5,5 tys. wystawców z ponad 170 państw zaprezentowało się na targach ITB Berlin 2024. Podobnie jak wcześniej organizatorem Polskiego Stoiska Narodowego była Polska Organizacja Turystyczna. Najważniejszymi tematami były rosnące znaczenie sztucznej inteligencji, niedobór wykwalifikowanej siły roboczej i sprawiedliwość klimatyczna.
Targi ITB to najważniejsze targi turystyczne w Europie. Tym razem krajem partnerskim był Oman z hasłem „Piękno ma adres”. Pomimo powszechnych strajków w Niemczech tegoroczna edycja ITB Berlin odnotowała niewielki wzrost i zgromadziła prawie 100 tys. uczestników, w tym ponad 5500 wystawców ze 170 krajów, którzy zajęli wszystkie 27 hal wystawowych. Targi relacjonowało blisko 3,2 tys. akredytowanych dziennikarzy z 103 krajów oraz ponad 300 blogerów. Oprócz licznych delegacji, tegoroczne ITB Berlin odwiedziło prawie 80 ministrów i sekretarzy stanu oraz 72 ambasadorów.
ITB Berlin po raz kolejny odzwierciedla rozwój branży. Nastrój wśród wystawców, zwiedzających i prelegentów był przez cały czas bardzo pozytywny. Generalnie zgodzili się, że chęć podróżowania ludzi nie tylko zaspokaja stłumiony popyt po pandemii, ale że pozostanie w zasadzie stabilna. Ani inflacja, ani wysokie ceny energii nie wydają się ograniczać popytu
– skomentował dr Mario Tobias, dyrektor generalny Messe Berlin.
Kongres ITB Berlin podkreśla swoje znaczenie jako wiodące centrum intelektualne w branży turystycznej
Sztuczna inteligencja i jej potencjalne zastosowania były tematem wielu dyskusji. Po raz pierwszy na ITB Berlin zorganizowano dedykowany blok dotyczący sztucznej inteligencji, który został bardzo dobrze przyjęty przez 24 tys. uczestników wydarzenia. Zgodzono się, że żadna organizacja ani firma nie może już ignorować AI. Uczestnicy konwencji zgodzili się również, że niemożliwe jest ignorowanie sprawiedliwości klimatycznej. Jeremy Sampson, CEO Travel Foundation, apelował do branży turystycznej o osiągnięcie zerowej emisji netto do 2030 r.
Sztuczna Inteligencja była również dużym tematem dla ITB Innovation Radar, który w tym roku świętował swoją drugą edycję. Skupiono się na 16 przyszłościowych innowacjach zaprezentowanych przez wizjonerów przemysłowych. Obejmowały one usługi B2B dla branży hotelarskiej i profesjonalistów z branży turystycznej oraz koncepcje zrównoważonego rozwoju.
Oman, kraj partnerski tegorocznej edycji targów podwoił powierzchnię swojego stanowiska do ponad 800 metrów kwadratowych. W poniedziałkowy wieczór Sułtanat zorganizował tradycyjną galę otwarcia z widowiskowym pokazem, który spotkał się z ogromnym uznaniem i aplauzem. H.E. Azzan bin Qassim al Busaidi, podsekretarz ds. turystyki Ministerstwa Dziedzictwa i Turystyki w Omanie, podkreślił sukces swojego kraju w budowaniu infrastruktury turystycznej i pochwalił dziedzictwo kulturowe oraz atrakcje naturalne Sułtanatu. W 2023 roku Oman odnotował cztery miliony odwiedzających, co stanowi wzrost o 22 procent w porównaniu z 2022 r. 231 tys. osób pochodziło z Niemiec, co stanowi wzrost o 182 procent.
W ostatnich miesiącach po inwazji na Ukrainę pojawił się kolejny konflikt geopolityczny na Bliskim Wschodzie. Mimo tego Ukraina, Izrael i Palestyna wystawiały swoje stoiska na ITB Berlin. Na konferencji prasowej Izraela minister turystyki promował podróże do Izraela i apelował o zniesienie ostrzeżeń podróżnych. Po pandemii i w porównaniu z 2023 r., po raz pierwszy odnotowano pozytywny trend w regionie Azji i Pacyfiku. Jako przykład można podać Chiny, które świętowały w tym roku swój powrót jako wystawca i teraz witają odwiedzających z wybranych krajów, przyspieszając wydawanie wiz. Ogólnie rzecz biorąc, uczestnicy ITB Berlin mogli wracać do domu z pozytywnym nastawieniem i patrzeć z nadzieją na duży wolumen wczesnych rezerwacji, zwłaszcza na lato 2024.
Wraz z firmą konsultingową Dr. Fried & Partner, ITB Berlin opracowało nowy Global Travel Buyer Index. W ankiecie zapytano kilkuset członków Buyers Circle o nastroje gospodarcze i ich cele biznesowe. Wyniki odzwierciedlały pozytywny nastrój w odniesieniu do sytuacji rynkowej i zapewniały optymistyczne perspektywy dla biznesu na najbliższe sześć miesięcy.
Podczas targów ponowne otwarto pięć odnowionych hal co pozwoliło na kilka zmian oraz usprawnień. Po raz pierwszy krajom niemieckojęzycznym udało się zająć jedno miejsce pod dachem hub27. Na targach zostały powitane Chiny, Liechtenstein i linia lotnicza Emirates, a także nowicjusze z Dominiki, Wysp Kajmanów i Disney Cruise Lines. Pozytywną informacją było również to, że wielu wystawców poszerzyło swoje stoiska. Obejmowały one popularne kierunki wakacyjne, takie jak Włochy, Grecja i Turcja, a także wystawców z rynków azjatyckich, arabskich i afrykańskich.
ITB Berlin 2025: Kraj Partnerski Albania
Albania, wschodzący cel podróży z ogromnym potencjałem, będzie krajem gospodarzem ITB Berlin 2025. Organizatorzy targami w Berlinie oraz przedstawiciele Albanii oficjalnie zawiązali partnerstwo podpisując umowę w drugim dniu ITB Berlin.
Opracował: Mirosław Mikulski
Źródło: ITB Berlin