Nadal chętnie spędzamy wakacje w kraju, a trend do odkrywania uroków Polski utrzymuje się. W przyszłym roku 79% polskich podróżnych planuje wybrać się na co najmniej tyle samo lub więcej wyjazdów niż w 2024 roku. Podróże w poszukiwaniu swoich korzeni oraz wyjazdy zorientowane na przygody to nowe trendy podróżnicze. Ważnym czynnikiem wpływającym na decyzje o formie podróży stały się kwestie zrównoważonego rozwoju.
Jak wynika z najnowszego raportu, apetyt na podróże w 2025 roku będzie nadal rósł. Badanie „Ticket to Travel” przeprowadzone przez Marriott Bonvoy wśród 21 374 dorosłych osób z dziesięciu rynków w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie, pokazuje, że 79% polskich podróżnych planuje w 2025 roku udać się na co najmniej tyle samo lub więcej wyjazdów niż w 2024.
Polscy konsumenci objęci badaniem zadeklarowali, że w 2025 roku planują średnio pięć wyjazdów: dwa urlopy krajowe w Polsce, 1,5 krótkiego wyjazdu (lot do 4 godzin) oraz jedną dalszą, długodystansową podróż.
78% respondentów planujących wyjazdy w 2025 roku najprawdopodobniej wybierze kierunki europejskie, przy czym Polska zajmuje pierwsze miejsce jako najbardziej pożądana lokalizacja – 31% podróżujących chce odkrywać swój własny kraj. Drugie miejsce wśród Polaków zajmuje Hiszpania (27%), a następnie Włochy (23%).
Nadchodzące trendy
Badanie wykazuje szereg pojawiających się lub rosnących trendów w podróżach. Wśród nich są wyjazdy mające na celu zgłębienie wiedzy o rodzinnych korzeniach, historii czy pochodzeniu. Ponad jedna trzecia (31%) respondentów już wcześniej wybrała się w taką podróż, a kolejne 29% planuje ją w przyszłym roku lub w niedalekiej przyszłości.
Młodsi podróżni nawet częściej decydują się na takie wyjazdy – zrobiło to już 38% osób w wieku 18-24 oraz 34% osób w wieku 25-34. W obu tych grupach 58% planuje zorganizować taki wyjazd w najbliższej przyszłości.
Głównymi czynnikami napędzającymi ten trend są przekonania podróżnych o tym, „jak ważne jest, aby wiedzieć, skąd się pochodzi i zrozumieć, jak wyglądało życie przodków” (45%) oraz „żeby zobaczyć, gdzie żyły i dorastały wcześniejsze pokolenia” (46%).
Zgodnie z tym trendem, krajowi podróżni są najliczniejszą grupą gości w hotelach Marriott Bonvoy w Polsce, ich udział w rezerwacjach dokonanych w 2024 roku wynosi 35%.
Wyjazdy naładowane adrenaliną
Kolejnym wyraźnym trendem jest skłonność polskich podróżnych do podejmowania wyzwań, których nie spróbowaliby w domu. Ponad połowa ankietowanych (57%) twierdzi, że czuje się odważniejsza na wakacjach. Wiek ma tu znaczenie: 71% osób w wieku 18-24 lata i 69% w wieku 25-34 lata przyznaje, że są odważniejsze podczas podróży. Do najczęstszych doświadczeń, na jakie decydują się w czasie wyjazdów, a których nie spróbowaliby w domu, należą:
- próbowanie nietypowego jedzenia – 48%,
- wspinaczka na dużą wysokość (punkt widokowy, budynek) – 38%,
- inicjowanie rozmów z nieznajomymi – 34%,
- próbowanie ekstremalnych aktywności, takich jak zjazd tyrolką, skok ze spadochronem czy jazda na skuterze wodnym – 31%.
Utrwalający się trend
Zrównoważony rozwój, jeden z kluczowych trendów, który został dostrzeżony przy okazji ubiegłorocznego badania, w 2025 roku nabierze jeszcze większego znaczenia.
Ponad sześć na dziesięć (63%) respondentów zwraca uwagę na to, jaki wpływ na środowisko mają ich podróże. 59% podróżnych uważa, że prawdopodobnie zrezygnuje z latania do danego miejsca w 2025 roku, aby chronić środowisko. W efekcie 31% Polaków wybierze w przyszłym roku wakacje w Polsce.
Ponad czterech na dziesięciu (44%) respondentów sprawdziło, czy miejsce zakwaterowania podczas ostatnich wakacji było przyjazne środowisku, choć tylko 17% zrobiło to przed dokonaniem rezerwacji.
Co będzie ważne dla podróżnych w 2025 roku?
W obszarze wyboru zakwaterowania kluczowe pozostają znakomite podstawy. Wśród nich najważniejsze są: czystość (94%), cena (94%) i lokalizacja (93%).
Polacy oczekują także zapewnienia rozrywki na miejscu (81%), przygód i organizacji aktywności na świeżym powietrzu (77%). Dla zdecydowanej większości spośród nich (72%) istotne jest, aby zakwaterowanie było przyjazne rodzinie. Dla 63% zrównoważony rozwój jest obecnie kluczowym kryterium wyboru noclegu.
Najważniejsze priorytety dla podróżnych to spędzanie czasu z przyjaciółmi i rodziną (55%), następnie poznawanie miejsca i kultury (46%). Niemal połowa ceni sobie także czas spędzony na łonie natury (44%). 40% ankietowanych wskazuje, że na wakacjach chce się „rozpieszczać”.
Rozsądne wydawanie pieniędzy
Badanie potwierdza, że mimo planowania większej liczby wyjazdów, konsumenci w 2025 roku będą poszukiwać jak najlepszego stosunku jakości do ceny, niezależnie od budżetu. Głównym czynnikiem zachęcającym do dokonania rezerwacji jest „uzyskanie specjalnej oferty” (52%).
Wybór terminów poza ścisłym sezonem, to kolejny popularny sposób na obniżenie kosztów. 67% badanych rozważa lub zdecydowało się na takie rozwiązanie, przy czym 44% wskazuje, że robi to, aby osiągnąć lepszy efekt stosunku ceny do jakości.
Źródło: Marriott International Eastern Europe
Zdjęcie: Mirosław Mikulski