Górnośląskie Koleje Wąskotorowe od lat cieszą się nieustanną popularnością, będąc nie tylko lubianą atrakcją turystyczną i świadkiem historii regionu, ale również środkiem transportu umożliwiającym sprawne i przyjemne przemieszczanie się pomiędzy miejscami atrakcyjnymi turystycznie. Tradycyjnie największym zainteresowaniem cieszą się Zabytkowa Kopalnia Srebra oraz Zalew Nakło-Chechło. Coraz większą popularnością cieszą się także Bytom, ceniony za swoją wybitną architekturę, oraz Tarnowskie Góry, znane z historycznego starego miasta i znakomitej oferty gastronomicznej.
W roku 2024 Górnośląskie Koleje Wąskotorowe uruchomiły 514 pociągów pasażerskich, które przewiozły razem 25 308 osób. Ważnym wydarzeniem dla kolei były obchody stu siedemdziesięciolecia istnienia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, które odbyły się w dniach 5 i 6 października. GKW jest najstarszą wąskotorówką w Polsce oraz drugą najstarszą koleją tego typu w Europie. W tej konkurencji wyprzedza ją jedynie zlokalizowana w Walii Ffestiniog Railway, która powstała w 1836 roku. Mimo niesprzyjającej aury w obchodach wzięło udział około 4 tysięcy osób, a z możliwości przejazdu pociągiem skorzystało 1600 podróżnych.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się imprezy o charakterze edukacyjnym, a szczególnie popularnością wycieczki edukacyjne z cyklu „Kultura Przemysłowa Ziemi Tarnogórskiej”. To nie tylko przejazd koleją wąskotorową, ale także opowieść o ludziach, dzięki którym powstały Tarnowskie Góry, spacer po malowniczej Hałdzie Popłuczkowej Kopalni Fryderyk, pogawędka o gwarkach wydobywających srebro oraz spacer po historycznej stacji Bytom Karb Wąskotorowy, będącej sercem wąskotorówki. Wydarzenie to już drugi rok z rzędu przyciągało tłumy pasjonatów lokalnej historii oraz przemysłu, a blisko 400 wejściówek rozeszło się jak świeże bułeczki.
Imprezy z cyklu „Nocna szychta” miały całkowicie rozrywkowy charakter, oferując wspólne pieczenie kiełbasek przy ognisku, wieczorne zwiedzanie zaplecza technicznego wąskotorówki oraz późnowieczorny przejazd otwartymi wagonami z Bytomia do Miasteczka Śląskiego i z powrotem. Była to doskonała okazja do beztroskiej zabawy podczas niespiesznej podróży przez mroki ciepłej letniej nocy. W roku 2024 z tej oferty skorzystało blisko 350 osób.
W ubiegłym roku po raz pierwszy bytomska wąskotorówka uczestniczyła w Nocy Muzeów, przyciągając blisko 240 gości. Kolejne 2400 osób skorzystało z przejazdów pociągami uruchamianymi na zamówienie grup zorganizowanych, najczęściej szkół. .
Działalność kolei to nie tylko pociągi; to także remonty infrastruktury i taboru. W roku 2024 wyremontowano odcinek toru w pobliżu dawnego kamieniołomu „Bobrowniki”. Rozpoczęto także remont nieczynnych od dawna torów na samej stacji, z zamiarem odtworzenia całego jej historycznego układu torowego. Sekcja automatyki kontynuowała remont urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Między innymi zainstalowano i uruchomiono dwa klasyczne kolejowe zegary, a dzięki specjalistycznemu kablowi podarowanemu przez firmę TeleFonika odtworzono oraz podłączono semafor, który został skradziony wiosną 2024 roku. Dodatkowo zabudowano dwa elektryczne napędy rozjazdów. Kontynuowane były również prace związane z odbudową tras pędniowych w sąsiedztwie nastawni. Prace we wnętrzu nastawni obejmowały odtwarzanie instalacji elektrycznej, tynkowanie, malowanie, zabudowę regałów magazynowych oraz urządzanie warsztatu.
Dzięki wsparciu firmy Kanlux z Radzionkowa udało się zmodernizować oświetlenie na stacji Bytom Karb Wąskotorowy. Poziom bezpieczeństwa i komfort pracy wzrósł, a zużycie energii elektrycznej spadło!
Koniecznie trzeba również wspomnieć o remontach i naprawach taboru. Ukoronowaniem ubiegłoroczycznych prac było zakończenie pierwszego etapu odbudowy jedynego na świecie zachowanego egzemplarza parowozu typu „Bytom”, znanego także jako Tw47. Było to możliwe dzięki dotacji przyznanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.
Rok 2024 to także rok intensywnych prac budowlanych prowadzonych w pobliżu linii kolei wąskotorowej. To przede wszystkim budowa centrum przesiadkowego w Miasteczku Śląskim – jedynego miejsca w Polsce, gdzie stacja kolei wąskotorowej jest zintegrowana ze stacją kolei normalnotorowej, dworcem autobusowym oraz zespołem nowoczesnych parkingów. Oprócz tej bezpośrednio związanej z wąskotorówką inwestycji, liczni wykonawcy prowadzili w pobliżu naszych torów prace na zlecenie Polskich Linii Kolejowych, związane z przebudową stacji Bytom oraz modernizacją jednej z najważniejszych linii kolejowych w Polsce – Magistrali Węglowej, łączącej Górny Śląsk z portami morskimi. Roboty te, choć nie były bezpośrednio związane z remontami i przebudową torów GKW, miały wpływ na codzienną działalność kolei. Konieczne było bieżące koordynowanie prac prowadzonych na zlecenie Polskich Linii Kolejowych z codziennym funkcjonowaniem wąskotorówki. W ramach tych działań nad naszym torem powstały nowy wiadukt oraz nowy peron normalnotorowej stacji Bytom Karb.
Źródło i zdjęcie: Górnośląskie Koleje Wąskotorowe