W 2022 roku Małopolskę odwiedziło 16 930 000 osób – czyli o ok 27% więcej niż w roku poprzednim. Jest to wynik o 5,2% mniejszy od dotychczas rekordowego roku przed pandemicznego, czyli 2019 r. (17,8 mln odwiedzających). 

Największy odsetek gości w regionie, stanowili krajowi turyści i odwiedzający jednodniowi. Natomiast spadek dotyczył przede wszystkim odwiedzających z zagranicy. Wzrosły również szacunkowe wpływy Małopolski z turystyki w 2022 roku i wyniosły one 11,21 mld zł, tj. o ok. 3,7 procent więcej, niż w 2021 roku.

Najwięcej osób odwiedzających Małopolskę z zagranicy pochodziło z Niemiec (17,9%), Wielkiej Brytanii (17,6%), Francji (10,6%) i USA (7,6%). Natomiast wśród odwiedzających z Polski, największą grupę stanowili mieszkańcy Małopolski (36,9%), Śląska (18,8%), Mazowsza (8,9%) oraz Podkarpacia (7,3%). Turyści najczęściej odwiedzali Małopolskę po to, aby wypocząć, uprawiać aktywną turystykę i zwiedzać zabytki.

Najatrakcyjniejszymi destynacjami turystycznymi Małopolski wybieranymi przez odwiedzających w 2022 roku były: Kraków, Krynica-Zdrój, Zakopane, Oświęcim (Auschwitz-Birkenau), Wieliczka z Kopalnią Soli, Szczawnica, Nowy Targ (Gorczański Park Narodowy), Gródek nad Dunajcem (Jezioro Rożnowskie), Zawoja (Babia Góra), Zator (rodzinny park rozrywki Energylandia) i Chochołów (termy).

2022 rok był bardzo ciężki dla branży turystycznej, która ciągle zmaga się ze skutkami związanymi z ograniczeniami wywołanymi z pandemią COVID-19, jak również z kryzysem wywołanym działaniami wojennymi na Ukrainie. W związku z tym przeprowadzono badanie wśród dotkniętej małopolskiej branży turystycznej. 

Badania na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego przeprowadziła Małopolska Organizacja Turystyczna.

Podczas konferencji prasowej zorganizowanej 2 marca 2023, Grzegorz Biedroń – prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej, przedstawił założenia kampanii promocyjnej Małopolski w 2023 r., realizowanej w ramach projektu „Małopolska – cel podróży”.  Projekt ten, będący wspólnym przedsięwzięciem Województwa Małopolskiego, Małopolskiej Organizacji Turystycznej i Miasta Krakowa, zakłada realizację kampanii promocyjnej na wybranych rynkach zagranicznych, organizację misji gospodarczych, ambientów oraz udział w międzynarodowych targach turystyki biznesowej.

Źródło i zdjęcia: Małopolska Organizacja Turystyczna