Warszawski port lotniczy im. Fryderyka Chopina to największe lotnisko w Polsce. W 2023 roku port obsłużył 18,5 mln pasażerów, wygenerowało zysk brutto w kwocie 432,1 mln złotych. Każdy obsłużony pasażer przyczynił się do odnotowania zysku w wysokości 23,35 złotych – podaje specjalistyczny portal Rynek Lotniczy.
Lotnisko Chopina jest zdecydowanym liderem ruchu pasażerskiego w Polsce. Przychody ze sprzedaży stołecznego portu w roku 2023 osiągnęły poziom 1 mld 296,4 mln złotych, o 311,8 mln złotych więcej niż w roku wcześniejszym. O 222,6 mln złotych, do poziomu 819,5 mln złotych, wzrosły przychody lotnicze, co oznacza roczną dynamikę wzrostu na poziomie 37 proc. Przychody z obsługi operacji lotniczych (startów i lądowań) wyniosły 217,2 mln złotych, podczas gdy przychody z obsługi pasażerskiej zamknęły się w kwocie rzędu 472,7 mln złotych.
Samoloty na „Okęciu” zostawały na noc rzadziej, w związku z czym przychody z tego tytułu spadły do poziomu 12,8 mln złotych. Udostępnienie infrastruktury lotniska, dostęp do obiektów i urządzeń portu, oraz tzw. pozostałe przychody lotnicze, wygenerowały przychody rzędu 116,7 mln złotych.
Przychody pozalotnicze odnotowały mniejszą dynamikę wzrostu (23 proc.) i wyniosły łącznie 470,3 mln złotych. Polskie Porty Lotnicze (PPL), które są operatorem Lotniska Chopina, największy przychód odnotowały z tytułu wynajmu powierzchni komercyjnej w terminalu lotniska – wyniósł on 308,8 mln złotych. Oferowanie przestrzeni parkingowej wygenerowało przychody rzędu 50,7 mln złotych, podczas gdy saloniki biznesowe i salon VIP odpowiadały w 2023 r. za przychody w wysokości 40,5 mln złotych. Reklamowanie się w przestrzeni lotniskowej różnych podmiotów pozwoliło na odnotowanie przychodów z tego tytułu rzędu 12,06 mln złotych.
Udostępnianie mediów, usługi handlingowe, sprzedaż towarów i materiałów, jak i pozostałe przychody z działalności dodatkowe, odpowiadały za przychód w wysokości 58,5 mln złotych. Odnotowanie większych przychodów pozalotniskowych możliwe było dzięki: dalszej odbudowie ruchu pasażerskiego, waloryzacji opłat czynszowych, zmianie w cennikach wybranych usług, udostępnieniu nowego Parkingu Premium, uruchomieniu nowych parkingów, czy zaoferowaniu usługi Valet Parking.
Jak donosi portal, zyski z tegorocznej działalności będą na podobnym poziomie, gdyż wyższe przychody skonsumowane zostaną przez wyższe koszty stałe, w tym koszty pracy. PPL prognozują, że port im. Fryderyka Chopina obsłuży 20,4 mln pasażerów, o 10,2 proc. więcej niż w roku 2023 i o 8,2 proc. więcej niż w 2019 r.
Opracował i zdjęcie: Mirosław Mikulski
Źródło: Rynek Lotniczy