W sierpniu stołeczny port odprawił ponad 2,17 mln pasażerów. To trzeci z rzędu miesiąc, w którym liczba obsłużonych na Lotnisku Chopina podróżnych przekroczyła 2 mln. Niebawem poszerzy się oferta lotów z Warszawy na Bliskich Wschód. Loty oferować będą linie Etihad i Air Arabia.
W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2024 Lotnisko Chopina odprawiło 14.082.087 pasażerów. To o blisko 13 proc. więcej niż w tym samym okresie rekordowego do tej pory 2019 roku. W samym sierpniu przez bramki warszawskiego portu przeszło 2.176.633 podróżnych, czyli o 12 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu pięć lat temu. Najwięcej osób w ciągu jednego dnia lotnisko obsłużyło w piątek, 2 sierpnia, było ich 78.248.
To już trzeci miesiąc z rzędu, kiedy nasze lotnisko odprawia ponad 2 mln pasażerów. Wzrost liczby podróżnych jest naprawdę imponujący. Aktualne prognozy zakładają, że rok zamkniemy z wynikiem ponad 21 mln obsłużonych podróżnych. Będzie to historyczny rekord w tym wyjątkowym roku, kiedy świętujemy 90-lecie istnienia Lotniska Chopina. Bardzo cieszy nas fakt, że pasażerowie wybierają właśnie nasz port. To dla nas ogromna motywacja do dalszej pracy nad utrzymaniem wysokiej jakości naszych usług, nawet przy tak dużym natężeniu ruchu
– mówi Andrzej Ilków, prezes zarządu Polskich Portów Lotniczych.
Rekordowa w historii portu okazała się też liczba podróżnych odprawionych w sierpniu na loty czarterowe, było ich ponad 471 tys., co stanowi 19 proc. wszystkich pasażerów. W minionym miesiącu ponad 1,38 mln osób podróżowało z Lotniska Chopina w ruchu Schengen, a 793 tys. w ramach strefy Non Schengen. Liczba podróżnych odprawionych na loty krajowe w sierpniu wyniosła nieco ponad 144 tys. Wśród najpopularniejszych kierunków wybieranych przez pasażerów ze stołecznego portu ósmym miesiącu roku znalazły się: Londyn, Amsterdam, Paryż, Frankfurt oraz Kopenhaga. Natomiast w przypadku rejsów czarterowych największą popularnością cieszyły się: Antalya, Marsa Alam, Burgas, Rodos i Hurghada.
W sierpniu rekordowy był także tonaż obsłużonego cargo, który wyniósł 10.107 ton, o 13 proc. więcej niż w tym samym miesiącu roku ubiegłego. W sumie od początku roku stołeczny port odprawił już blisko 74 tys. ton ładunków. Dla porównania w tym samym okresie minionego roku masa cargo wyniosła 66 tys. ton.
W nadchodzących miesiącach Lotnisko Chopina wdroży istotne rozwiązania technologiczne, które przyspieszą i uproszczą procesy składające się na lotniskową ścieżkę pasażera
Po zakończeniu sezonu letniego zaczniemy montaż samoobsługowych bramek, przy wyjściach do samolotu – czyli tzw. self-boarding gate. Pracujemy także nad wdrożeniem stanowisk do samodzielnego nadawania bagażu rejestrowanego oraz nad zakupem skanerów 3D, które przyspieszą proces kontroli bezpieczeństwa. Te innowacje mają na celu poprawę bezpieczeństwa, komfortu i efektywności obsługi naszych pasażerów
– dodaje Andrzej Ilków.
Nowi przewoźnicy na Lotnisku Chopina
Pod koniec grudnia tego roku w Warszawie pojawi się nowy przewoźnik z Bliskiego Wchodu. Linia Air Arabia uruchomi połączenie do Szardży. Rejsy realizowane będą pięć razy w tygodniu. Z kolei narodowy przewoźnik Zjednoczonych Emiratów Arabskich – Etihad Airways wraz z początkiem lata2025 zamierza realizować połączenia z Lotniska Chopina do Abu Zabi. W planach są cztery rotacje w ciągu tygodnia. To kolejne linie po Qatar Airways, Emirates, Flydubai oraz PLL LOT, które połączą Warszawę z miastami w rejonie Zatoki Perskiej.
Bardzo cieszymy się, że linia Etihad zdecydowała się uruchomić połączenie z Warszawy. Dzięki tej decyzji poszerza się oferta połączeń na Półwysep Arabski. Aktualnie z Lotniska Chopina można podróżować do Dubaju, Kataru i Rijadu, od 20 grudnia – z linią Air Arabia – do Szardży. Ogłoszone połączenie z Abu Zabi dodatkowo wzmocni możliwości podróżowania zarówno pasażerów z Polski, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i całego świata
– mówi Marcin Danił, wiceprezes PPL odpowiedzialny za współpracę z partnerami lotniczymi.
Lotnisko Chopina w Warszawie w 2024 roku ponownie uzyskało prestiżowy certyfikat Airport Carbon Accreditation (ACA), przyznawany przez Europejską Radę Lotnisk (ACI Europe). Stołeczny port lotniczy jest pierwszym i jedynym w Polsce, który spełnił rygorystyczne wymogi programu, potwierdzone przez zewnętrzny, niezależny audyt. W ramach certyfikacji, na poziomie 1 – Mapping, dokonano precyzyjnego wyliczenia rocznego śladu węglowego generowanego przez port, uwzględniając zarówno emisje bezpośrednie, jak i te wynikające z zakupu energii elektrycznej i ciepła.
Opracował, zdjęcie: Mirosław Mikulski
Źródło: Polskie Porty Lotnicze