W niedzielę 29 października w branży lotniczej w życie wchodzi zimowy rozkład lotów, który będzie obowiązywał do ostatniej soboty marca 2024 roku włącznie. Siatka połączeń Katowice Airport w sezonie „Zima 2023/2024” to 67 tras regularnych i czarterowych do 35 państw.
38 kierunków w ruchu regularnym i cztery nowości
W ruchu rozkładowym, który w Katowice Airport obsługują takie linie jak Wizz Air, Ryanair, Lufthansa i PLL LOT, w sezonie „Zima 2023/2024” dostępnych jest 38 kierunków, w tym 4 nowości. Wszystkie nowe trasy to oferta linii lotniczej Wizz Air.
Już 17 października br. w Katowice Airport zadebiutowało połączenie do Alicante w Hiszpanii. Kierunek jest obsługiwany z częstotliwością trzech rejsów tygodniowo – we wtorki, czwartki i soboty. Dzień później, 18 października, zainaugurowano trasę do duńskiej Kopenhagi. Loty na tym kierunku odbywają się we wtorki, czwartki, soboty i niedziele. W grudniu br. Wizz Air planuje z kolei rozpocząć loty z katowickiego lotniska do Akaby w Jordanii oraz do Brukseli-Charleroi w Belgii. Pierwszy rejs do Akaby ma odbyć się w środę 13 grudnia 2023 roku. Kierunek będzie dostępny dwa razy w tygodniu – w środy i niedziele, a od 1 kwietnia do 6 maja 2024 r. w poniedziałki oraz piątki. Dzień po inauguracji lotów do Jordanii, tj. w czwartek 14 grudnia 2023 roku, Wizz Air rozpocznie obsługę połączenia między Katowice Airport a belgijskim lotniskiem Bruksela-Charleroi. Loty będą realizowane dwa razy w tygodniu: w czwartki i niedziele. Począwszy od kwietnia 2024 r. trasa do Belgii będzie dostępna w środy oraz niedziele.
Pozostałe 34 trasy w ruchu regularnym to dobrze znane i popularne kierunki. Najwięcej tras, bo w sumie 27 (w tym wspomniane już nowości), zaoferuje Wizz Air. Na pięciu kierunkach Wizz Air będzie latał z Katowice Airport do Hiszpanii, są to Alicante, Barcelona, Fuerteventura, Malaga i Teneryfa, a na czterech trasach do Wielkiej Brytanii, to jest Bristol, Leeds-Bradford, Liverpool, Londyn-Luton. Przewoźnik oferuje trzy trasy do Włoch: Katanię, Neapol, Rzym-Ciampino, oraz dwie do Norwegii, to jest Bergen i Oslo-Torp. W sezonie „Zima 2023/2024” Wizz Air będzie latać z Katowic także do Brukseli-Charleroi, Larnaki na Cyprze, Kopenhagi, Aten w Grecji, Kutaisi w Gruzji, Eindhoven w Holandii, na Islandię do Reykjaviku, do Tel Avivu w Izraelu, Akaby w Jordanii, na Maltę, do Dortmundu w Niemczech, na portugalską wyspę Maderę oraz do stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich, czyli do Abu Zabi.
Drugi bazowy przewoźnik w Katowice Airport, czyli irlandzki Ryanair, w rozkładzie „Zima 2023/2024” oferuje z Pyrzowic dziewięć kierunków: trzy połączenia do Włoch, to jest Forli, Katanię i Mediolan-Bergamo, oraz loty do Pafos na Cyprze, Aten, irlandzkiego Dublina, Dortmundu w Niemczech, Oslo-Gardermoen w Norwegii oraz na londyńskie lotnisko Stansted w Wielkiej Brytanii. Po jednym kierunku obsłużą Polskie Linie Lotnicze LOT oraz Air Dolomiti. Narodowy polski przewoźnik zrealizuje krajowe rejsy między Katowice Airport a Warszawą, a samoloty Air Dolomiti połączą – na zlecenie linii Lufthansa – Pyrzowice z niemieckim Frankfurtem.
Najlepsza zimowa siatka czarterowa w historii portu
Katowice Airport, jako największe lotnisko w segmencie czarterów w Polsce, w sezonie „Zima 2023/2024” oferuje bogatą siatkę połączeń realizowanych na zlecenie biur podróży, która obejmuje aż 29 kierunków do 20 państw, w tym siedem nowości, tj. Akabę w Jordanii, Maskat w Omanie, Kolombo w Sri Lance, Margaritę w Wenezueli, Phu Quoc w Wietnamie, Boa Vistę na Wyspach Zielonego Przylądka oraz Ras al-Chajma w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. To, co wyróżnia katowickie lotnisko na tle pozostałych polskich portów regionalnych, to bogata oferta bezpośrednich dalekodystansowych tras czarterowych. Z Pyrzowic możemy polecieć bez międzylądowania na wakacje do Dominikany (Puerto Plata), na Kubę (Varadero), do Meksyku (Cancun), Tajlandii (Bangkok, Phuket), na wenezuelską wyspę Margarita oraz do Wietnamu (Phu Quoc). Wymienione wyżej trasy obsługiwane będą Boeingiem 787-8 „Dreamliner” Polskich Linii Lotniczych LOT lub Airbusem A330-200 hiszpańskiego przewoźnika Plus Ultra. W rozkładzie „Zima 2023/2024” z katowickiego lotniska dostępne są także cztery trasy czarterowe do Egiptu, to jest Hurghada, Marsa Alam, Szarm el-Szejk i Taba, oraz cztery z wysp kanaryjskich, mowa o Fuerteventurze, Gran Canarii, Lanzarote i Teneryfie. Ponadto w trakcie sezonu zimowego możemy wybrać się na wakacje z Katowice Airport do Omanu (Salala, Maskat), do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (Ras al-Chajma, Dubaj), oraz, w ramach pojedynczych kierunków, do Gambii (Bandżul), Jordanii (Akaba), Kenii (Mombasa), Maroka (Agadir), Portugalii (Madera), Sri Lanki (Kolombo), na Zanzibar, do Tunezji (Djerba), Turcji (Antalya) i na Wyspy Zielonego Przylądka (Boa Vista).
Spodziewamy się najlepszego sezonu zimowego w historii portu. Prognozujemy, że od listopada do marca z siatki połączeń katowickiego lotniska skorzysta ponad 1,5 mln podróżnych. Osiągnięcie tak dobrego wyniku będzie możliwe dzięki nowym połączeniom linii lotniczej Wizz Air z Katowic Airport do Akaby, Alicante, Brukseli-Charleroi i Kopenhagi, i zwiększeniu rotacji na innych popularnych południowych trasach regularnych, takich jak Neapol, Ateny, Malta, Barcelona, Teneryfa, Fuerteventura, Madera, Abu Zabi. Taki wynik będzie również możliwy dzięki najbogatszej zimowej siatce połączeń czarterowych w historii lotniska. Do tej pory w ruchu czarterowym w sezonie zimowym odprawiano w Katowice Airport około 50 tys. podróżnych miesięcznie. Prognozujemy, że w tym sezonie zimowym w segmencie czarterów wartość ta wzrośnie prawie dwukrotnie, do około 90 tys. pasażerów miesięcznie
– mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.
Rok 2023 w Katowice Airport stoi pod znakiem licznym rekordów. Zanotowano najlepszy dobowy wynik w historii, 16 lipca br. obsłużono aż 29 426 podróżnych. Z kolei sierpień br. z wynikiem 776 tys. odprawionych podróżnych był najlepszym miesiącem w dziejach Katowice Airport. Bieżący rok katowickie lotnisko zamknie rekordowym wynikiem ponad 5,5 mln obsłużonych podróżnych. Prognoza na rok 2024 zakłada odprawienie ponad 6 mln pasażerów.
Opracował: Mirosław Mikulski
Źródło i zdjęcie: Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze