2024 Ryanair zamierza przewieźć ponad 185 mln pasażerów, w tym 15 mln w Polsce. O planach rozwoju linii rozmawiamy z Alicją Wójcik-Gołębiowską, Country Manager CEE & Baltics.

Jaki jest udział Ryanaira w polskim rynku lotniczym?

Nasze wyniki za rok fiskalny 2023 (liczone od marca 2022 do marca 2023) pokazują, że udział Ryanaira w polskim rynku wyniósł 36%, co stanowi wzrost o 10% w porównaniu z poprzednim rokiem fiskalnym (FY22). W rezultacie jesteśmy obecnie nr. 1 na polskim rynku. To ogromny wzrost. Ryanair zainaugurował swoją działalność w Polsce w  marcu 2005 r. lotem z Wrocławia do Londynu-Stansted. Osiemnaście lat później działamy na 13 lotniskach w Polsce, oferując ponad 300 połączeń do Europy, Maroka, Jordanii czy Izraela.


Ilu pasażerów planujecie przewieźć w tym roku w Polsce?

Jak już powiedziałam, obecnie działamy na 13 lotniskach w Polsce, a w roku fiskalnym 2024 spodziewamy się przewieźć ponad 15 milionów pasażerów. Popularnością wśród polskich klientów Ryanair cieszą się kierunki, gdzie znajdują się liczne skupiska Polaków – Irlandia i Wielka Brytania, a także kierunki wakacyjne, takie jak Włochy, Bułgaria, Hiszpania, Portugalia, Chorwacja i Grecja. Zauważyliśmy również wzrost zainteresowania mniej oczywistymi kierunkami wakacyjnymi, takimi jak Skandynawia, kraje bałtyckie i Rumunia.


Jak wygląda polski rynek lotniczy po pandemii? Czy straty zostały już odrobione?

Wiele osób powróciło do latania samolotami w tym roku – w samym czerwcu odnotowaliśmy ponad 17,4 mln pasażerów. Ponieważ Ryanair utrzymywał swoją flotę i załogę w pełnej gotowości przez cały czas trwania pandemii, byliśmy w stanie przywrócić naszą sieć i połączenia niemal natychmiast i zaoferować pasażerom loty, gdy tylko podróże zostały ponownie otwarte. Dzięki tej strategii przebiliśmy statystyki sprzed pandemii, a teraz naszym celem jest zwiększenie liczby pasażerów o 80% w ciągu następnej dekady (300 mln pasażerów do 2034 r.). W roku fiskalnym 2024 zamierzamy przewieźć ponad 185 mln pasażerów, w tym 15 mln w Polsce.

Jak zostać pilotem w Ryanairze? Czy szukacie personelu latającego? Na jakie warunki pracy mogą oni liczyć?

Potencjalni kandydaci są proszeni o przesłanie swojego CV za pośrednictwem naszej platformy i jeśli spełniają wszystkie wstępne wymagania, są zapraszani na rozmowę kwalifikacyjną na żywo/online. Następnie dokonywana jest wstępna ocena, czy kandydat spełnia wszystkie wymagania, a jeśli tak, jest zapraszany do naszych programów szkoleniowych. Wszystkie oferty pracy dla doświadczonych pilotów są dostępne na naszej stronie internetowej. Jeśli chodzi o kandydatów, minimalne wymagania są dostępne w tej sekcji naszej stronie internetowej. Często organizujemy dni otwarte w całej Europie, które promujemy w naszych mediach społecznościowych. Wszystkim naszym pilotom i personelowi pokładowemu oferujemy bardzo konkurecyjne wynagrodzenie. oraz dodatkowe benefity, które są wymienione na naszej stronie internetowej.


Czy nowe centrum treningowe w Krakowie spowoduje, że pilotów i personelu latającego z Polski będzie więcej?

Ryanair ogłosił niedawno plany budowy największego centrum szkoleniowego w Europie Środkowej –  w Krakowie. Dzięki nowemu Centrum Symulatorów Ryanair, które może szkolić do 500 specjalistów lotniczych dziennie, Ryanair wprowadzi do Polski najnowocześniejszą technologię i 10 symulatorów lotu CAE, w tym pierwsze symulatory Boeing 737 MAX “Gamechanger”, a także stworzy ponad 150 nowych miejsc pracy dla pilotów i trenerów personelu pokładowego, grafików i administracji. Planowane centrum szkoleniowe w Krakowie będzie wykorzystywane do szkolenia pilotów i personelu pokładowego w całej Europie, w tym w Polsce. W związku z ciągłym rozwojem i ekspansją, nieustannie poszukujemy nowych kandydatów na stanowiska związane z obsługą naszych samolotów i pasażerów. Z niecierpliwością czekamy na rekrutację wielu potencjalnych kandydatów z Polski.

Jak wyglądają długofalowe plany rozwojowe Ryanaira w Polsce i w Europie?  

Niedawno Ryanair ogłosił swoje największe w historii zamówienie na 300 nowych samolotów Boeinga o wartości ponad 40 mld USD. Nowe, paliwooszczędne samoloty Boeinga B737-MAX-10 mają 228 miejsc (o 21% więcej niż B737NG), a stopniowe dostawy w latach 2027-2033 umożliwią Ryanairowi stworzenie ponad 10 000 nowych, wysoko płatnych miejsc pracy dla pilotów, personelu pokładowego i inżynierów, aby ułatwić zdyscyplinowany wzrost ruchu o 80% ze 168 mln na koniec marca 2023 r. do 300 mln rocznie do marca 2034 r. Nowe zamówienie umożliwi Ryanairowi zapewnienie stałego wzrostu ruchu lotniczego i turystycznego we wszystkich krajach europejskich, w tym w Polsce, gdzie Ryanair nadal przewodzi w kwestii ożywienia ruchu lotniczego, turystyki i miejsc pracy po pandemii COVID-19.

Czy nadal będziemy mogli liczyć na promocje i tanie bilety?

Jesteśmy linią lotniczą nr 1 w Europie pod względem niskich cen, oferującą najwyższą jakość usług i niezawodność. Regularnie oferujemy zniżki i promocje przez cały rok na wszystkich naszych trasach i zachęcamy wszystkich pasażerów do odwiedzenia strony internetowej Ryanair.com, gdzie można znaleźć atrakcyjne oferty lotów w całej Europie.

Z Alicją Wójcik-Gołębiowska – Country Manager CEE & Baltics w Ryanair rozmawiał Mirosław Mikulski