Od 14 czerwca Niemcy skupią się przede wszystkim na Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej 2024. Szacuje się, że stadiony odwiedzi 2,7 miliona fanów futbolu. Dodatkowo w strefach kibica i na publicznych pokazach 51 meczów, spodziewanych jest około 7 milionów gości. Podczas 22. dni rozgrywek dziesięć niemieckich miast-gospodarzy zaoferuje kibicom i fanom piłki z całego świata bogaty program turystyczny. Niemiecka Centrala Turystyki (DZT) spodziewa się, że regiony mogą wygenerować dodatkowe cztery procent noclegów zagranicznych gości. Tegoroczne wydarzenie sportowe ma więc ogromny potencjał dla dalszego promowania pozytywnego wizerunku Niemiec jako celu podróży. DZT doszło do takiego wniosku po szeroko zakrojonych badaniach dotyczących wpływu poprzednich, dużych wydarzeń sportowych w kraju na rezerwacje hoteli i ofert turystycznych.
Dieter Janecek, poseł do Bundestagu i Krajowy Koordynator Rządu Federalnego ds. Turystyki, wyjaśnia:
Podczas Mistrzostw Świata w 2006 roku cały świat futbolu był gościem u przyjaciół. W tym roku szczególnie zapraszamy naszych europejskich przyjaciół. Chcemy ich inspirować i zapraszamy: przyjedźcie jeszcze raz i zostańcie na dłużej.
Petra Hedorfer, prezes zarządu DZT:
Niemcy świętują festiwal piłki nożnej. To ważne wydarzenie sportowe, szczególnie w czasach napięć międzynarodowych, dające możliwość zaprezentowania Niemiec jako kosmopolitycznego, spokojnego i zrównoważonego celu podróży, a tym samym stanowi przykład międzynarodowego zrozumienia i tolerancji. Spodziewamy się także dodatkowego wpływu na turystykę przyjazdową. Według dostępnych dotychczas danych zarówno rezerwacje pokoi hotelowych dokonywane z dużym wyprzedzeniem na głównych portalach internetowych, jak i rezerwacje lotów na czerwiec i lipiec 2024 r. kształtują się znacznie powyżej średnich długoterminowych. Ponadprzeciętny wzrost obserwujemy szczególnie w przypadku krajów uczestniczących w rozgrywkach Mistrzostw Europy. Szacujemy nawet czteroprocentowy wzrost liczby noclegów międzynarodowych. W niezapomnianych rozgrywkach w 2006 roku liczba noclegów gości zagranicznych wzrosła o 4,7 miliona w porównaniu z rokiem poprzednim, przynosząc jednocześnie trwałą poprawę wizerunku Niemiec jako celu podróży.
Gościnność i jakość usług zapewniają długoterminową poprawę wizerunku
Oprócz efektów ekonomicznych wynikających z dodatkowych noclegów gości z zagranicy, wydarzenia sportowe takie jak Mistrzostwa Europy mają ogromny potencjał trwałej poprawy wizerunku. Jesienią 2006 roku – zaraz po zakończeniu Pucharu Świata – Niemcy wspięły się na pierwsze miejsce w indeksie Anholt Ipsos Nation Brands Index (NBI) spośród 60 porównywanych krajów na całym świecie i od tego czasu nieprzerwanie plasują się w pierwszej trójce tego indeksu.
Petra Hedorfer kontynuuje:
Podczas Mistrzostw Europy wykorzystamy międzynarodową uwagę mediów i kibiców, aby zaprezentować naszą różnorodną ofertę turystyczną i w ten sposób chcemy wzmocnić pozycję Niemiec jako kierunku podróży. Oprócz nowoczesnych stadionów, dodatkowo dziesięć miast rozgrywek oferuje bogaty program artystyczny i kulturalny. Ponadto mają one doskonałe połączenia komunikacyjne i można do nich łatwo dojechać przyjaznym dla klimatu pociągiem – to dobra okazja do poznania atrakcyjnej turystycznie okolicy.
W przededniu tego ważnego wydarzenia DZT zwróci uwagę międzynarodowej opinii publicznej na miasta, w których będą się rozgrywać mistrzostwa Europy oraz na szeroką ofertę turystyczną w ich okolicach tak, aby zainspirować gości do pozostania dłużej poza terminami meczów. Podstrona na portalu DZT https://www.germany.travel/en/inspiring-germany/summer-of-football-germany-2024.html zawiera treści tematyczne dla wszystkich miast-gospodarzy. Content marketing i kampanie w mediach społecznościowych będą wspierać promocję.
Opracował: Mirosław Mikulski
Źródło i zdjęcia: Niemiecka Centrala Turystyki (DZT)