Wizz Air wspiera rozporządzenie w sprawie inicjatywy lotniczej ReFuelEU przyjęte niedawno przez Parlament Europejski.
Jako wiodąca europejska linia lotnicza pod względem redukcji intensywności emisji, Wizz Air wspiera wniosek dotyczący rozporządzenia ReFuelEU od samego początku. Unia Europejska wyznacza standardy w globalnej polityce klimatycznej, a przepisy UE ReFuel ustanawiają minimalne udziały SAF do mieszania z konwencjonalnym paliwem lotniczym, które są wiążące. Przyjęcie tych mandatów zwiększy podaż SAF, co ma kluczowe znaczenie dla poprawy dostępności i zmniejszenia kosztów SAF. Wizz Air rozpoczął przygotowania do nadchodzących mandatów UE, współpracując z producentami SAF i dokonując pierwszych inwestycji kapitałowych w badania i rozwój SAF. Postrzegamy współpracę branżową w zakresie rozwoju paliw alternatywnych jako jeden z najbardziej wpływowych sposobów sprostania obecnym wyzwaniom klimatycznym i w dalszym ciągu zobowiązujemy się do zmniejszenia naszej intensywności emisji dwutlenku węgla o 25% do 2030 r. Bardzo ważne jest, aby rządy krajowe rozważyły obecnie zachęty umożliwiające zwiększenie produkcji
-powiedziała Yvonne Moynihan, czlonkini zarządu ds. korporacyjnych i ESG w Wizz Air.
Wizz Air ustalił swoją strategię SAF, która obejmuje zabezpieczenie umów odbioru z dostawcami na przyszłość i podpisał już umowy z Mabanaft/P2X Europe, OMV, Neste i Cepsa. W 2023 r. Wizz Air dokonał także pierwszej inwestycji kapitałowej o wartości 5 milionów funtów w brytyjską spółkę Firefly zajmującą się biopaliwami i wziął udział w inwestycji o wartości 50 milionów dolarów w CleanJoule, amerykański start-up zajmującym się biopaliwami, aby dalej wspierać badania i rozwój SAF.
W roku finansowym 2023 Wizz Air osiągnął intensywność emisji dwutlenku węgla na poziomie 53,8 gramów na pasażera/km, co oznacza spadek o 11% w porównaniu z wynikami z poprzedniego roku podatkowego. Jest to najniższy wynik Wizz Air w historii odnotowany w ciągu jednego roku podatkowego i najniższy wynik wśród głównych konkurencyjnych linii lotniczych
Opracował: Mirosław Mikulski
Źródło i zdjęcie: Wizz Air