Prędkość eksploatacyjna do 250 km/h, dwa systemy zasilania, system informacji pasażerskiej uwzględniający dane lotniskowe, energooszczędność i komfort – m.in. takie wymagania będą musiały spełnić pociągi dla linii Kolei Dużych Prędkości. Spółka taborowa CPK zakupi ponad 100 elektrycznych składów zespolonych, które będą następnie wynajmowane przewoźnikom w ramach tzw. poolu taborowego. Uchwała taborowa CPK została przyjęta przez rząd.
Zatwierdzona koncepcja przewiduje powołanie przez CPK spółki zależnej, której głównym zadaniem będzie zakup i zarządzanie taborem, niezbędnym do obsługi projektowanych linii Kolei Dużych Prędkości (KDP). Według przyjętej uchwały nowy tabor będzie m.in. zapewniał prędkość max. do 250 km/h i był zasilany napięciem 3 kV DC i25 kV AC. Priorytetem będzie zakup taboru przeznaczonego do przewozu pasażerów na pierwszej linii KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź, która zostanie uruchomiana wraz z rozpoczęciem działalności komercyjnej lotniska CPK.
Szacunkowe nakłady inwestycyjne na nowe pojazdy szynowe, w latach 2024-2030 mają wynieść 8,7 mld zł (według cen z I półrocza 2023 r.), a w perspektywie do 2035 r. sumarycznie 16-20 mld zł. Założenia są takie, że duża ich część zasili polską gospodarkę, np. rynek producentów taboru i poddostawców systemów.
Opracował, zdjęcie: Mirosław Mikulski
Źródło: Centralny Port Komunikacyjny