Na zakup zorganizowanej imprezy turystycznej zdecydowało się w pierwszym kwartale bieżącego roku o ponad 120 tys. osób więcej (ponad 5,5%) niż w tym samym okresie w 2024 roku. Najlepszym miesiącem pod względem sprzedaży w pierwszym kwartale był styczeń – wynika z danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, opartych na sprawozdaniach przekazanych przez organizatorów turystyki.
Od stycznia do marca 2025 roku przedsiębiorcy turystyczni zawarli ponad 867 tys. umów dotyczących zorganizowanych wyjazdów. Średnio na jedną umowę przypadały blisko 3 osoby, dlatego łączna liczba turystów, którzy w I kwartale 2025 roku zdecydowali się na zakup oferty biura podróży, przekroczyła 2,35 mln. W analogicznym okresie roku ubiegłego było to niespełna 2,2 mln osób. Oznacza to, że sprzedaż wycieczek nadal rośnie, jednak już nie tak dynamicznie jak na przestrzeni ostatnich 4 lat (po wcześniejszym ogromnym spadku w 2021 roku, wywołanym wybuchem pandemii COVID-19).
Zainteresowanie zorganizowaną turystyką jest wciąż bardzo duże, co nas cieszy. Trzeba pamiętać, że tylko podróżni korzystający z imprez turystycznych organizowanych przez ewidencjonowanych organizatorów korzystają z ochrony funduszy turystycznych – na wypadek niewypłacalności organizatora oraz na wypadek ziszczenia się nagłych i nieprzewidzianych zdarzeń
– podkreśla Małgorzata Ślepowrońska, prezes zarządu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, prowadzącego i obsługującego Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG) oraz Turystyczny Fundusz Pomocowy (TFP).
Najchętniej wybieramy wycieczki zagraniczne
Aż 1,43 mln osób, czyli ponad 60% klientów biur podróży w I kwartale 2025 roku zdecydowało się na wyjazd zagraniczny z transportem czarterem (do kraju europejskiego lub pozaeuropejskiego). Wyjazd zagraniczny
z transportem innym niż czarter (np. autokar, samolot rejsowy) lub bez usługi transportowej wybrało ok. 530 tys. osób. Natomiast wycieczkę na terenie Polski lub krajów ościennych wybrało niespełna 450 tys. osób. Przy czym mowa tutaj o wycieczkach organizowanych przez profesjonalnych organizatorów, a nie na własną rękę.
Zanim wyjedziesz – sprawdź organizatora
TFG przypomina, że dla własnego bezpieczeństwa należy korzystać z usług wyłącznie legalnie działających biur podróży. Organizatorzy turystyki oraz przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych powinni posiadać wpis do rejestru przedsiębiorców turystycznych oraz zabezpieczenia na wypadek niewypłacalności (od tej zasady są naprawdę nieliczne wyjątki, np. gdy ktoś organizuje wyjazd niezarobkowo i wyłącznie dla ograniczonej grupy podróżnych).
Organizatora turystyki można sprawdzić na stronie https://ewidencja.ufg.pl – wystarczy wpisać np. nazwę firmy organizującej wyjazd (pośrednicy/agenci takiego wpisu mieć nie muszą, należy wpisać nazwę organizatora). Skorzystanie z usług przedsiębiorcy widniejącego w ewidencji zapewnia nam ochronę TFG i TFP.
TFG to dodatkowe zabezpieczenie na wypadek niewypłacalności przedsiębiorcy turystycznego. Fundusz był niedawno uruchamiany po upadłości firmy Tamada Tour pod koniec 2024 roku. Z kolei TFP pomaga organizatorom zwrócić pieniądze podróżnym w razie konieczności masowego odwoływania wycieczek z powodu nadzwyczajnych okoliczności (np. wybuch pandemii, trzęsienie ziemi, działania wojenne etc.).
Więcej informacji na temat działalności TFG i TFP oraz zasad ochrony podróżnych można znaleźć na stronie TFG.UFG.PL, a najnowsze dane na temat rynku turystycznego w Biuletynie TFG.
Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
Zdjęcie: Pixabay