– powiedział Jacek Sutryk – prezydent Wrocławia.

W 2023 roku Wrocław odwiedziło o wiele więcej turystów niż w 2022. Szczególnie grudzień okazał się miesiącem, w którym liczba turystów korzystających z wrocławskiej bazy noclegowej była najwyższa w historii, głównie za sprawą Jarmarku Bożonarodzeniowego. W tym czasie z wrocławskiej bazy noclegowej skorzystało 115 tysięcy gości. Ponadto odsetek turystów zagranicznych wzrósł do 26%, co jest wynikiem lepszym od średniej krajowej (21%). Turystyka krajowa również utrzymuje mocną pozycję, będąc tylko o 2% niższą niż w rekordowym 2019 roku.

– dodawał Alfred Wagner, prezes Wrocławskiej Organizacji Turystycznej.

Wrocławskie ZOO, cieszące się nieustającym zainteresowaniem, odwiedziło w 2023 roku o 7% więcej gości niż w roku ubiegłym – łącznie 1,7 mln osób, a liczba ta jest również o 15% większa niż w 2019 roku. Panorama Racławicka doświadczyła spektakularnego wzrostu popularności, z 43% wzrostem liczby odwiedzających w porównaniu do 2022 roku, przewyższając także poziom z 2019 roku. Z kolei ponad 2 mln gości odwiedziło w 2023 roku wrocławski Aquapark, który cieszył się jeszcze większą popularnością, niż w 2022.

Hydropolis (400 tys. osób) oraz Kolejkowo (230 tys. osób) również odnotowały wzrost liczby gości. Łączna liczba turystów odwiedzających główne atrakcje Wrocławia w 2023 roku (ZOO, Panorama Racławicka, Kolejkowo i Hydropolis) wyniosła ponad 2,6 miliona turystów.

O dużej atrakcyjności Wrocławia jako kierunku turystycznego świadczą również liczby Wrocławskiego Portu Lotniczego. W zeszłym roku uruchomiono kolejne połączenia lotnicze, m.in. do Seulu oraz Valencii. Port Lotniczy Wrocław zakończył 2023 rok z najwyższą w historii liczbą obsłużonych podróżnych. Rekordowe wyniki w każdym kolejnym miesiącu złożyły się łącznie na 3,9 mln pasażerów!

Co więcej, liczba pasażerów przylatujących na wrocławskie lotnisko w 2023 roku wzrosła o imponujące 36% w stosunku do 2022 r., co jest najlepszym wynikiem od ostatnich czterech lat. Szczególnie lipiec i sierpień przyciągnęły najwięcej pasażerów, potwierdzając Wrocław jako atrakcyjne miejsce nie tylko dla turystów krajowych, ale i zagranicznych.

Mimo że rynek turystyczny Wrocławia intensywnie się rozwija, miasto stoi przed wyzwaniem pełnego odzyskania poziomu turystów zagranicznych sprzed pandemii. Jednakże dynamiczny wzrost w różnych segmentach turystyki oraz rosnąca popularność kluczowych atrakcji dają silne podstawy do optymizmu.

Wrocław, rywalizując z Gdańskiem (4,1 mln turystów w 2023 r.) o pozycję trzeciej najpopularniejszego kierunku turystycznego w Polsce, po Warszawie (10 mln turystów w 2023 r.) i Krakowie (9,4 mln turystów w 2023 r.), kontynuuje swoje działania promocyjne i inwestycje w infrastrukturę turystyczną. Miasto zaprasza wszystkich, by doświadczyć jego unikalnego charakteru, bogatej historii, kultury oraz niepowtarzalnych atrakcji, które razem tworzą niezapomnianą ofertę dla odwiedzających z kraju i całego świata. W zeszłym roku miasto przygotowało wyjątkową kampanię „Wrocław Miasto Przygody” skierowaną do krajowych i zagranicznych turystów, w której udział wziął m.in.: słynny aktor Daniel Olbrychski. W zeszłym miesiącu spot promujący kampanię został nagrodzony na prestiżowym festiwalu w Warszawie w kategorii najlepszy spot turystyczny.

Opracował: Mirosław Mikulski
Źródło i zdjęcie: Wydział Promocji Miasta i Turystyki Urząd Miejski Wrocławia