Wizz Air drugi rok z rzędu odebrała nagrodę dla lotniczej grupy roku wyróżnonej jako światowego lidera zrównoważonego rozwoju podczas CAPA Asia Aviation Summit w Kuala Lumpur.
Nagrody CAPA Environmental Sustainability Awards for Excellence przyznawane są liniom lotniczym, portom lotniczym i dostawcom, którzy stawiają zmiany klimatyczne na pierwszym miejscu w swojej działalności. Nagrody są niezależnie badane przez analityków CAPA i strategów redukcji emisji dwutlenku węgla z Envest Global. CAPA, część Aviation Week Network, jest jednym z najbardziej zaufanych na świecie źródeł informacji rynkowych dla branży lotniczej i turystycznej.
Wizz Air został doceniony przez CAPA za niezachwiane zaangażowanie w zrównoważony rozwój. Europejska niskokosztowa linia lotnicza obsługuje jedną z najmłodszych flot samolotów na świecie i charakteryzuje się najniższą intensywnością emisji dwutlenku węgla wśród konkurencyjnych linii lotniczych. Intensywność emisji dwutlenku węgla przez Wizz Air wyniosła 53,8 grama na pasażera/km w roku podatkowym 2023, co stanowi redukcję o 11% w porównaniu z poprzednim rokiem. Aby to osiągnąć, linia poczyniła znaczne inwestycje w swoją flotę i zastąpiła starsze samoloty najnowocześniejszą technologią, Airbus A321neo, który zapewnia 20% redukcję emisji CO2 i 50% redukcję hałasu i emisji tlenków azotu.
Wizz Air opracował także jasną i wykonalną strategię dotyczącą zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Obejmuje to zabezpieczanie umów odbioru i partnerstw z dostawcami, w tym Mabanaft, Neste, OMV i Cepsa. Aby jeszcze bardziej wesprzeć rozwój SAF, linia lotnicza dokonała pierwszej inwestycji kapitałowej o wartości 5 milionów funtów w Firefly Green Fuels, brytyjską firmę zajmującą się biopaliwami, i jako część Indigo Partners wzięła udział w inwestycji o wartości 50 milionów dolarów w start-up SAF z siedzibą w USA -up CleanJoule. W maju 2023 r. Wizz Air jako pierwsza linia lotnicza na Węgrzech przeprowadziła komercyjne testy dostaw SAF na lotnisku w Budapeszcie i wykonała pięć lotów z Budapesztu z 35% zawartością SAF.
To wielki zaszczyt otrzymać nagrodę CAPA Global Environmental Sustainability Award drugi rok z rzędu. Jest to świadectwo ciężkiej pracy i poświęcenia zespołu Wizz Air oraz naszego zaangażowania w dalsze zmniejszenie intensywności emisji CO2 o 25% do 2030 r. Nasz model z ultraniskimi taryfami okazał się zrównoważony z założenia: obsługujemy samoloty wyposażone w najnowszą technologię w w najbardziej efektywny sposób, przy najniższej w branży emisji na pasażera na km. Dokonaliśmy również znacznych inwestycji w SAF, zarówno zabezpieczając wolumeny na potrzeby regulacji, które nadejdą w Europie w 2025 r., jak i pomagając we wdrażaniu nowych technologii. Jesteśmy dumni, że możemy przewodzić w kierunku bardziej zrównoważonych podróży lotniczych i wyznaczać standardy dla branży
– poowiedział József Váradi, prezes Wizz Air.
Drugi rok z rzędu Wizz Air został nagrodzony przez CAPA Global Environmental Sustainability Airline/Airline Group of the Year. Najwyższa pozycja Wizz Air w raporcie porównawczym wynika z ich niezrównanej strategii zrównoważonego rozwoju, która zaowocowała tym, że linia lotnicza wdrożyła w swojej sieci młodą, oszczędną i wydajną flotę, a także zainwestowała w badania i wykorzystanie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), oraz stałe doskonalenie szkoleniowe personelu.Linia Wizz Air nastawiona na wyjątkowo niskie ceny biletów, wyszła z pandemii Covid-19 jako jeden z wyraźnych zwycięzców w Europie. Podczas gdy ogólna liczba podróży w Europie utrzymuje się poniżej poziomu sprzed pandemii, a wiele linii lotniczych nie odbudowało jeszcze swojej siatki połąćzeń działalności, Wizz Air nie tylko zdołał wyprzedzić wzrost większości porównywalnych linii, ale także zwiększyć swój ogólny ruch o ponad jedną trzecią. Linia wykazała się zdolnością adaptacji i elastycznością podczas pandemii Covid-19, a także w reakcji na wzloty i upadki okresu wychodzenia z okresu pandemii. Linia lotnicza udoskonala także swój własny model biznesowy i operacyjny, starając się poprawić wyniki w zakresie lotów, kondycji finansowej i obsługi klienta.
– poinformowało CAPA – Centre for Aviation.
Opracował: Mirosław Mikulski
Źródło i zdjęcie: Wizz Air