PKP Intercity podpisało trzy umowy, dzięki którym już w przyszłym roku podróżni będą mogli kupować bilety na pociągi w nowym systemie sprzedaży internetowej, a z pełnej funkcjonalności nowego systemu będą mogli korzystać w 2024 roku. To największa inwestycja informatyczna w ponad 20-letniej historii PKP Intercity.

Pierwsza umowa dotyczy internetowego systemu sprzedaży e-IC 2.0, druga i trzecia dotyczą wdrożenia i utrzymania nowego Centralnego Systemu Sprzedaży oraz usługi rezerwacyjnej. Wykonawcą systemów będzie PKP Informatyka. Łączna wartość wszystkich umów wynosi ponad 143 mln zł brutto.

Nowy system sprzedaży internetowej

Nowy system zaoferuje podróżnym nową szatę graficzną i ścieżkę zakupową. Pojawią się nowe funkcje takie jak wyszukiwanie połączenia umożliwiającego planowanie podróży „tam i z powrotem”, tworzenie profili zakupowych czy opcja dodania biletu do kalendarza. e-IC 2.0 podpowie i wybierze najlepszą dla podróżnych ofertę, z której mogą skorzystać jeśli spełniają warunki taryfowe oferty. Po określeniu wieku podróżnego, platforma zasugeruje ulgi, najbardziej prawdopodobne dla danego przedziału wiekowego. Jest to szczególnie ważne przy zamawianiu biletów międzynarodowych na przejazdy z dziećmi, ze względu na złożone zasady zniżek dla dzieci i młodzieży.

Kolejne etapy zaoferują możliwość zakupów biletów międzynarodowych oraz tych w ramach oferty Interrail czy Wspólny Bilet.

Centralny System Sprzedaży

Druga z umów dotyczy Centralnego Systemu Sprzedaży. To również jeden z najważniejszych systemów w PKP Intercity. Łączna wartość umowy to ponad 71,1 mln zł brutto.

Kolejny kontrakt dotyczy usługi rezerwacyjnej, którą PKP Informatyka będzie świadczyć na rzecz przewoźnika. W jej ramach PKP Intercity będzie mieć zapewnioną wydajną infrastrukturę i oprogramowanie, pozwalające na obsługę wszystkich operacji związanych z rezerwacją miejsc. Wartość tej umowy to ponad 62,1 mln zł brutto.

Nowy System Centralny ułatwi m.in. integracje z systemami sprzedaży europejskich przewoźników, co usprawni zakup biletów na pociągi międzynarodowe. Wprowadzony silnik ofertowy zapewni też najkorzystniejszy dla podróżnych dobór ofert i cen, z zastosowaniem jeszcze bardziej zaawansowanego modelu sprzedaży, z cenami dynamicznymi – co już obecnie ma zastosowanie we wszystkich kategoriach pociągów. Nowy system umożliwi dalszy rozwój w tym zakresie. Pasażerowie zyskają też lepszy dostęp do informacji na temat podróży.

Obecnie przez kanały zdalne, przede wszystkim internet lub aplikację mobilną, bilety PKP Intercity kupuje już 70% pasażerów, a w 2019 r., korzystało z niej 54,3% podróżnych.

Źródło: PKP Intercity
Zdjęcie: Mirosław Mikulski