Budowa głównego terminalu pasażerskiego to największe przedsięwzięcie zaplanowane w ramach programu inwestycyjnego katowickiego lotniska, który został ogłoszony w lutym bieżącego roku. Jest to jednocześnie największy pojedynczy projekt inwestycyjny w historii Katowice Airport, zarówno jeśli chodzi o nakłady finansowe, jak i skalę oraz wielopłaszczyznowość całego przedsięwzięcia.

Zadaniem wykonawcy, który zostanie wybrany w przetargu, będzie przygotowanie dokumentacji projektowej dla następujących elementów składających się na inwestycję: 

  1. Budowa głównego terminalu pasażerskiego o przepustowości 10 mln podróżnych rocznie wraz z lotniczymi rękawami pasażerskimi.
  2. Przebudowa i rozbudowa strefy airside (budowa płyty postojowej dla samolotów w rejonie terminalu głównego oraz przebudowa dróg kołowania Alfa, Echo2 i Echo3).
  3. Budowa centrum przesiadkowego.
  4. Budowa tunelu łączącego główny terminal pasażerski ze stacją kolejową i centrum przesiadkowym.
  5. Połączenie projektu z drogą wojewódzką nr 913 oraz budowa drogi wewnętrznej i systemu parkingów.

Ponadto wykonawca przygotuje projekt rozbiórki budynków i budowli, a także projekt niezbędnej przebudowy infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją. Jego rolą będzie także opracowanie koncepcji budowy parkingu wielopoziomowego, centrum biurowo-kongresowego, oraz rozbudowy terminalu pasażerskiego o kolejne etapy (etap 2 – przepustowość roczna 12 mln pasażerów, etap 3 – przepustowość roczna 15 mln pasażerów).

– mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.

– podkreśla Artur Tomasik.

Najważniejszym celem realizacji inwestycji budowy głównego terminalu jest zwiększenie przepustowości infrastruktury do poziomu umożliwiającego komfortową obsługę 10 mln pasażerów rocznie. Jednocześnie cały projekt ma zostać przygotowany w taki sposób, żeby w przyszłości można było terminal łatwo rozbudować, zwiększając jego przepustowość do poziomu 12 mln pasażerów rocznie w pierwszej fazie i 15 mln podróżnych w drugiej. Nowa infrastruktura umożliwi także integrację trzech rodzajów transportu, to jest lotniczego, kolejowego i drogowego. Będzie to możliwe dzięki budowie centrum przesiadkowego, które zlokalizowane zostanie pomiędzy terminalem głównym a stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko” – te trzy punkty, obsługujące różne rodzaje transportu, zostaną połączone tunelem o długości około 270 metrów. Ponadto w ramach przedsięwzięcia, w miejscu gdzie obecnie znajduje się parking P2, powstanie nowy układ drogowy o wysokiej przepustowości, z wydzieloną strefą „Kiss & Fly”. 

Katowickie lotnisko należy do grona największych regionalnych portów lotniczych w Polsce. W 2023 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 5,6 mln pasażerów. Prognoza na 2024 rok zakłada obsłużenie ponad 6,2 mln podróżnych, co będzie najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo w Polsce.

Opracował: Mirosław Mikulski
Źródło i zdjęcie: Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze