Wyniki za pierwsze sześć miesięcy tego roku, potwierdzają zaangażowanie Turcji w realizację postawionego na ten rok celu, jakim jest osiągnięcie 60 milionów odwiedzających oraz 60 miliardów USD dochodu. Największe rynki źródłowe dla tureckiej turystyki, czyli Rosja, Niemcy i Wielka Brytania,  odnotowały dalszy wzrost udziału w przyjazdach, podczas których licznie odwiedzano główne ośrodki i regiony turystyczne Turcji, takie jak Antalya, Stambuł, Izmir i Muğla. Ponad 2,7 miliona Rosjan wybrało Turcję jako miejsce na wakacje, co stanowi wzrost o 3% w okresie od stycznia do czerwca 2024 roku. W tym samym okresie liczba niemieckich turystów przekroczyła 2,5 miliona, co oznacza wzrost o 9% na rynku niemieckim. Wielka Brytania, trzeci co do wielkości rynek źródłowy dla Turcji, miała wynik większy o 19%, co świadczy o tym, że w pierwszej połowie roku kraj ten odwiedziło prawie 1,8 miliona Brytyjczyków. Największy wzrost odnotowano na rynku chińskim, gdzie liczba odwiedzających wzrosła o 111% w porównaniu do tego samego okresu w poprzednim roku, osiągając ponad 187 tys. osób. Oprócz tego w pierwszych sześciu miesiącach 2024 roku Turcję odwiedziło ponad 56 tys. japońskich turystów, czyli o 96% więcej w porównaniu do tego samego okresu w 2023 roku.

Bezcenne historyczne, kulturowe i archeologiczne dziedzictwo Türkiye (Turcji) wzbudza coraz większe zainteresowanie na całym świecie. W pierwszych sześciu miesiącach 2024 roku tureckie muzea i miejsca o znaczeniu historycznym odwiedziło prawie 14 milionów turystów, czyli o 12% więcej w porównaniu do tego samego okresu w poprzednim roku. Najczęściej odwiedzanymi miejscami dziedzictwa kulturowego były: Efez w prowincji Izmir, Muzeum Mevlany w Konyi, Hierapolis i Pamukkale w okolicy Denizli, a także muzea na wolnym powietrzu w Göreme i Zelve-Paşabağları w regionie Kapadocji w okolicy miasta Nevşehir.

Opracował: Mirosław Mikulski
Źródło i zdjęcie: Biuro prasowe Biura Radcy ds. Kultury i Informacji Ambasady Turcji w Polsce