Polscy hotelarze nie kryją rozczarowania. Ponad połowa właścicieli obiektów noclegowych oceniła sezon jako zły lub bardzo zły, 24% uznało go za średni, a tylko 19% deklaruje pełne zadowolenie – wynika z ankiety Nocowanie.pl przeprowadzonej po zakończeniu wysokiego sezonu.
Tuż po ostatnim weekendzie wakacji 2025, największy polski portal rezerwacyjny Nocowanie.pl sprawdził nastroje panujące w branży turystycznej. W ankiecie wzięło udział ponad 300 właścicieli obiektów noclegowych z całego kraju.
Jak branża noclegowa ocenia wakacje 2025?
Pierwsze wnioski po zakończonych wakacjach nie napawają optymizmem – wśród właścicieli obiektów noclegowych dominuje rozczarowanie. W pytaniu dotyczącym oceny ruchu turystycznego w sezonie letnim 2025, w porównaniu do okresu letniego z ubiegłego roku, aż 31% oceniło, że było bardzo źle. Niezadowolonych było 26% właścicieli obiektów noclegowych. Neutralność zachowało 24% z nich, a w pełni zadowolona jest grupa zaledwie 19% ankietowanych.
Tegoroczne wakacje były wymagające dla obiektów noclegowych – przede wszystkim ze względu na pogodę – ale pod względem wartości rezerwacji i długości pobytów sezon okazał się udany. Za najlepszy moment sezonu należy uznać długi weekend sierpniowy, w którym większość obiektów cieszyło się niemal pełnym obłożeniem. Jeden bardzo udany weekend to za mało, by poprawić nastroje w branży
– komentuje Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl
Co okazało się kluczowe w trudnym sezonie?
Najskuteczniejszym narzędziem, które przyciągało turystów w tym dość trudnym sezonie letnim 2025 były promocje cenowe 35% wskazań), i reklama w mediach społecznościowych (32%) oraz działania w wyszukiwarkach (18%).
Aż 70% partnerów zdecydowało się utrzymać ceny na ubiegłorocznym poziomie, a 5,5% nawet je obniżyło. Wielu partnerów postawiło także na dodatkowe inwestycje-jeszcze przed sezonem zadbali o atrakcje i udogodnienia dla różnych grup turystów. Pojawiły się m.in. atrakcje dla dzieci – 10%, czy rodzinne strefy relaksu – 5%. Pojawiły się też udogodnienia w postaci wyżywienia oraz saun i jacuzzi, które łącznie zapewniło blisko 19% partnerów.
Na szczególną uwagę zasługuje rosnące zainteresowanie obiektami oferującymi wyższy standard i dodatkowe udogodnienia. Turyści chętniej wybierali hotele i apartamenty z aneksami kuchennymi, atrakcjami dla dzieci czy strefami relaksu. Jednocześnie utrzymał się stabilny popyt na klasyczne formy zakwaterowania – takie jak pokoje gościnne czy domki. Dominowały krótsze pobyty- do 5 dni (55%), a najliczniejszą grupę turystów stanowiły rodziny z dziećmi (58%). Dane Nocowanie.pl potwierdzają, że rezerwacje były w tym roku dłuższe, droższe i znacznie bardziej świadomie planowane. Średnia wartość rezerwacji wzrosła o ponad 15% rok do roku
– dodaje Agnieszka Rzeszutek.
W odpowiedziach ankietowanych potwierdził się również trend rosnącego zainteresowania Polską wśród zagranicznych turystów – obserwowany już w poprzednich sezonach. Aż 52% ankietowanych podjęło turystów zagranicznych. W przypadku 37% ankietowanych obcokrajowcy stanowili mniej niż 10% ogólnej liczby gości, ale 9% badanych przyznało, że turyści zagraniczni odpowiadali za 10-20% całkowitej liczby rezerwacji.
Plany i prognozy na sezon jesienno-zimowy 2025
Z ankiety wynika, że wielu partnerów planuje utrzymanie (67%) lub lekkie podwyższenie cen (22%) w zbliżającym się sezonie jesienno-zimowym 2025/2026. Najczęściej wskazywane inwestycje dotyczą modernizacji pokoi, poprawy infrastruktury dla rodzin i rowerzystów oraz rozbudowy stref wellness.
Do największych wyzwań, przed jakimi stoją właściciele obiektów noclegowych, zaliczają oni mniejszą liczbę turystów (51%), wysokie koszty utrzymania (41%) oraz silną konkurencję (33%).
Mimo trudnego sezonu letniego, wielu z nich z optymizmem patrzy w przyszłość – około 45% respondentów spodziewa się podobnego obłożenia jesienią i zimą, jak w ubiegłym roku. Podkreślają przy tym, że aż 95% turystów deklarowało zadowolenie z wyboru ich obiektu na wakacje.
TOP udogodnienia, które okazały się kluczowe w wyborze noclegu na wakacje:
- Lokalizacja blisko plaży lub szlaków górskich – 45%
- Atrakcje dla dzieci – 28%
- Wyżywienie / dostęp do kuchni – 17%
- Sprzęt plażowy / rowery – 16%
- Atrakcje w miejscowości – 15%
Źródło: Nocowanie.pl
Zdjęcie: Getty Image