Tuż po ostatnim weekendzie wakacji 2025, największy polski portal rezerwacyjny Nocowanie.pl sprawdził nastroje panujące w branży turystycznej. W ankiecie wzięło udział ponad 300 właścicieli obiektów noclegowych z całego kraju.

Pierwsze wnioski po zakończonych wakacjach nie napawają optymizmem – wśród właścicieli obiektów noclegowych dominuje rozczarowanie. W pytaniu dotyczącym oceny ruchu turystycznego w sezonie letnim 2025, w porównaniu do okresu letniego z ubiegłego roku, aż 31% oceniło, że było bardzo źle. Niezadowolonych było 26% właścicieli obiektów noclegowych. Neutralność zachowało 24% z nich, a w pełni zadowolona jest grupa zaledwie 19% ankietowanych.

– komentuje Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl

Najskuteczniejszym narzędziem, które przyciągało turystów w tym dość trudnym sezonie letnim 2025 były promocje cenowe 35% wskazań), i reklama w mediach społecznościowych (32%) oraz działania w wyszukiwarkach (18%).

Aż 70% partnerów zdecydowało się utrzymać ceny na ubiegłorocznym poziomie, a 5,5% nawet je obniżyło. Wielu partnerów postawiło także na dodatkowe inwestycje-jeszcze przed sezonem zadbali o atrakcje i udogodnienia dla różnych grup turystów. Pojawiły się m.in. atrakcje dla dzieci – 10%, czy rodzinne strefy relaksu – 5%. Pojawiły się też udogodnienia w postaci wyżywienia oraz saun i jacuzzi, które łącznie zapewniło blisko 19% partnerów.

– dodaje Agnieszka Rzeszutek.

W odpowiedziach ankietowanych potwierdził się również trend rosnącego zainteresowania Polską wśród zagranicznych turystów – obserwowany już w poprzednich sezonach. Aż 52% ankietowanych podjęło turystów zagranicznych. W przypadku 37% ankietowanych obcokrajowcy stanowili mniej niż 10% ogólnej liczby gości, ale 9% badanych przyznało, że turyści zagraniczni odpowiadali za 10-20% całkowitej liczby rezerwacji.

Z ankiety wynika, że wielu partnerów planuje utrzymanie (67%) lub lekkie podwyższenie cen (22%) w zbliżającym się sezonie jesienno-zimowym 2025/2026. Najczęściej wskazywane inwestycje dotyczą modernizacji pokoi, poprawy infrastruktury dla rodzin i rowerzystów oraz rozbudowy stref wellness.

Do największych wyzwań, przed jakimi stoją właściciele obiektów noclegowych, zaliczają oni mniejszą liczbę turystów (51%), wysokie koszty utrzymania (41%) oraz silną konkurencję (33%).

Mimo trudnego sezonu letniego, wielu z nich z optymizmem patrzy w przyszłość – około 45% respondentów spodziewa się podobnego obłożenia jesienią i zimą, jak w ubiegłym roku. Podkreślają przy tym, że aż 95% turystów deklarowało zadowolenie z wyboru ich obiektu na wakacje.

  • Lokalizacja blisko plaży lub szlaków górskich – 45%

  • Atrakcje dla dzieci – 28%

  • Wyżywienie / dostęp do kuchni – 17%

  • Sprzęt plażowy / rowery – 16%

  • Atrakcje w miejscowości – 15%

Źródło: Nocowanie.pl
Zdjęcie: Getty Image