Mołdawia zwraca się do polskich turystów ze świątecznym i noworocznym przekazem „Mołdawia, your Christmas home” podkreślając gościnność mieszkańców. Ruszyła kampania promująca ten kierunek turystyczny, w której poza wartościami rodzinnymi i klimatem wigilijnym, wybijają się atuty turystyczne nowocześnie ujęte na nowej stronie moldova.travel.
Mołdawia wirtualnie zaprasza na Święta Bożego Narodzenia do siebie i zachęca gości z całego świata, by poczuli jej klimat, również w świątecznej odsłonie. W ten sposób osoby, które nigdy nie były w Mołdawii, mogą odbyć podróż i we wsi Trebujeni przyjrzeć się przygotowaniom do Świąt, szykowaniu lokalnych potraw: sarmali, cornutely i polenty, a także wysłuchać kolęd w wykonaniu Sióstr Osoianu.
Atrakcje turystyczne zebrane na jednej platformie
Nowa odsłona krajowego portalu promującego Mołdawię, która prezentuje dziedzictwo kulturowe i turystyczne, jest efektem partnerstwa publiczno-prywatnego. Została zrealizowana wspólnym wysiłkiem projektu „Konkurencyjność Mołdawii” finansowanego przez USAID, rządy Szwecji i Wielkiej Brytanii oraz Krajowego Stowarzyszenia Turystyki Krajowej i Przyjazdowej (ANTRIM) we współpracy z Ministerstwem Kultury i Mołdawską Agencją Inwestycji.
Platforma oferuje turystom szeroką gamę atrakcji turystycznych, tj. 16 interaktywnych wirtualnych wycieczek po kraju, 25 opisanych tras wraz z mapami i punktami orientacyjnymi, w tym szlaków enoturystycznych, miejsc obserwacyjnych ptaków, trasy rowerowe i piesze, łącznie ponad 500 atrakcji turystycznych. Dostępne są też kontakty przydatne przy planowania podróży.
Mołdawia – nieodkryte jeszcze miejsce
Niewiele jest w Europie miejsc, które nadal pozostają do odkrycia. Tereny niezadeptane przez turystykę masową, spotkania z mieszkańcami witającymi podróżnych z otwartymi ramionami, wyśmienita kuchnia, wina i imponujące winnice – taki właśnie obraz kraju rysują najczęściej ci, którzy mieli okazję odwiedzić Mołdawię.
Choć nie ma tam plaż, ani wysokich gór, jest wiele powodów, dla których warto zaplanować tam podróż. Piękne i spokojne wsie, malownicze krajobrazy i możliwość aktywnego spędzania czasu, to tylko część z zachęt. Dla miłośników zwiedzania ciekawostką będzie wizyta w jednym ze skalnych klasztorów w Starym Orgiejowie czy średniowiecznej twierdzy w Sorokach. Niesamowite wrażenie robią winnice, winiarnie i podziemne piwnice, a te ostatnie, w Cricovej i Milestii Mici należą do największych na świecie, dzięki czemu znalazły się w Księdze Światowych Rekordów Guinnessa.
Kraj w kształcie kiści winogron
Do listy powodów dlaczego warto odwiedzić Mołdawię trzeba dołączyć mołdawskie Europejskie Szlaki Kulturowe, a więc trasy o szczególnym znaczeniu dla europejskiej tożsamości, kultury i wspólnego dziedzictwa. Tytuł ”Iter Vitis – Les Chemins de la Vigne” ustanowiono w 1987 roku, a zajmuje się nim Europejski Instytut Dróg Kulturowych (European Institute of Cultural Routes). Winne Szlaki Mołdawii obejmują 1560 km tras turystycznych w trzech regionach z Chronionym Oznaczeniem Geograficznym (PGI): Codru PGI, Trajan’s Wall PGI i Stefan’s Great PGI. To okazja do odwiedzenia 30 winiarni i barów winnych, piwnic winnych, a także dziesiątek atrakcji turystycznych, w których można spróbować mołdawskiej kuchni i wina.
W ciągu 2 lat członkostwa, Winne Szlaki Mołdawii zdołały zdobyć dwie nagrody. Zostały wyróżnione wśród finalistów konkursu „Destination of Sustainable Cultural Tourism Awards 2020”, organizowanego przez European Cultural Travel Network (ECTN), a także w dziedzinie turystyki winiarskiej, mającej na celu promocję kulturowej i zrównoważonej turystyki. Podkreślono złożoność projektu, potencjał współpracy przedstawicieli wielu sektorów, tj. producentów win, biur podróży, stowarzyszeń branżowych i nowatorską wizję promowania doświadczeń turystycznych i odpowiedzialnej postawy wobec dziedzictwa kulturowego, społecznego i przyrodniczego kraju.
Poza tym, winiarnia Château Vartely, wiodąca atrakcja winna, część Winnych Szlaków Mołdawii, została ogłoszona zwycięzcą w kategorii „Najbardziej oryginalna praktyka turystyki winiarskiej” w międzynarodowym konkursie organizowanym przez Iter Vitis i Szlaki Fenickie, część Europejskich Szlaków Kulturowych Rady Europy. Nagroda została przyznana za angażujący pokaz świetlny w piwnicach Château Vartely, który przedstawia mołdawskie legendy winiarskie, historię lokalnych alkoholi i talentu winiarskiego Mołdawian.
O kampanii w pigułce
Kampania “Mołdawia, your Christmas home” jest realizowana przez zespół młodych, kreatywnych ludzi i jest efektem solidarności branży krajowej, której przyświeca wspólny cel zatrzymania w kraju wartościowych kadr i promocji zrównoważonego rozwoju Mołdawii.
Oficjalne hasztagi kampanii: #BeOurGuest #ExperienceMoldova #ChristmasinMoldova
Więcej informacji:
Moldova Travel | Facebook
Moldova, your Christmas home – Moldova Travel
Źródło i zdjęcia: Lawenda Public Relations