Jest dofinansowanie z Brukseli dla CPK z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Dotacja posłuży na opracowanie projektu budowlanego strategicznej linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią. Umowę w tej sprawie podpisali przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i spółki Centralny Port Komunikacyjny.
Podpisana umowa pozwoli na sfinansowanie pełnej dokumentacji projektowej (łącznie z projektem budowlanym) oraz dokumentów potrzebnych do uzyskania pozwoleń wodnoprawnych i decyzji lokalizacyjnej dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP): Warszawa – CPK – Łódź.
Wartość dokumentacji projektowej została oszacowana na blisko 350 mln zł, z czego do 85 proc. finansuje UE. Linia kolejowa Warszawa-Łódź – Poznań/Wrocław to część tzw. kolejowego igreka, który został wpisany do unijnego Europejskiego Korytarza Transportowego TEN-T Morze Północne – Morze Bałtyckie.
Unijne dofinasowanie dla prac projektowych między Warszawą i Łodzią to bardzo dobra wiadomość dla pasażerów kolei w Polsce. Komisja Europejska po raz kolejny doceniła strategiczne znaczenie kolejowych projektów CPK. Projektowana linia KDP pozwoli na włączenie lotniska CPK do sieci szybkich połączeń kolejowych, w związku z czym jest dla nas inwestycyjnym priorytetem
– mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Linia kolejowa Warszawa – CPK – Łódź jest obecnie w trakcie zaawansowanych prac projektowych. Dokumentację dla odcinka Warszawa – CPK od listopada ubiegłego roku przygotowuje konsorcjum Metroprojektu i Sud Architekt Polska. Zaprojektowanie dalszego fragmentu linii od lotniska do Łodzi spółka CPK powierzyła konsorcjum Egis Poland, Egis Rail i Jaf–Geotechnika. Jak wynika z harmonogramu, projektowanie powinno zakończyć się pod koniec I kwartału przyszłego roku.
Dzięki tej inwestycji czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się do ok. 45 minut (dzisiaj na pokonanie tej trasy pociągiem potrzebujemy półtorej godziny). Pasażerowie dojadą do lotniska CPK z Warszawy w ok. 15 minut, a z Łodzi w ok. pół godziny.
Dofinansowany z UE odcinek to częścią linii kolejowej nr 85, czyli „szprychy” CPK nr 9, która połączy Warszawę i Łódź z Wrocławiem i Poznaniem. W pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą mogły rozpędzać się do 250 km/h (taka będzie prędkość eksploatacyjna), a docelowo nawet 350 km/h (to prędkość projektowa).
To nie pierwsze dotacja z Brukseli dla projektu kolejowego CPK. W 2021 r. spółka CPK pozyskała w ramach tego samego unijnego instrumentu CEF ok. 110 mln zł na wykonanie projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi i dla studiów wykonalności odcinka: Warszawa – Łódź – Sieradz – Poznań.
Opracował: Mirosław Mikulski
Źródło i grafika: Centralny Port Komunikacyjny