W dniach 20–22 października 2025 roku w Cedzynie odbyło się XIII Forum Polskiej Organizacji Turystycznej, Regionalnych i Lokalnych Organizacji Turystycznych (POT-ROT-LOT).To jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu polskiej turystyki, które od lat łączy przedstawicieli instytucji, organizacji i środowisk działających na rzecz rozwoju i promocji turystyki w Polsce i za granicą. Tegoroczna edycja zgromadziła rekordową liczbę uczestników – reprezentantów regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych z całej Polski, samorządów oraz dyrektorów Zagranicznych Ośrodków Polskiej Organizacji Turystycznej. Forum po raz kolejny potwierdziło swoją rangę jako platformy dialogu, wymiany doświadczeń i budowania wspólnej strategii rozwoju polskiej turystyki.
Wspólne cele i odpowiedzialność branży
Jak podkreślił Ireneusz Raś, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, tegoroczne forum było okazją do rozmowy o potrzebie współpracy i wspólnego głosu branży:
Przesłaniem tegorocznego forum była potrzeba, aby środowisko turystyczne mówiło jednym głosem i potrafiło uzgodnić wspólne działania w najbliższym czasie, bo – jak zawsze – czasu na realizację kluczowych zadań jest niewiele. Musieliśmy też reagować na potencjalne zagrożenia wizerunkowe, jakie mogą pojawić się w przyszłym roku. W zachodnich mediach zdarzały się przekazy, które mogły osłabić obraz Polski jako bezpiecznej i atrakcyjnej destynacji turystycznej, dlatego naszym obowiązkiem jest temu przeciwdziałać. Konieczne będą trudne zmiany legislacyjne, które wymagają jedności branży. Tylko wspólne, ponadpolityczne działania mogą zapewnić polskiej turystyce niezależność i przyczynić się do dalszego rozwoju gospodarczego kraju
– zaznaczył Ireneusz Raś.
Program forum miał w tym roku wyjątkowo bogaty i praktyczny charakter. Składały się na niego sesje warsztatowe, spotkania bilateralne i prelekcje ekspertów, które skupiały się na współpracy, innowacjach i nowoczesnych narzędziach promocji. Dużym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty „Czym są lokomotywy produktowe i jak je wykorzystywać we wspólnej promocji”, prowadzone przez Adama Kałuckiego, prezesa Locativo. Dyskutowano o tym, jak kreować produkty turystyczne o silnym potencjale wizerunkowym, które mogą stać się markami rozpoznawalnymi zarówno w Polsce, jak i na rynkach zagranicznych.
Nie zabrakło również tematów kulinarnych i kulturowych. Dr Bogdan Gałązka poprowadził dwa spotkania – „Kultura polskiego stołu, czyli storytelling w turystyce kulinarnej”* oraz „Trendy turystyki kulinarnej w Polsce i na świecie” – wskazując, jak ważne jest opowiadanie historii regionów poprzez smaki, tradycje i gościnność.
O praktycznej stronie współpracy transgranicznej mówił Filip Witkowski z Visit Ostrava PL w wystąpieniu „Komercjalizacja produktu turystycznego i dobre praktyki współpracy na przykładzie LOT-u w Ostrawie”, pokazując, jak współpraca samorządów i partnerów lokalnych przekłada się na rozwój ruchu turystycznego.
Ważnym punktem programu były także warsztaty dr. hab. Jacka Borzyszkowskiego, prof. UWSB Merito, zatytułowane „Certyfikacja Lokalnych Organizacji Turystycznych – koncepcja, model instytucjonalny i ścieżki wdrożenia”. Spotkanie to zainaugurowało proces konsultacji nad nowym systemem certyfikacji, który ma wzmocnić profesjonalizację i efektywność działań LOT-ów w całym kraju.
Znaczną część forum poświęcono także zrównoważonemu rozwojowi. Małgorzata Wilk-Grzywna, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej, przedstawiła działania Narodowego Centrum Koordynacji EuroVelo. Podkreśliła, że Polska Organizacja Turystyczna będzie realizować i nadzorować wszystkie działania związane z rozwojem i rozbudową krajowej sieci tras EuroVelo, co stanowi strategiczny krok w kierunku promocji zrównoważonej mobilności oraz wzmocnienia turystyki rowerowej w Polsce. Natomiast Anna Galewska (Travindy) zaprezentowała założenia Krajowego Programu Certyfikacji Zrównoważonych Destynacji Turystycznych.
Świętokrzyskie w centrum uwagi
Tegoroczne forum miało również silny akcent regionalny. Gospodarzem wydarzenia było województwo świętokrzyskie, które zaprezentowało swój potencjał turystyczny podczas wystąpienia Anity Koniusz, prezes Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego. W prezentacji regionu przedstawiono bogactwo świętokrzyskiej oferty – od turystyki rodzinnej, aktywnej i uzdrowiskowej po biznesową i kulinarną. Pokazano najpopularniejsze atrakcje, w tym Bałtowski Kompleks Turystyczny, Klasztor na Świętym Krzyżu, Rezerwat Przyrody Kadzielnia, Zamek Krzyżtopór w Ujeździe, Park Rozrywki i Miniatur Sabat Krajno oraz Europejskie Centrum Bajki w Pacanowie. Zwrócono uwagę na rozwój infrastruktury – m.in. świętokrzyskiego odcinka szlaku Green Velo, turystykę uzdrowiskową w Busku-Zdroju i Solcu-Zdroju, a także potencjał Targów Kielce i lokalnych centrów kongresowych w kontekście turystyki biznesowej.
Integralną częścią forum był wyjazd studyjny zorganizowany przez ROT Województwa Świętokrzyskiego, który pozwolił uczestnikom na poznanie najciekawszych atrakcji regionu. Wizyta w Bałtowie – laureacie Złotego Certyfikatu POT 2024 – stanowiła kulminacyjny punkt programu, pokazując, jak z lokalnej inicjatywy można stworzyć kompleks turystyczny o ogólnopolskim znaczeniu. Dzień zakończyła kolacja regionalna w Hucie Szklanej, pełna smaków i folkloru ziemi świętokrzyskiej.
Ostatni dzień forum poświęcono przyszłości i planowaniu wspólnych działań w ramach systemu POT–ROT–LOT.
Podczas panelu „Plan działań promocyjnych Polskiej Organizacji Turystycznej na 2026 rok” zaprezentowano główne kierunki promocyjne, priorytety działań i planowane kampanie. Dyskutowano również w ramach panelu „Dobre praktyki współpracy przy kampaniach promocyjnych ZOPOT–ROT–LOT. Jak tworzyć ofertę dla zagranicznego turysty”, koncentrując się na tworzeniu spójnych narracji promocyjnych i efektywnym wykorzystaniu potencjału regionalnych marek.
Podsumowując forum, Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, podkreślił wagę wspólnego działania:
Forum POT-ROT-LOT od wielu lat stanowi jedno z kluczowych wydarzeń w kalendarzu polskiej turystyki. To przestrzeń, w której spotyka się cała branża – przedstawiciele regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych z całego kraju, centrala POT oraz dyrektorzy zagranicznych ośrodków POT. Takie spotkania pozwalają na wymianę doświadczeń, wspólne wyznaczanie kierunków działań i budowanie spójnej strategii promocji Polski w kraju i za granicą. Cieszę się, że to forum ponownie zgromadziło rekordową liczbę uczestników. Wierzę, że tegoroczne obrady, poświęcone planom i kierunkom działań na rok 2026, przyczynią się do jeszcze większej integracji środowiska i przyniosą efekt synergii w promocji Polski jako atrakcyjnej i konkurencyjnej destynacji turystycznej
powiedział Rafał Szmytke.
Tegoroczne Forum POT-ROT-LOT w Cedzynie po raz kolejny udowodniło, że siłą polskiej turystyki jest współpraca, wymiana wiedzy i wspólna wizja przyszłości. Trzy dni intensywnych spotkań, debat i wizyt studyjnych pokazały, że rozwój branży możliwy jest tylko w oparciu o partnerstwo, zaufanie i odważne wyznaczanie nowych kierunków.
Źródło i zdjęcie: Polska Organizacja Turystyczna





















