Blisko 60 proc. Polaków wyjechało w tym roku na wakacyjny urlop. W tym roku postawili na urlop w kraju, tylko co piąty badany wyjechał za granicę. Okazuje się, że po rocznej przerwie, Polacy z wielką przyjemnością ruszyli na wypoczynek, także zagraniczny. Z raportu “Zagraniczne wakacje Polaków 2021” przygotowanego przez Polską Izbę Turystyki wynika, że ulubionymi kierunkami w ubiegłym roku były Turcja, Grecja, Bułgaria i Egipt.
Polska Izba Turystyki opierając się na danych zebranych od trzech multi -agentów internetowych: Fly.pl, Travelplanet.pl i Wakacje.pl podsumowała wakacje 2021 w raporcie “Zagraniczne wakacje Polaków 2021”. Prezentuje on strukturę wyjazdów oraz preferencje turystyczne klientów biur podróży w okresie od 1 czerwca do 30 września 2021 roku.
– skomentował Paweł Niewiadomski, Prezes Polskiej Izby Turystyki.
Zeszłoroczny raport potwierdza, że polski turysta jest ciekawy świata i coraz bardziej otwarty na nowe kierunki oraz nowe doświadczenia. Nie szuka najtańszego hotelu, potrafi docenić jakość. Wskazują na to chociażby badania przeprowadzone w lipcu przez European Travel Commission zaprezentowane przez POT. Wśród krajów europejskich Polacy znaleźli się w czołówce w przypadku planów dotyczących wyjazdów wypoczynkowych. Zainteresowanie wyjazdami jest ogromne, a w momencie gdy pojawiają się informacje o luzowaniu obostrzeń, sprzedaż idzie w górę. Tak było np. z Turcją, kiedy rząd ogłosił, że przy powrocie z tego kraju obowiązują te same zasady co przy wjeździe ze strefy Schengen; z Egiptem, kiedy osoby zaszczepione zostały zwolnione z obowiązku wykonywania testów PCR; Bułgarią, kiedy badania PCR zostały uzupełnione o testy antygenowe czy Hiszpanią, która przestała wymagać od Polaków dodatkowych zaświadczeń – dodaje Prezes.
Grzegorz Bosowski, Prezes Fly.pl komentuje, iż mijający sezon letni z perspektywy Fly.pl był bardzo udany. Uruchomiona wiosną możliwość zaszczepienia się przeciw Covid-19 sprawiła, że na przełomie kwietnia i maja klienci rozpoczęli masowe kupowanie letnich wyjazdów. Sprzedaż, która w latach przed pandemią rozpoczynała się jesienią poprzedniego roku, w tym sezonie skumulowana została w kilku miesiącach letnich. Fly.pl tego lata uzyskał lepsze wyniki niż w roku 2019.
Sezon letni 2021 roku pokazał, że Polacy kochają zagraniczne podróże. Kiedy tylko rządy Polski czy innych krajów luzowały obostrzenia, zainteresowanie klientów wycieczkami gwałtownie rosło, co dalej przekładało się na sprzedaż. W szczycie sezonu były momenty, kiedy oferty do popularnych miejscowości i hoteli znikały jak świeże bułeczki – komentuje Prezes portalu Wakacje.pl, Dariusz Górzny. Dodaje, że pierwszy kwartał roku był sporym wyzwaniem. W kwietniu sprzedaż sięgała jeszcze 70 proc. wartości zrealizowanych w 2019 roku, ale w maju i w czerwcu trend uległ znacznej poprawie, a przychody były nawet wyższe niż w tym samym czasie 2019 roku. Biura, które w zeszłym roku zanotowały straty finansowe, ten rok powinny zakończyć już na plusie. Szacujemy, że w przyszłym roku rynek pod względem wielkości wróci do poziomów z 2019 roku lub nieco urośnie, ale znaczący wzrost liczby nowych klientów będziemy obserwować dopiero w 2023 roku –przewiduje Prezes biura.
Kumulacja sprzedaży w tak krótkim okresie spowodowała dużo wyzwań, które trzeba było krótkoterminowo zapewnić. Między innymi sprawne procesy obsługi znacznie zwiększonego ruchu. Zupełnie inaczej niż przed pandemią wyglądał proces sprzedażowy. Powodem tego są zmieniające się obostrzenia i przepisy wjazdowe do miejsc urlopowych. Obsługa klienta wydłużyła się i stała się znacznie bardziej pracochłonna.
Mimo zmienionej rzeczywistości i nowych wyzwań biura są ogólnie zadowoleni z zakończonego sezonu letniego i z wielkim optymizmem patrzą na kolejne okresy wyjazdów zagranicznych.
Źródło: egospodarka.pl
Tekst: Anna Molęda – Kompolt
Zdjęcia: Pixabay