– mówi Jacek Sutryk, Prezydent Wrocławia.

– mówi Radosław Michalski, dyrektor Departamentu Marki Miasta Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.

Maciej Dobrzyniecki, prezydent Polskiej Akademii Gastronomicznej, Wiceprezydent Międzynarodowej Akademii Gastronomicznej z siedzibą w Paryżu, wyłączny partner Przewodnika Michelin w Polsce.

– mówi zastępca dyrektora, Wydziału Promocji Miasta i Turystyki, prezes Wrocławskiej Organizacji Turystycznej.

Choć nad wsparciem rozwoju wrocławskiej marki gastronomicznej Urząd Miejski Wrocławia pracuje od wielu lat, w ostatnim czasie nastąpiło wyraźne zintensyfikowanie działań w tym obszarze.  Z ponad 1000 punktów gastronomicznych, w tym przeszło 100 restauracjami w samym Rynku i 400 na Starym Mieście, miasto przyciąga nie tylko zabytkami, lecz także różnorodną kuchnią. Są to miejsca różnego typu, od street foodu poprzez centra gastronomiczne po restauracje z najwyższej półki – oferta kulinarna Wrocławia jest bogata i coraz bardziej rozpoznawalna w kraju i za granicą. Dziś w zasadzie każdy, niezależnie od gustu kulinarnego, znajdzie we Wrocławiu coś dla siebie.

podkreśla Małgorzata Golak, dyrektor Biura Rozwoju Gospodarczego Urzędu Miejskiego Wrocławia. 

Miasto od kilku lat prowadzi konsekwentną strategię rozwoju marki gastronomicznej – powołano Wrocławską Radę Gastronomii, Radę Turystyki, a także Wrocławską Organizację Turystyczną, która odgrywa kluczową rolę w rozwoju i promocji wrocławskiej sceny kulinarnej, wspierając restauratorów, inicjując wydarzenia i konsekwentnie budując pozycję miasta na gastronomicznej mapie Europy.

W 2023 roku przeprowadzono międzynarodowy audyt kulinarny, który ocenił wrocławskie restauracje pod kątem jakości, innowacyjności i potencjału do obecności w prestiżowych przewodnikach. W związku z wynikami międzynarodowego audytu, w 2024 rozpoczęliśmy cykl spotkań z p. Maciejem Dobrzynieckim, prezydentem Polskiej Akademii Gastronomicznej. Na tych spotkaniach zawiązała się autentyczna wspólnota gastronomiczna właścicieli i szefów kuchni. Średnio w spotkaniach uczestniczyło około 60 osób. W ich trakcie ustalona została m.in. lista produktów regionalnych.

Silną stroną wrocławskiej sceny kulinarnej jest lokalność i sezonowość. Wiele restauracji współpracuje bezpośrednio z dolnośląskimi producentami, czego najlepszym przykładem jest projekt „Od pola na wrocławski stół”, promujący skracanie łańcuchów dostaw i zrównoważone podejście do gotowania. W ramach inicjatywy zorganizowano trzy edycje mini-targów, umożliwiających restauratorom bezpośredni kontakt z lokalnymi producentami żywności.

Wrocław rozwija również edukację gastronomiczną – projekt „Akademia Gastro” to cykl szkoleń dla osób chcących rozpocząć działalność w branży. Pierwsza edycja objęła 29 szkoleń prowadzonych przez 23 ekspertów, z których skorzystało 60 uczestników. Kolejna odsłona rusza już niebawem – 12 maja. Wrocław nie zapomina też o młodych talentach. Konkurs „Kulinarne Grand Prix Wrocławia”, którego pierwszą edycję wygrał Łukasz Budzik z restauracji Między Mostami, promuje lokalnych szefów kuchni i daje im realne możliwości rozwoju – jak staż w restauracji z gwiazdką Michelin w Szwecji. Druga edycja konkursu zakończy się w październiku 2025 roku.

Do promocji wrocławskiej sceny kulinarnej przyczyniły się również wydarzenia takie jak Jarmark Bożonarodzeniowy a nim strefa “Wrocław Społecznie i Lokalnie”, Jarmark Świętojański, Wrocławski Festiwal Wina i Sera, Festiwal Street Foodu oraz Wrocławski Festiwal Dobrego Piwa. W 2023 roku z sukcesem odbyła się pierwsza edycja Festiwalu Kulinarnego DELICJE, promująca lokalnych producentów i kuchnię regionalną. Kolejna edycja zaplanowana jest na czerwiec tego roku. Integralną częścią tych działań jest kampania „Pokochaj Wrocławskie Targowiska”,wspierająca zakupy lokalne oraz promocję dolnośląskich produktów tradycyjnych i regionalnych.

W 2024 roku Wrocław był partnerem konferencji Made For Restaurant w Warszawie oraz wspierał wydarzenie w Poznaniu, promując wrocławską gastronomię wśród liderów branży. W rankingu TOP 50 Restauratorów Forbes&FOR aż pięciu restauratorów z naszego miasta znalazło się w gronie najlepszych w Polsce, podkreślając rosnącą pozycję miasta na kulinarnej mapie kraju. W tym roku to Wrocław jest współorganizatorem konferencji Made For Restaurant – Cross The Borders w Hali Stulecia, z udziałem najlepszych szefów kuchni oraz lokalnych producentów żywności. Wydarzenie to nie tylko pokazy kulinarne z udziałem najlepszych szefów kuchni ale też prezentacje lokalnych producentów żywności, warsztaty degustacyjne a przede wszystkim eksperckie panele dyskusyjne o przyszłości gastronomii.

Źródło i zdjęcia: Urząd Miejski Wrocławia