Pomorze Zachodnie, to wymarzony region dla rowerzystów. Na miłośników dwóch kółek czeka mnóstwo niesamowitych miejsc, zarówno w pasie nadmorskim, wokół Zalewu Szczecińskiego jak i w głębi regionu. Na wybudowanych już szlakach pojawia się coraz więcej turystów chcących poznać region z rowerowego siodełka. Dzięki temu rozwija się baza biwakowa, noclegowa, gastronomiczna oraz usług związanych z cyklistami np. wypożyczalnie rowerów lub punkty naprawy uszkodzonych pojazdów.
Budowana przez Województwo Zachodniopomorskie Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego ma docelowo liczyć ponad 1100 kilometrów długości. Nowe odcinki łączą się ze zbudowanymi bądź są budowanymi przez lokalne samorządy. Odpowiednio znakowane są już istniejące fragmenty, które nadają się na bezpieczny przejazd rowerem.
- Na Pomorzu Zachodnim budujemy największą ilość ścieżek rowerowych w Polsce. Jesteśmy absolutnie liderem w budowaniu tego typu infrastruktury. Inne regiony przyglądają się temu co nam się udaje. A ja mogę tylko obiecać, że następne miesiące, następne lata, to będzie konsekwentna budowa, odcinek po odcinku wyznaczonych tras. To wielkie wyzwanie wymagające współpracy wielu samorządów. Dołożymy starań, żeby zmobilizować wszystkich do wspólnej pracy i żeby znajdować kolejne nowe źródła finansowania tych inwestycji – obiecuje Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.
Większość nowych inwestycji jest realizowanych przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie, a 85 proc. finansowania stanowią środki unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020. Już oddane odcinki tras cieszą się coraz większą popularnością wśród miłośników dwóch kółek. Dzięki temu rozwijają się pola namiotowe i biwakowe, coraz więcej do zaoferowania mają właściciele gospodarstw agroturystycznych oraz prowadzący punkty małej gastronomii.
Samorząd województwa pracuje nad kolejnymi udogodnieniami dla rowerzystów. - Chcemy zachęcić przewoźników prywatnych, którzy mają flotę autobusów lub busów jeżdżących po całym województwie do zainwestowania w bagażniki dla rowerów i sprzedaż miejsc z rezerwacją. Będziemy chcieli ich wspierać również w zakresie akcji promującej tego typu możliwości. Chcemy, by ten projekt, jakim są ścieżki rowerowe, był produktem komplementarnym. Żeby można było z jednej strony bezpiecznie i bardzo przyjemnie zwiedzać Pomorze Zachodnie na rowerze. Ale z drugiej strony, żeby był to produkt zintegrowany z innymi usługami które świadczymy jak transport publiczny – dodaje marszałek Geblewicz.
Z jakich tras mogą skorzystać lokalni i przyjezdni cykliści?
Pięć na piątkę
Zachodniopomorska sieć rowerowa składa się z pięciu głównych tras. Mimo że są różnorodne, wszystkie są bardzo atrakcyjne. Pierwsza to Velo Baltica. Jest ona częścią europejskiej trasy wokół Morza Bałtyckiego Eurovelo 10. W Polsce prowadzi od Świnoujścia po Hel. W Zachodniopomorskiem liczy 240 kilometry. Przebiega m.in. przez Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal, Trzebiatów, Kołobrzeg, Darłowo, Jarosławiec (oznaczona na starych odcinkach jako R-10, a na nowych jako EuroVelo 10 i 13). To piękne okolice, często z morzem prawie na wyciągnięcie ręki, pełne zabytków i atrakcyjnych miejsc np. na biwak. Już cieszy się sporym zainteresowaniem rowerzystów.
W Mielnie i Kołobrzegu Velo Baltica krzyżuje się ze Starym Kolejowym Szlakiem (nr 15), którym można dojechać do Koszalina, Białogardu i dalej na południe województwa.
Blue Velo – to liczący tysiąc km szlak, który ma biec przez pięć województw: zachodniopomorskie, lubuskie, dolnośląskie, opolskie i śląskie. Przedstawiciele tych województw podpisali list intencyjny o powołaniu Blue Velo w kwietniu 2018 roku. Na terenie Pomorza Zachodniego trasa ma liczyć docelowo 275 km. Prowadzi ze Świnoujścia wzdłuż Zalewu Szczecińskiego oraz jeziora Dąbie do Szczecina, następnie przez Gryfino, Trzcińsko-Zdrój i Dębno do Kostrzyna nad Odrą.
Szlak wokół Zalewu Szczecińskiego (Świnoujście – Międzyzdroje – Wolin – Stepnica – Szczecin – Nowe Warpno – Ueckermunde – Anklam – Świnoujście) częściowo biegnie wspólnie z międzynarodowymi szlakami Velo Baltica i Blue Velo. Przebiega m.in. przez obszary chronione Wolińskiego Parku Narodowego, Natura 2000 Wolin i Uznam, Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków Zalew Szczeciński, Obszar Specjalnej Ochrony Siedlisk Ujście Odry i Zalew Szczeciński.
Trasa Pojezierzy Zachodnich (nr 20), prowadzi od granicy z Niemcami przez Myślibórz, Barlinek, Choszczno, Ińsko, Drawsko, Złocieniec, Czaplinek, Szczecinek gdzie w gminie Biały Bór dochodzi do granicy z województwem pomorskim. Pełna malowniczych jezior, rzek, dużych kompleksów leśnych przebiega m.in. przez cztery Parki Krajobrazowe (Cedyński, Barlinecko – Gorzowski, Iński i Drawski).
Stary Kolejowy Szlak – to trasa mająca dwie odnogi w północnej części województwa, które zbiegają się w Białogardzie. Jedna prowadzi z Mielna przez Koszalin; natomiast druga bierze swój początek w Kołobrzegu i w większości biegnie po nasypie dawnej linii kolejowej przez Gościno i Karlino. Podobnie jest pomiędzy Połczynem-Zdrojem a Złocieńcem. Od Wierzchowa do Wałcza trasa będzie biegła po terenie dawnej linii kolejowej. Trasa kończy się za Wałczem w miejscowości Dobino. W przyszłości ma prowadzić na południe Polski.
Praca wre
Na każdej z tras trwają prace przy budowie nowych fragmentów. Na początku grudnia 2020 roku Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie ogłosił przetarg na budowę 10 km odcinka trasy rowerowej z Wisełki do Międzywodzia. Będzie przebiegał m.in. w pobliżu Wolińskiego Parku Narodowego. Prace mają być zakończone w maju 2022 roku. Wtedy już po większości odcinków szlaku Velo Baltica, od Wisełki w kierunku wschodnim, będzie można przejechać rowerem do granicy z województwem pomorskim. Kończy się projektowanie blisko 5 km odcinka trasy z Dziwnówka do Łukęcina. Na zachód od Wisełki, w kierunku Międzyzdrojów, trasa przebiegnie przez Woliński Park Narodowy. Gotowy jest już odcinek Dźwirzyno – Marszewo. To kilkusetmetrowa kładka zbudowana przy plaży w Dźwirzynie. Powstał także m.in. brakujący fragment trasy w Ustroniu Morskim, nad samym brzegiem morza oraz dwie kładki i odcinek drogi rowerowej w Mielnie. Dzięki temu można ominąć centrum i pojechać wzdłuż jeziora Jamno. Wybudowano też brakujące fragmenty infrastruktury rowerowej w Łazach, Osiekach, Iwięcinie, Bukowie Morskim, Darłowie. Nowym półtorakilometrowym odcinkiem za wsią Marszewo, w okolicy Postomina można dojechać do granicy województwa pomorskiego. Pod koniec listopada 2020 roku podpisano umowę na wykonanie prawie 9 kilometrów asfaltowej drogi rowerowej i 11,7 km szlaku z nowym oznakowaniem między Myśliborzem a Trzcińskiem-Zdrój. Nowe odcinki będą przebiegać po starym, nieczynnym nasypie kolejowym. Trwają prace przy budowie trasy rowerowej wokół Zalewu Szczecińskiego, w tym szlaku rowerowego w okolicach Wolina. To prawie 13 kilometrów od Łubczewa (koło Wapnicy) do Recławia. Ten odcinek przebiega m.in. po wzniesieniach nad samym Zalewem, w okolicach Sułomina (znanego z corocznego festiwalu muzyki country), przez rzekę Dziwnę, a następnie w kierunku Stepnicy i Szczecina. Przebieg wszystkich tras oraz postępy prac można obserwować na stronie: www.rowery.wzp.pl.
Żródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego