Z danych zebranych przez magazyn branży turystycznej „Travel Weekly” wynika, że Booking Holdings, Expedia i BCD Travel to najwięksi agenci turystyczni w Stanach Zjednoczonych. Za kryterium posłużyła wielkość przychodów w 2021 roku.
Amerykański portal i magazyn branży turystycznej Travel Weekly opublikował listę największych amerykańskich agentów turystycznych. Wziął pod uwagę tylko te firmy, które mają co najmniej 100 milionów dolarów rocznie przychodów. Ważnym kryterium było, aby co najmniej 15 procent obrotów powstawało w Stanach Zjednoczonych.
Wyjątek zrobiono dla spółek, które w poprzednich latach wchodziły do rankingu, ale w 2021 nie osiągnęły wspomnianych 100 milionów dolarów jak również dla tych, które z uwagi na wielkość działalności próg ten mają szansę przekroczyć w tym roku. Dane finansowe podali redakcji prezesi lub dyrektorzy finansowi firm, a zespół „Travel Weekly” poszukał potwierdzeń również w innych źródłach.
Na pierwszym miejscu rankingu znalazł się Booking Holdings, który osiągnął 76,6 miliarda dolarów przychodów. Przy tym w pierwszym kwartale tego roku sprzedaż doszła już do 27,3 miliarda dolarów, czyli była o 129 procent większa niż przed rokiem. Dla firmy był to też najlepszy kwartał w historii jak podaje Travel Weekly.
Drugie miejsce zajmuje Grupa Expedia, która spadła z pierwszego. Do koncernu należą takie marki jak Expedia, Hotels.com, Orbitz, Travelocity, Vrbo, Trivago i Hotwire. Ich łączny wynik wyniósł 72,4 miliarda dolarów. W zeszłym roku koncern przeprowadził dwie duże transakcje – sprzedał dział podróży służbowych Egencia i platformę do zarządzania operacjami hotelowymi Alice.
Trzy największe agencje obsługujące klientów korporacyjnych, czyli BCD Travel, American Express Global Business Travel (AEGBT) i CWT są na kolejnych miejscach.
Trzeba dodać, że Firmy te notowały od 70 do 80 procent spadku obrotów w porównaniu z rokiem 2019. Pierwsza z nich działa na 107 rynkach, a jej obroty wyniosły w zeszłym roku 7,6 miliarda dolarów. Kolejny na liście agent AEGBT osiągnął wynik 6,8 miliarda dolarów, co spowodowało spadek z miejsca trzeciego na czwarte. Pierwszą piątkę zamyka CWT, którego sprzedaż doszła do 6,2 miliarda dolarów. Dane są ich szacunkami.
Zmiany w rankingu widać też w drugiej piątce. American Express Travel (obrót 4,9 miliarda dolarów, miejsce szóste, wcześniej ósme) napędzany ożywieniem wyjazdów prywatnych wyprzedził firmę Internova (obrót 2,5 miliarda dolarów, obecnie miejsce ósme, poprzednio siódme). Na pozycji siódmej znów pojawia się firma obsługująca podróże służbowe Corporate Travel Management (2,55 miliarda dolarów obrotu, poprzednio miejsce 11). Miejsca dziewiąte i dziesiąte należą odpowiednio do Fareportalu (2,2 miliarda dolarów) i do firmy Direct Travel (2 miliardy dolarów), jak informuje Travel Weekly.
Pełna lista obejmuje 52 firmy i jest dostępna pod linkiem: https://www.travelweekly.com/power-list-2022
Źródło: turystyka.rp.pl
Tekst: Anna Molęda – Kompolt