Fot. Urząd Miejski Wrocławia

– podkreśla Maciej Dobrzyniecki, prezydent Polskiej Akademii Gastronomicznej, Wiceprezydent Międzynarodowej Akademii Gastronomicznej z siedzibą w Paryżu, wyłączny partner Przewodnika Michelin w Polsce.

Miasto od kilku lat prowadzi konsekwentną strategię rozwoju marki gastronomicznej, której ukoronowaniem jest oficjalne włączenie Wrocławia do prestiżowego przewodnika Michelin. To wydarzenie nie tylko symbolicznie podnosi rangę stolicy Dolnego Śląska na kulinarnej mapie świata, ale także stanowi realny impuls do dalszego rozwoju sektora turystycznego i gastronomicznego w regionie.

mówi Radosław Michalski, dyrektor Departamentu Marki Miasta Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.

Wrocław, który w 2024 roku odwiedziło łącznie 6,6 miliona osób – nie tylko przyciąga swoją architekturą, kulturą i klimatem, ale coraz wyraźniej – także smakiem. Ruch turystyczny wzrósł o 10%, a liczba gości z zagranicy zwiększyła się o 6,6%, dodatkowo 4,5 miliona pasażerów na wrocławskim lotnisku. Rekordowy grudzień, ze świątecznym jarmarkiem, przyciągnął ponad 700 tysięcy odwiedzających. Jak pokazują dane, turystyka w mieście staje się nie tylko stylem życia, ale i realnym źródłem dochodu – przynoszącym Wrocławiowi minimum 450 milionów złotych rocznie.
 

mówi Alfred Wagner, zastępca dyrektora, Wydziału Promocji Miasta i Turystyki, prezes Wrocławskiej Organizacji Turystycznej.


Wejście do przewodnika Michelin przekłada się także na twarde dane ekonomiczne. Restauratorzy, których lokale znalazły się na jego kartach, odnotowują średnio aż 40-procentowy wzrost dochodów. Efekt Michelin to między innymi 57 procent turystów biznesowych, którzy decydują się zostać co najmniej jedną noc dłużej, czy 71 procent turystów, którzy wydadzą we Wrocławiu średnio o 40 euro więcej.

We Wrocławiu działa ponad tysiąc lokali gastronomicznych – w tym ponad sto restauracji na Rynku i czterysta na Starym Mieście. Od street foodu po wykwintne restauracje – oferta kulinarna Wrocławia staje się rozpoznawalna w kraju i za granicą.

Strategia promocji marki gastronomicznej Wrocławia opiera się na współpracy środowisk – działa Wrocławska Rada Gastronomii, Rada Turystyki oraz Wrocławska Organizacja Turystyczna. Ich celem jest wsparcie restauratorów, organizacja wydarzeń i budowanie pozycji miasta na kulinarnej mapie Europy.

W 2023 roku przeprowadzono międzynarodowy audyt kulinarny, który potwierdził potencjał wrocławskich restauracji. Efektem były regularne spotkania z prezydentem Polskiej Akademii Gastronomicznej, Maciejem Dobrzynieckim, podczas których powstała wspólnota szefów kuchni i właścicieli lokali. Jednym z efektów tych rozmów była lista regionalnych produktów, które dziś wspierają lokalny charakter wrocławskiej kuchni.

Silnym atutem Wrocławia jest współpraca z lokalnymi producentami – czego przykładem jest projekt „Od pola na wrocławski stół”. Promuje on skracanie łańcuchów dostaw i odpowiedzialne gotowanie. W jego ramach zorganizowano mini-targi, łączące restauratorów z lokalnymi dostawcami.

Miasto inwestuje też w edukację – projekt „Akademia Gastro” to cykl szkoleń dla początkujących w branży. Równolegle rozwijany jest konkurs „Kulinarne Grand Prix Wrocławia”, promujący młode talenty i oferujący szansę na staż w restauracji z gwiazdką Michelin.

Wrocław promuje swoją kuchnię także poprzez wydarzenia – Jarmark Bożonarodzeniowy, Jarmark Świętojański, Festiwal Street Foodu, Wrocławski Festiwal Wina i Sera czy Festiwal Dobrego Piwa. Wśród nowych inicjatyw znalazł się Festiwal Kulinarnego DELICJE.

Wrocław był również partnerem prestiżowej konferencji Made For Restaurant w Warszawie i Poznaniu, a w tym roku sam współorganizował jej edycję Cross The Borders w Hali Stulecia. W rankingu Forbes&FOR wielu wrocławskich restauratorów znalazło się w gronie najlepszych w Polsce – co potwierdza rosnącą pozycję miasta jako kulinarnego lidera.

Bib Gourmand:

BABA
IDA Kuchnia i Wino
TARASOWA

Rekomendacje Przewodnika Michelin:
Acquario
CAMPO Modern Grill
dinette
Gustaw
Korill180
La Maddalena
Lwia Brama˛
Martim
Mercado Tapas Bistro
Między Mostami
Młoda Polska
Monopol
Most
Nafta Neo Bistro
OK Wine Bar
Przystań & Marina
Warsztat – Food & Garden
Wierzbowa 15
Wrocławska

Źródło i zdjęcia: Urząd Miejski Wrocławia