Jak podkreślił Ireneusz Raś, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, tegoroczne forum było okazją do rozmowy o potrzebie współpracy i wspólnego głosu branży:

– zaznaczył Ireneusz Raś.

Program forum miał w tym roku wyjątkowo bogaty i praktyczny charakter. Składały się na niego sesje warsztatowe, spotkania bilateralne i prelekcje ekspertów, które skupiały się na współpracy, innowacjach i nowoczesnych narzędziach promocji. Dużym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty „Czym są lokomotywy produktowe i jak je wykorzystywać we wspólnej promocji”, prowadzone przez Adama Kałuckiego, prezesa Locativo. Dyskutowano o tym, jak kreować produkty turystyczne o silnym potencjale wizerunkowym, które mogą stać się markami rozpoznawalnymi zarówno w Polsce, jak i na rynkach zagranicznych.

Nie zabrakło również tematów kulinarnych i kulturowych. Dr Bogdan Gałązka poprowadził dwa spotkania – „Kultura polskiego stołu, czyli storytelling w turystyce kulinarnej”* oraz „Trendy turystyki kulinarnej w Polsce i na świecie” – wskazując, jak ważne jest opowiadanie historii regionów poprzez smaki, tradycje i gościnność.

O praktycznej stronie współpracy transgranicznej mówił Filip Witkowski z Visit Ostrava PL w wystąpieniu „Komercjalizacja produktu turystycznego i dobre praktyki współpracy na przykładzie LOT-u w Ostrawie”, pokazując, jak współpraca samorządów i partnerów lokalnych przekłada się na rozwój ruchu turystycznego.

Ważnym punktem programu były także warsztaty dr. hab. Jacka Borzyszkowskiego, prof. UWSB Merito, zatytułowane „Certyfikacja Lokalnych Organizacji Turystycznych – koncepcja, model instytucjonalny i ścieżki wdrożenia”. Spotkanie to zainaugurowało proces konsultacji nad nowym systemem certyfikacji, który ma wzmocnić profesjonalizację i efektywność działań LOT-ów w całym kraju.

Znaczną część forum poświęcono także zrównoważonemu rozwojowi. Małgorzata Wilk-Grzywna, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej, przedstawiła działania Narodowego Centrum Koordynacji EuroVelo. Podkreśliła, że Polska Organizacja Turystyczna będzie realizować i nadzorować wszystkie działania związane z rozwojem i rozbudową krajowej sieci tras EuroVelo, co stanowi strategiczny krok w kierunku promocji zrównoważonej mobilności oraz wzmocnienia turystyki rowerowej w Polsce. Natomiast Anna Galewska (Travindy) zaprezentowała założenia Krajowego Programu Certyfikacji Zrównoważonych Destynacji Turystycznych

Tegoroczne forum miało również silny akcent regionalny. Gospodarzem wydarzenia było województwo świętokrzyskie, które zaprezentowało swój potencjał turystyczny podczas wystąpienia Anity Koniusz, prezes Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego. W prezentacji regionu przedstawiono bogactwo świętokrzyskiej oferty – od turystyki rodzinnej, aktywnej i uzdrowiskowej po biznesową i kulinarną. Pokazano najpopularniejsze atrakcje, w tym Bałtowski Kompleks Turystyczny, Klasztor na Świętym Krzyżu, Rezerwat Przyrody Kadzielnia, Zamek Krzyżtopór w Ujeździe, Park Rozrywki i Miniatur Sabat Krajno oraz Europejskie Centrum Bajki w Pacanowie. Zwrócono uwagę na rozwój infrastruktury – m.in. świętokrzyskiego odcinka szlaku Green Velo, turystykę uzdrowiskową w Busku-Zdroju i Solcu-Zdroju, a także potencjał Targów Kielce i lokalnych centrów kongresowych w kontekście turystyki biznesowej.

Integralną częścią forum był wyjazd studyjny zorganizowany przez ROT Województwa Świętokrzyskiego, który pozwolił uczestnikom na poznanie najciekawszych atrakcji regionu. Wizyta w Bałtowie – laureacie Złotego Certyfikatu POT 2024 – stanowiła kulminacyjny punkt programu, pokazując, jak z lokalnej inicjatywy można stworzyć kompleks turystyczny o ogólnopolskim znaczeniu. Dzień zakończyła kolacja regionalna w Hucie Szklanej, pełna smaków i folkloru ziemi świętokrzyskiej.

Ostatni dzień forum poświęcono przyszłości i planowaniu wspólnych działań w ramach systemu POT–ROT–LOT.

Podczas panelu „Plan działań promocyjnych Polskiej Organizacji Turystycznej na 2026 rok” zaprezentowano główne kierunki promocyjne, priorytety działań i planowane kampanie. Dyskutowano również w ramach panelu „Dobre praktyki współpracy przy kampaniach promocyjnych ZOPOT–ROT–LOT. Jak tworzyć ofertę dla zagranicznego turysty”, koncentrując się na tworzeniu spójnych narracji promocyjnych i efektywnym wykorzystaniu potencjału regionalnych marek.

Podsumowując forum, Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, podkreślił wagę wspólnego działania:

powiedział Rafał Szmytke.

Tegoroczne Forum POT-ROT-LOT w Cedzynie po raz kolejny udowodniło, że siłą polskiej turystyki jest współpraca, wymiana wiedzy i wspólna wizja przyszłości. Trzy dni intensywnych spotkań, debat i wizyt studyjnych pokazały, że rozwój branży możliwy jest tylko w oparciu o partnerstwo, zaufanie i odważne wyznaczanie nowych kierunków.

Źródło i zdjęcie: Polska Organizacja Turystyczna