Fot. HOLE Films

Film promujący miasto Tychy, zatytułowany „Tychy od A do Z”, zdobył pierwszą nagrodę w kategorii Promocja Miasta podczas 19. edycji FilmAT Festival. Produkcja została zrealizowana przez gliwicką agencję filmową HOLE Films.​

Nagroda została wręczona 7 lutego 2025 roku w Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie. Jury, pod przewodnictwem Zbigniewa Żmudzkiego, doceniło połączenie nowoczesnych technologii z autentycznym portretem społeczności Tychów.

Jak zaznaczyli jurorzy:

​Tychy prezentują się z nowej, artystycznej perspektywy w filmie promocyjnym „Tychy od A do Z”. Produkcja, która zdobyła pierwszą nagrodę na 19. FilmAT Festival w kategorii Promocja Miasta, łączy nowoczesne techniki filmowe z ręcznie wykonanymi animacjami, ukazując unikalny charakter miasta.​

„Tychy od A do Z” to nie tylko film promocyjny, ale prawdziwe dzieło sztuki, które w nowatorski sposób prezentuje śląskie miasto. Produkcja wyróżnia się unikalnym połączeniem technik filmowych, w tym hyperlapse, ujęć z drona i POV, z ręcznie animowanymi kolażami autorstwa tyskiej artystki Agnieszki Seidel-Kożuch.​

– opowiada Agnieszka Seidel-Kożuch, absolwentka ASP i animatorka, zaproszona do projektu. Jej kolaże, będące połączeniem fotografii i grafiki, nadają filmowi niepowtarzalny, artystyczny charakter.​

Film „Tychy od A do Z” to dynamiczny kolaż, który ukazuje różnorodność miasta poprzez prezentację kluczowych atrakcji turystycznych, miejsc kultury oraz nowoczesnej infrastruktury. Tytuł filmu nawiązuje do koncepcji urbanistycznej Hanny i Kazimierza Wejchertów, którzy zaprojektowali nową część Tychów, gdzie nazwy osiedli odpowiadają kolejnym literom alfabetu.

Produkcja „Tychy od A do Z” wykorzystuje zaawansowane techniki filmowe, takie jak kamery 4K, technologię hyperlapse, ujęcia z dronów oraz stabilizatory obrazu, co pozwoliło na ukazanie miasta w nowej, dynamicznej perspektywie. Film spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem zarówno wśród mieszkańców, jak i szerokiej publiczności, przyczyniając się do zwiększenia zainteresowania Tychami jako atrakcyjnym miejscem do życia i inwestycji.

– mówi Maciej Gramatyka, prezydent Tychów.​

Film „Tychy od A do Z” zdobył pierwszą nagrodę na 19. FilmAT Festival, co jest dowodem na to, że nowoczesne podejście do promocji miast przynosi wymierne efekty. Produkcja została doceniona za połączenie nowoczesnej technologii z autentycznym portretem społeczności Tychów.​

Kluczowe elementy filmu:

  • Ręcznie animowane kolaże Agnieszki Seidel-Kożuch​
  • Nowoczesne techniki filmowe: hyperlapse, ujęcia z drona, POV​
  • Dynamiczny montaż i energetyczna muzyka​
  • Prezentacja kluczowych atrakcji miasta i jego historii​
  • Ukazanie Tychów jako miasta łączącego tradycję z nowoczesnością​

Cytaty:

  • „To nie tylko technika – to sposób patrzenia na świat, w którym detale łączą się w harmonijną całość.” – Agnieszka Seidel-Kożuch​
  • „Naszym celem było uchwycenie unikalnego charakteru Tychów w sposób oryginalny, ukazując zarówno historyczne korzenie, jak i dynamiczny, kulturalny rozwój miasta.” – Bartek Bala, współzałożyciel i producent kreatywny HOLE Films.​
  • „Film stanowi połączenie nowoczesnych technik realizacji, w tym użycia specjalistycznego sprzętu filmowego, który umożliwia tworzenie ujęć w stylu POV – z perspektywy bohatera.” – Łukasz Dambiec, autor zdjęć i montażysta filmu, z HOLE Films Kreatywnej Agencji Filmowej.​

Informacje dodatkowe:

  • Jedna ze scen filmu została rozłożona na 544 klatki, a następnie ręcznie wycinana, obrysowywana i uzupełniana – o nietypowym filmie promocyjnym miasta Tychy opowiada Agnieszka Seidel-Kożuch, absolwentka ASP i animatorka, którą zaproszono do tego projektu. „Tychy od A do Z” to kolaż opowiadający o różnorodności śląskiego miasta.
  • Film „Tychy od A do Z” wpisuje się w nową identyfikację wizualną miasta.​
  • Produkcja zdobyła pierwszą nagrodę w kategorii Promocja Miasta na 19. FilmAT Festival.​
  • Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=FSYPqChXcOo
  • Link do artykułu o promocji miast: https://www.holefilms.com/2025/02/jak-skutecznie-promowac-miasto/

Film „Tychy od A do Z” to doskonały przykład na to, jak sztuka i nowoczesna technologia mogą współgrać w promocji miasta, tworząc inspirujące i angażujące dzieło.

Źródło i zdjęcie: HOLE Films