Wraz ze wzrostem popularności generatywnej AII wśród podróżnych do planowania i zarządzania podróżami, wielu agentów turystycznych obawia się, że zostaną w tyle i stracą klientów. Wyniki globalnego badania, przeprowadzonego przez RateHawk, platformę B2B służącą do rezerwacji hoteli, lotów, transferów i innych usług turystycznych, wykazały, że prawie połowa agentów turystycznych obawia się konkurencji ze strony SI, która ich zdaniem może ostatecznie zastąpić ich rolę. Z okazji Światowego Dnia Turystyki firma RateHawk przeprowadziła badanie dotyczące stosunku agentów turystycznych do narzędzi opartych na AII oraz przedstawiła swoją opinię na temat tego, w jaki sposób branża może wprowadzać innowacje, zachowując jednocześnie wartość ludzkiego podejścia.
To ostatnia część raportu „Co napędza specjalistów z branży turystycznej” autorstwa RateHawk. We wcześniejszych sekcjach przedstawiono dogłębną analizę czynników motywujących i demotywujących w branży, a także technologii, które cieszą się największym zainteresowaniem wśród agentów turystycznych. Wyniki opierają się na ankiecie przeprowadzonej wśród ponad 1300 respondentów z Europy, Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej, Azji i regionu GCC.
Zdania na temat wpływu AI na rolę specjalistów z branży turystycznej są zróżnicowane na całym świecie: choć większość (56%) uważa, że SI nie zastąpi ich pracy, 44% uważa, że jest to realna możliwość w przyszłości. W Azji i krajach GCC, odpowiednio 60% i 55% respondentów uważa to za realistyczną przyszłość. Tymczasem, większość mieszkańców Europy (58%) i Ameryki Łacińskiej (55%) nie podziela tego przekonania. Specjaliści z branży turystycznej w Ameryce Północnej są najbardziej sceptyczni – tylko 20% z nich zgadza się, że sztuczna inteligencja może przejąć ich pracę. Co warte uwagi, według danych RateHawk, respondenci z USA i Kanady wykazują największe zainteresowanie wdrażaniem nowych narzędzi personalizacji opartych na AI, które mają zwiększyć efektywność ich pracy (45%) spośród wszystkich badanych rynków.
Branża turystyczna, której wartość w 2024 r. według Światowej Rady Podróży i Turystyki (WTTC) wyniesie 10,9 bln USD, przechodzi obecnie znaczące zmiany. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Kantar, 40% podróżujących na całym świecie korzystało już z narzędzi opartych na SI do planowania swoich podróży, a 62% jest otwartych na korzystanie z nich w przyszłości. Mimo faktu, że może to budzić niepokój wśród specjalistów z branży turystycznej, rozwój generatywnej AI powoduje również wzrost oczekiwań dotyczących spersonalizowanych doświadczeń. Według raportów ponad połowa młodszych podróżnych chce, aby agent turystyczny lub zaufany doradca pomógł im w planowaniu ważnych podróży. Dla agentów oznacza to, że profesjonalna wiedza i indywidualne podejście stają się jeszcze bardziej cenne, ponieważ popyt na spersonalizowane usługi stale rośnie
– mówi Astrid Kastberg, dyrektor zarządzająca RateHawk.
Co ciekawe, globalne poglądy na temat AI różnią się w zależności od doświadczenia zawodowego specjalistów. Osoby z mniej niż 3-letnim stażem w branży częściej postrzegają SI jako potencjalny substytut, a 51% z nich uważa, że AI może ich zastąpić. Wśród bardziej doświadczonych specjalistów, którzy działają w branży od ponad 15 lat, mniej osób tak myśli – tylko 40% z nich podziela tę opinię.
To obiecujące, że co trzeci ankietowany specjalista z branży turystycznej jest skłonny korzystać z większej liczby narzędzi opartych na SI w swojej pracy. Wierzymy, że dopóki agenci będą się dostosowywać i wprowadzać innowacje, ich umiejętności i wiedza pozostaną nieodzowne
– podsumowuje Kastberg.
W poprzednich sekcjach raportu RateHawk ujawniono, że 92% specjalistów z branży turystycznej jest zadowolonych ze swojej kariery zawodowej. Jednakże na co dzień muszą zmagać się z wieloma wyzwaniami, takimi jak intensywna konkurencja, rosnące oczekiwania klientów oraz czasochłonne ręczne wyszukiwanie najlepszych ofert. Aby pokonać te przeszkody oraz zwiększyć efektywność swojej codziennej pracy, 29% specjalistów z branży turystycznej popiera szersze wykorzystanie technologii. Oprócz sztucznej inteligencji respondenci preferują automatyzację, zaawansowaną analitykę i mobilne narzędzia do rezerwacji.
Źródło i zdjęcie: RateHawk