Opactwo benedyktynów, sarkofag Piotra Włostowica, Skarb Ołbiński i tajemnica. Do tego pościgi, podziemia i historia zamknięta w murach na terenie miasta  – taką historię zobaczyło dziesiątki tysięcy bywalców kin w największych polskich miastach. Do tego kilkaset billboardów zapraszających do… Wrocławia.

Kampanię „Wrocław miastem przygody” zainicjował w maju 2023 roku specjalny spot, w którym wzięli udział popularni aktorzy, w tym jedna z najwybitniejszych postaci polskiego kina i teatru – Daniel Olbrychski, oraz wspaniali aktorzy młodszego pokolenia: Marianna Zydek i Piotr Nerlewski. Podczas filmu przenieśliśmy się w najpopularniejsze miejsca we Wrocławiu – do Hali Stulecia, Narodowego Forum Muzyki, na Bulwary Dunikowskiego, wrocławski Rynek.

W ramach ogólnokrajowej kampanii miasto promowało swoją ofertę w Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Katowicach, Łodzi, Gdańsku i Szczecinie za pomocą spotu wyświetlanego na 170 ekranach kin,  kampanii outdoorowej na ponad 260 nośnikach (w tych samych miastach) oraz w przestrzeni internetowej. Jest ona kontynuowana również w tym roku i rozszerzona na zagranicę (miasto przygotowało spoty dystrybuowane z dubbingiem w języku angielskim, niemieckim, czeskim i hiszpańskim). Dodatkową atrakcją są specjalnie stworzone trasy turystyczne dla różnych odbiorców.

– mówił po odebraniu wyróżnienia Alfred Wagner, wicedyrektor Wydziału Promocji Miasta i Turystyki UM Wrocławia.

Dotychczasowe liczby i statystyki pod tym względem nie kłamią! Z największych atrakcji Wrocławia można wymienić chociażby Afrykarium we wrocławskim ZOO. W latach 2019-2023 Afrykarium odwiedziło ponad 7 mln turystów. Przychód z biletów w zeszłym roku wyniósł ponad 82 mln zł i wiązał się oczywiście z niesłabnącą wysoką frekwencją. O dużej atrakcyjności Wrocławia jako kierunku turystycznego świadczą również liczby Wrocławskiego Portu Lotniczego. W zeszłym roku uruchomiono kolejne połączenia lotnicze, m.in. do Seulu oraz Valencii. Port Lotniczy Wrocław zakończył 2023 rok z najwyższą w historii liczbą obsłużonych podróżnych. Rekordowe wyniki w każdym kolejnym miesiącu złożyły się łącznie na 3,9 mln pasażerów!

Z kolei ponad 2 mln gości odwiedziło w 2023 roku wrocławski Aquapark, który cieszył się jeszcze większą popularnością, niż w 2022.

Jaki był pomysł na całą kampanię? Opowieść o historii niezwykłego skarbu i jego losach! W latach 30-tych XII wieku dzisiejsze wrocławskie osiedle Ołbin było wsią. I właśnie tam powstało niezwykłe opactwo benedyktynów. Po kilkuset latach istnienia, w obawie przed najazdem Turków, rozebrano je, a fragmenty architektury, kolumny i rzeźby wmurowano w istniejące do dziś budynki we Wrocławiu. Ówczesne Opactwo Ołbińskie było w swoim czasie czymś niespotykanym w tej części Europy. To, co dziś z niego zostało, już zasługuje na miano skarbu. Równocześnie krąży legenda, że w grobie Piotra Włostowica złożonym w opactwie był skarb. A nawet jeśli nie, to Wrocław jest sam w sobie swoistym skarbem, wartym odkrycia.

Warto dodać, że w kampanii wziął udział m.in.: Daniel Olbrychski, który wcielił się w złowrogiego poszukiwacza Skarbu Ołbińskiego. Do kampanii przyłączyły się również inne znane osoby, związane z Wrocławiem, które przekonywały, dlaczego to miasto jest warte zobaczenia i odwiedzenia. 

Daniel Olbrychski:

Mrozu, muzyk, laureat 5 muzycznych Fryderyków:

Roberta Makłowicza, znanego krytyka kulinarnego i Ambasadora Roku Dobrych Relacji z Wrocławiem łączą jedne z najpiękniejszych wspomnień w jego życiu.

– mówi Makłowicz.

Marek Krajewski, autor bestsellerowych powieści kryminalnych osadzonych we Wrocławiu, również podkreśla wyjątkowość miasta:

Partnerami Kampanii Wrocław Miasto Przygody jest Wrocławska Organizacja Turystyczna, ZOO Wrocław, Aquapark Wrocław oraz Muzeum Narodowe we Wrocławiu.

Opracował: Mirosław Mikulski
Źródło i zdjęcia: Wydział Promocji Miasta i Turystyki UM Wrocławia