AirHelp, największa na świecie firma technologiczna zajmująca się poprawianiem doświadczenia pasażerów lotniczych, wyjaśnia, jakie są prawach pasażerów lotniczych z niepełnosprawnościami, ograniczoną mobilnością i dodatkowymi potrzebami. Chociaż szczegóły przepisów różnią się w zależności od kraju, ich celem jest zapewnienie, aby jak najwięcej osób mogło podróżować z łatwością i godnością. Niektóre przepisy ustanawiają standardy dostępności dla lotnisk i samolotów, aby osoby z niepełnosprawnościami mogły z nich korzystać, podczas gdy inne przepisy dają prawo do pomocy, której te osoby potrzebują, aby podróżować.

Na stronie https://www.airhelp.com/en/rights-of-air-passengers-with-disabilities/ podsumowane zostały prawa wynikające z różnych przepisów na całym świecie. Pomoże ona zrozumieć, jakiej pomocy można oczekiwać oraz co można zrobić, jeśli się jej nie otrzyma.

Jak zgłosić potrzebę specjalnej pomocy? Jest to usługa świadczona przez linie lotnicze i lotniska, aby zapewnić pasażerom z niepełnosprawnościami, ograniczoną mobilnością i dodatkowymi potrzebami dostęp do pomocy potrzebnej do godnego podróżowania na każdym etapie podróży, od wyjazdu po przyjazd. Może to obejmować pomoc na lotnisku w postaci wózka inwalidzkiego lub innych form pomocy w mobilności, ale także wsparcie dla osób starszych lub przyjmowanie pasażerów lotniczych podróżujących z psami asystującymi.

– objaśnia Tomasz Pawliszyn, CEO AirHelp.

Dodatkowo, aby zapewnić pełną dostępność dla polskich odbiorców, AirHelp przygotował kluczowy fragmentu dotyczącego regulacji unijnych – tych, które dotyczą bezpośrednio naszych rodzimych pasażerów.

W Unii Europejskiej rozporządzenie EC 1107/2006 dotyczące praw osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej mobilności podczas podróży lotniczej obejmuje wszystkich pasażerów z niepełnosprawnościami lub podróżujących z psami asystującymi, oraz osoby o ograniczonej mobilności – w tym osoby starsze, kobiety w ciąży i osoby podróżujące z małymi dziećmi.

  • Obowiązuje we wszystkich lotach w obrębie Unii Europejskiej.

Rozporządzenie UE EC 1107/2006 stanowi, że osoby niepełnosprawne i osoby o ograniczonej mobilności powinny mieć dostęp do usług lotniczych w Europie na porównywalnych warunkach z innymi obywatelami, bez dyskryminacji oraz z zapewnieniem wolności przemieszczania się i swobody wyboru.

Przepisy te zapewniają, że pasażerowie z niepełnosprawnościami mogą podróżować z godnością i komfortem.

Specjalna pomoc w UE Prawo daje prawo do następującej pomocy, jeśli jest to wymagane:

  • Pomoc przy odprawie oraz poruszaniu się po lotnisku.
  • Pomoc w obsłudze bagażu.
  • Pomoc przy wsiadaniu i wysiadaniu, w tym zapewnienie podnośników, wózków inwalidzkich lub innych niezbędnych urządzeń umożliwiających dostęp do samolotu lub budynku terminala.
  • Wsparcie podczas lotu oraz na lotniskach przed i po locie.
  • Priorytetowe traktowanie w otrzymywaniu usług i pomocy.
  • Osoby niepełnosprawne mogą podróżować z osobą towarzyszącą lub psem asystującym, pod warunkiem że jest to zorganizowane z wyprzedzeniem.
  • Usługi obsługi naziemnej dla psów asystujących.

Co jeszcze mówi prawo UE?

  • Aby uzyskać najlepszą pomoc, skontaktuj się z linią lotniczą, lotniskiem, sprzedawcą biletów lub biurem podróży co najmniej 48 godzin przed podróżą i wyjaśnij, jakiego rodzaju pomocy potrzebujesz oraz czy będziesz podróżować z osobą towarzyszącą.
  • Poinformuj linie lotnicze i lotniska, jeśli będziesz podróżować z psem asystującym.
  • Linie lotnicze nie muszą pomagać w jedzeniu lub przyjmowaniu leków podczas lotu. Jeśli potrzebujesz takiej pomocy, na przykład podczas długiego lotu, linie lotnicze mogą poprosić, aby towarzyszyła Ci inna osoba.
  • Jeśli potrzebujesz, aby ktoś towarzyszył Ci w podróży, linie lotnicze i personel lotniczy powinni zapewnić, aby Twój towarzysz mógł udzielić Ci niezbędnej pomocy, a kiedy to możliwe, linia lotnicza powinna zapewnić, aby osoba ta siedziała obok Ciebie w samolocie.
  • Jeśli Twoje prawa zostały naruszone, możesz złożyć skargę do linii lotniczej lub operatora lotniska. Jeśli odpowiedź Cię nie satysfakcjonuje, możesz eskalować skargę do krajowych organów egzekucyjnych, które mają uprawnienia do nakładania kar na linie lotnicze i lotniska za nieprzestrzeganie przepisów. Możesz również ubiegać się o odszkodowanie za wszelkie szkody lub niedogodności spowodowane naruszeniem Twoich praw.

O AirHelp

AirHelp to firma technologiczna z branży turystycznej zajmująca się zakłóceniami lotów. Od 2013 roku zdobyła odszkodowania dla ponad 2,3 miliona pasażerów za opóźnienia lub odwołania lotów. 6,5 miliona pasażerów zabezpieczyło swoje loty z AirHelp+, a miliony innych korzystają z eksperckich informacji dostępnych bezpłatnie na airhelp.com

Opracował: Mirosław Mikulski
Źródło AirHelp
Zdjęcie: PLL LOT