W ramach zawartej z konsorcjum umowy, w południowo-wschodniej części katowickiego lotniska przeprowadzone zostaną prace budowlane, efektem których będzie powstanie bocznicy kolejowej łączącej Katowice Airport z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii kolejowej nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie). Sercem inwestycji będzie kolejowy front rozładowczy do załadunku towarów oraz paliw, który sąsiadować będzie z trzema zbiornikami o pojemności 1000 m3 i stanowiskami rozładunku autocystern. W części znajdującej się w strefie zastrzeżonej katowickiego lotniska powstaną stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych. Całkowity koszt przedmiotu umowy, tj. realizacji prac budowlanych w związku z budową węzła przeładunku towarów i paliw, wynosi 144,3 mln złotych brutto.

Budowa Multimodalnego Węzła Przeładunku towarów i Paliw umożliwi przeładunek towarów, w tym paliwa lotniczego, oraz zaopatrywanie w paliwo wszystkich statków powietrznych operujących na terenie Katowice Airport. Nowa infrastruktura umożliwi ograniczenie transportu drogowego na rzecz kolei, co wpisuje się w proces wsparcia rozwoju zrównoważonego systemu transportu. Węzeł będzie przystosowany do obsługi paliw alternatywnych (Sustainable Aviation Fuel) w celu poprawy efektywności energetycznej i ograniczenia emisji klimatycznych. Będzie on również przystosowany do podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania, co umożliwi zabezpieczenie dostaw i ciągłości działań w odniesieniu do prowadzonych operacji wojskowych. Całe przedsięwzięcie ma charakter interoperacyjny, co oznacza, że nowa infrastruktura przeznaczona będzie do użytku dla wszystkich zainteresowanych podmiotów korzystających z usług portu lotniczego – zarówno cywilnych, jak i wojskowych – oraz firm prowadzących działalność w regionie.

Czas realizacji robót budowlanych, rozruchu technologicznego oraz uzyskania wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych umożliwiających eksploatację Multimodalnego Węzła Przeładunku Towarów i Paliw, zakończonych podpisaniem protokołu końcowego, nastąpi w terminie do 23 miesięcy od zawarcia umowy. Zgodnie z harmonogramem, projekt o nazwie „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym »Katowice«” powinien zakończyć się nie później niż 30 czerwca 2026 roku. Projekt uzyskał dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021–2027 Military Mobility w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych.

– mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A., spółki zarządzającej Katowice Airport.

Opracował: Mirosław Mikulski
Źródło i zdjęcie: Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze