Paryż zrobił kolejny krok w stronę unowocześniania sieci metra. Linia nr 4 jest już trzecią w stolicy Francji obsługiwaną wyłącznie przez pociągi bez maszynistów.
Do tej pory pociągi bez maszynistów kursowały na linii nr 14, otwartej w 1998 r. i linii nr 1, zautomatyzowanej w 2012 r. Jak podano, linia metra nr 4 od 2016 roku przechodziła modernizację i rozbudowę. Prace polegały także na wdrożeniu automatycznego systemu prowadzenia pojazdów. Linia łączy dziś Porte de Clignancourt w Paryżu z Bagneux w Hauts-de-Seine, a pierwsze automatyczne składy zaczęto stopniowo wprowadzać już od września 2022 roku. To druga najbardziej obciążona linia metra w Paryżu. Cały projekt automatyzacji kosztował 480 mln euro.
W planach jest całkowita automatyzacja kolejnych linii paryskiego metra. Następna na liście do automatyzacji jest linia nr 13, co powinno nastąpić w ciągu około dziesięciu lat. W międzyczasie otwarte mają być także budowane linie nr 15 oraz nr 18.
Opracował: Mirosław Mikulski
Źródło: Transport-Publiczny.pl
Zdjęcie: RATP