26 stycznia 2023 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbyła się konferencja prasowa, która zainaugurowała działalność Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego. To inicjatywa przedsiębiorców działających w sektorze usług turystycznych zrzeszonych w czterech organizacjach: Izbie Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego (IGHP), Polskiej Izbie Turystyki (PIT), Stowarzyszeniu Organizatorów Incentive Travel (SOIT) i TUgether Radzie Przemysłu Spotkań i Wydarzeń. Ministerstwo Sportu i Turystyki poparło tę inicjatywę, udzielając jej Patronatu Honorowego.

Konferencję otworzyło wystąpienie Andrzeja Guta-Mostowego, sekretarza stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, Pełnomocnika Prezesa Rady Ministrów do spraw promocji polskiej marki. W pierwszej części konferencji inicjatorzy i założyciele Centrum Monitoringu przedstawili powody powołania CMRT. Na pytanie, co było faktyczną inspiracją i dlaczego organizacje, które reprezentują przystąpiły do inicjatywy odpowiadali: Ireneusz Węgłowski, prezes IGHP i członkowie Rady CMRT: Paweł Niewiadomski prezes PIT, Konrad Wielgórski, członek zarządu SOIT, Łukasz Adamowicz, prezes TUgerther RPSiW.

Nieznajomość prawa po stronie konsumentów i organizatorów wpływa na brak profesjonalizacji i rozdrobnienie rynku. Utrudnia jego rozwój i bije w reputację rzetelnych przedsiębiorców. Stąd decyzja o wspólnym działaniu czterech organizacji zrzeszających przedsiębiorców świadczących usługi turystyczne, które zgodnie uznały, iż poprawa stanu rzeczy jest ich obowiązkiem

– podkreślił w swojej wypowiedzi Łukasz Adamowicz.

Branża hotelarska od dawna apeluje o egzekwowanie przestrzegania obowiązujących przepisów prawa w szczególności tych, które decydują o uczciwej konkurencji na rynku usług zakwaterowania. Nieznajomość prawa, omijanie przepisów lub ich błędna interpretacja sprzyjają nadużyciom i nie dają uczciwym przedsiębiorcom poczucia równych szans prowadzenia biznesu

– dodał Ireneusz Węgłowski.

W wypowiedziach podkreślano, iż budowanie wiedzy o obowiązkach spoczywających na barkach przedsiębiorców turystycznych oraz budowanie wiedzy o prawach klienta wspólnie tworzą wartość oferty, a także wartość rynku turystycznego. Promowanie rzetelnych organizatorów, to lepsza ochrona klientów indywidualnych i korporacyjnych dzisiaj i większa reputacja branży, a także fundamenty do tworzenia lepszej turystyki w przyszłości.

CMRT w planach ma organizowanie konferencji, szkoleń podnoszących wiedzę prawną wśród przedsiębiorców branży turystycznej, ale też ich klientów.

Zgłoszenie naruszeń prawa do Centrum będzie możliwe jedynie poprzez stronę www.cmrt.com.pl. Zgłaszający wypełni formularz. Zgłoszenia w formie donosów czy lakonicznych wpisów nie będą monitorowane. 

WIZJA i MISJA CMRT

Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego dąży do tego, aby podmioty branży turystycznej działały rzetelnie, zgodnie z prawem, dobrymi praktykami i zasadami konkurencyjności, przy zachowaniu standardów mających wpływ na bezpieczeństwo klientów. Misją Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego jest profesjonalizacja branży i upowszechnianie dobrych praktyk na rynku usług turystycznych oraz wspieranie władz publicznych w dążeniu do eliminowania niezgodnych z prawem praktyk. CMRT realizuje swoją misję poprzez monitoring funkcjonowania rynku, ujawnianie nieprawidłowości, inicjowanie zmian w przepisach i upowszechnianie wiedzy dotyczącej prawa w turystyce, mającej wpływ na bezpieczeństwo klientów.

ZADANIA CMRT

Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego pełni funkcję edukacyjną w zakresie stosowania przez przedsiębiorców i innych uczestników rynku turystycznego regulacji prawnych. Działalność CMRT skoncentrowana będzie na realizacji następujących zadań: monitoring niezgodnych z prawem praktyk na rynku usług turystycznych, współpraca z organami administracji publicznej w zakresie stosowania prawa w turystyce, kształtowanie dobrych praktyk w działalności na rynku usług turystycznych, upowszechnianie dobrych praktyk i wiedzy dot. prawa w turystyce, prowadzenie szkoleń skierowanych do branży turystycznej, w zakresie prawa w turystyce, jak również inicjowanie zmian w przepisach prawa w turystyce.

CZŁONKOWIE RADY CMRT

Radę Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego tworzy ośmiu członków, po dwóch z każdej organizacji założycielskiej. Aktualnie jej członkami są: z Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego: Krzysztof Szadurski (wiceprezes IGHP) i Marcin Mazur (członek rady IGHP); z Polskiej Izby Turystyki: Paweł Niewiadomski (prezes PIT) i Barbara Czerwińska – Albin (prezes Oddziału Turystyki Dziecięcej i Młodzieżowej PIT); z TUgether – Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń: Łukasz Adamowicz (prezes TUgether RPSiW) i Cezary Wilemajtys; ze Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel: Olga Krzemińska – Zasadzka (prezes zarządu SOIT) i Konrad Wielgórski (członek zarządu SOIT).

Źródło i zdjęcie: Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego (IGHP)