Wyjazdy motywacyjne zyskują nowe oblicze. Również agencje organizujące podróże incentive powinny dostosować się do zmieniających się warunków. Po miesiącach spędzonych na home office, zaburzeniu balansu pomiędzy pracą, a życiem rodzinnym, ludzie pragną oddechu i ponownego otwarcia się na świat.
Incentive travel to nagroda, narzędzie motywacyjne i sposób na pokazanie pracownikom, że są ważni. Przez ostatnie miesiące pandemia wytrąciła firmom tę istotną możliwość z rąk. Agencje patrzą z coraz większym optymizmem w przyszłość i można przypuszczać, że wyjazdy motywacyjne zaczną odgrywać ważniejszą rolę.
Nowa rola incentive
Pandemia zmęczyła wszystkich. Zmieniła się rzeczywistość, w której żyjemy, co w konsekwencji będzie miało wpływ na oczekiwania klientów względem incentive travel. Istotnym czynnikiem metamorfozy jest fakt, że z pandemii zespoły pracowników wychodzą poturbowane – część ludzi odeszła, na ich miejsce zatrudniono nowe osoby. Firmom będzie zależało na jednoczeniu ich i budowaniu relacji. Pracodawcy mają świadomość, że zespoły trzeba zintegrować, zaopiekować się nimi, bo te bardzo się zmieniły przez ostatnie miesiące. Niektórzy od dwóch lat pracują zdalnie, część ludzi wprawdzie została zwolniona, ale przyszli też nowi
– mówi Grażyna Grot – Duziak, prezes SITE Poland, regionalny MICE na Europę Centralną Weco-Travel.
Z powodu zmian zachodzących w zespołach, potrzeba integracji będzie silniejsza niż kiedykolwiek. Pracodawcy będą chcieli nie tylko zmotywować podwładnych do intensywniejszej pracy, ale również scalić zespoły
– dodaje Grażyna Woźniczka – Bogucka – współzałożycielka biura Polka Travel. Zleceniodawcy będą oczekiwali od podwykonawców realizacji tego zadania.
Oczekiwania klientów
Wyjazdy incentive zmienią swoje oblicze. Programy staną się spokojniejsze, większy nacisk będzie kładziony na wypoczynek, rozwój duchowy i relaks – mówi Grot- Duziak. Przedstawiciele branży wskazują, że pandemia zmieniła sposób wyboru destynacji. Pożądanymi przez klientów miejscami będą te mniej zatłoczone, z dobrze funkcjonującym systemem ochrony zdrowia. Klienci zaczynają rozmowy od pytań o kierunki bezpieczne, z dobrym systemem ochrony zdrowia, chcą mieć pewność, że wyjazd przebiegnie bez zakłóceń – mówi Woźniczka -Bogucka. Paradoksalnie, na pandemii skorzystała Polska, która stała się beneficjentem czasowego zawieszenia możliwości podróżowania za granicę. Wcześniej w incentive dominowały zagraniczne wycieczki, w ostatnich miesiącach, niejako z przymusu, stawiano na Polskę. Zaobserwowaliśmy większe zainteresowanie Polską , przed pandemią nasz kraj był traktowany jako ostateczność – mówi Woźniczka – Bogucka. Agencje organizowały wyjazdy motywacyjne do różnych miejsc w Polsce i niejednokrotnie osiągały efekt „wow”. Istotne w incentive jest , aby dobrze poznać potrzeby, zrobić dobry research, a wyjazd w obrębie kraju będzie równie udany – mówi Grażyna Grot – Duzia, zaznaczając jednocześnie, że nasz kraj nie zastąpi dalekich wyjazdów w perspektywie długoterminowej, one z czasem znowu wrócą do łask.
Rola agencji
Agencje będą musiały wkładać więcej wysiłku w realizację projektów. Zmieni się też poniekąd rola, jaką odgrywają. Zanim zaproponują dany kierunek, konieczne będzie sprawdzenie panujących w danej destynacji warunków sanitarnych, bezpieczeństwa, aktualności lotów. Dostępność połączeń lotniczych jest ograniczona – wskazuje dyrektor Weco-Travel. Należy również brać pod uwagę zmiany w samych lokalizacjach, bowiem może się okazać , że sprawdzone hotele, restauracje , inni kontrahenci nie przetrwali pandemii i koniecznie będzie szukanie nowych kontaktów, przetestowanie jakości oferowanych przez dostawców usług. Niezbędne będzie nawiązywanie nowych relacji biznesowych.
Nowym wyzwaniem dla agencji jest skuteczne przekonanie zleceniodawców, że organizatorom można zaufać, bo nadal potrafią bardzo dobrze wykonywać swoją pracę. Konieczne jest też przekształcenie relacji łączących agencje z klientami w bardziej partnerskie. Musimy wytłumaczyć klientom, że nas też dotknął kryzys, mamy swoje problemy i prosimy o zrozumienie sytuacji – dodaje prezes SITE Poland.
Organizatorzy wyjazdów mają świadomość, że muszą się dostosować, do zmienionych warunków i stworzyć nowy model biznesowy będący odpowiedzią na oczekiwania zleceniodawców.
Źródło: MICE POLAND
Tekst: Anna Molęda – Kompolt