W 2022 r. Kraków Airport obsłużył 7 394 176 pasażerów, co stanowi 88% ruchu pasażerskiego z roku 2019. To drugi wynik w historii krakowskiego lotniska po rekordowym 2019 roku, kiedy to obsłuzono 8 milionów pasażerów. 

Podobnie jak w 2021 r. pasażerowie najchętniej wybierali podróż do Wielkiej Brytanii, Włoch, czy Niemiec. Ulubione miasta pasażerów to kolejno: Londyn, Oslo, Warszawa.

W letniej siatce połączeń duża popularnością cieszył się kierunki włoskie, hiszpańskie, greckie. Ze słonecznych miast pasażerowie najchętniej wybierali Rzym, Barcelonę i Tel Awiw. Od czerwca dzięki PLL LOT można było polecieć do Nowego Yorku – Newark, popularność tego połączenia pokazała jaką wartość stanowią loty długodystansowe do Stanów Zjednoczonych.

Ciekawymi kierunkami okazał się Agadir i Amman oferowany przez linię lotniczą Ryanair, Abu Dhabi Wizz Air czy Dubaj FlyDubaj. W wakacje pasażerowie mogli skorzystać także z polskich kierunków do: Szczecina, Olsztyna-Mazury, Gdańska.

Równie atrakcyjnie prezentuje się siatka połączeń sezonu Zima 2022/2023 z propozycją 121 połączeń #PROSTOzKRAKOWA do 84 miast w 30 krajach. Na pasażerów czekały także nowe połączenia bazowych przewoźników Kraków Airport: Ryanair uruchomił połączenia do Tuluzy we Francji, Poznania i Eljatu, a Wizz Air do Leeds Bradford i Malagi.

Inwestycje w Kraków Airport 2022/2023

Od listopada działa nowy salon Business Lounge, który zlokalizowany jest w części zastrzeżonej lotniska, na przeciwko gate-u 2. W nowym Business Lounge pasażerowie mogą znaleźć komfortowe miejsce do odpoczynku, pracy i biznesowych spotkań. Salon o powierzchni 850 m. kw., dwupoziomowy i przestronny jest dedykowany zarówno dla pasażerów podróżujących do krajów strefy Schengen, jak i NonSchengen.

Obecnie trwają również zaawansowane prace budowlane na płycie postojowej lotniska. W wyniku realizacji inwestycji zostanie oddanych 15 dodatkowych miejsc postojowych dla samolotów.

Podpisane zostały dwie umowy na realizację obiektów na terenie lotniska tj. nowego terminala cargo oraz infrastruktury towarzyszącej. Budowa nowego terminala cargo umożliwi zwiększenie obsługi cargo i będzie pierwszym krokiem do rozpoczęcia prac nad kolejnym etapem Planu Generalnego tj. rozbudową terminala pasażerskiego i zwiększenie jego przepustowości. W nowym obiekcie, oprócz zwykłego frachtu cargo, obsługiwane będą mogły być także przesyłki wymagające specjalnych warunków, jak np. zwierzęta, leki, materiały radioaktywne, artykuły spożywcze.

Cały czas podejmowane są także niezbędne działania, które przybliżają do uzyskania ostatecznej decyzji środowiskowej oraz budowlanej umożliwiającej realizację najważniejszego zadania w Planie Generalnym, czyli budowy nowej drogi startowej.  

We wrześniu 2022 roku, po kilkuletnich sporach sądowych ze stroną społeczną oraz po wykorzystaniu możliwych instrumentów prawnych do obrony uzyskanej decyzji, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach wydała postanowienia o zakresie raportu i nakazała jego uzupełnienie. Aktualnie prowadzone są prace nad uzupełnieniem treści raportu.

Konferencja ACI w Krakowie

Kraków Airport był gospodarzem tegorocznej edycji jednego z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu branży lotniczej, zarówno dla pracowników, jak i podróżujących – ACI Customer Experience Global Summit. Wyjątkowe spotkanie organizowane przez Międzynarodową Radę Portów Lotniczych (Airports Council International) umożliwił otwarty dialog na aktualnie najważniejsze kwestie związane z transportem lotniczym oraz bezpieczeństwem.

Wrześniowa konferencja to spotkanie ponad 400 gości z całego świata związanych z lotnictwem, ekspertów w dziedzinach bezpieczeństwa, obsługi klienta, komunikacji, innowacji, zarządzania, a także dyrektorami lotnisk i przedstawicielami branży lotniczej. ACI Customer Experience Global Summit była okazją do promocji Krakowa i regionu Małopolski na arenie międzynarodowej. Przede wszystkim jednak, była  to promocja Polski – silnej marki, która łączy w sobie potencjał biznesowy i turystyczny.

Osiągnięcia i nagrody

W roku 2022 Kraków Airport uzyskało 2 poziom akredytacji ACI Airport Customer Experience przyznawanej przez ACI World. Akredytacja przyznawana jest portom lotniczym, które w swojej działalności dążą do podnoszenia standardów obsługi podróżujących, dla których najważniejsze jest bezpieczeństwo i komfort pasażerów. Wyróżnienie to pozwala na obiektywne potwierdzenie wysokiej jakości świadczonych przez Kraków Airport usług i jest sygnałem dla podróżnych, że priorytetowo traktujemy pasażera i jego potrzeby.

Kraków Airport otrzymał także przedłużenie ACI Airport Health Accreditation przyznawany przez Airports Council International (ACI) (Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych).Program ten obejmuje zagadnienia dotyczące nowych zasad postępowania w związku z pandemią COVID-19 opracowanych przez międzynarodowe organizacje lotnicze, jak ICAO, EASA oraz ACI. Akredytacja dotyczy przede wszystkim przyjętej technologii sprzątania oraz zakresu prowadzonej dezynfekcji, stosowania zasad dystansu społecznego, zabezpieczenia personelu lotniska, sposobu informowania o zasadach sanitarnych oraz innych udogodnień dla pasażerów/np. ogólnodostępne na terminalu środki dezynfekujące/.

Nowe połączenia w Kraków Airport

Od sezonu letniego 2023 roku Wizz Air uruchomi nowe połączenie #PROSTOzKRAKOWA do Lyonu, w nadchodzącym sezonie letnim będziemy mogli również korzystać z połączenia do Malagii. Ryanair – kolejny bazowy przewoźnik – proponuje połączenia do Belfastu, Memmingen, Lourdes, Perugi, Warny, kolejnych oczekiwanych przez pasażerów miast Europy. W sezonie letnim Air Serbia zacznie operować #PROSTOzKRAKOWA na trasie do Belgradu. Bezpośrednie rejsy będą realizowane cztery razy w tygodniu.

Analiza danych przewiduje iż ruch pasażerski w Kraków Airport na koniec 2023 roku może osiągnąć poziom 7,3 mln pasażerów.


Źródło:Kraków Airport