– podkreśla Izabela Stelmańska, Prezes Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

W porównaniu do danych z 2022 roku, rok 2023 przyniósł wyraźny wzrost liczby turystów odwiedzających miejsca noclegowe w województwie mazowieckim. Zanotowano o 6,3% więcej turystów, co przekłada się na 6 264 932 gości w miejscach noclegowych (więcej o 371 194 osób). Wzrosła też liczba turystów zagranicznych – na nocleg na Mazowszu zdecydowało się 1 633 101 osób, o 11,71% więcej niż rok wcześniej.

Znaczący wzrost zanotowały również mazowieckie lotniska, obsługując w 2023 roku łącznie aż 22 miliony pasażerów. Ten dynamiczny rozwój ruchu lotniczego na Mazowszu potwierdza rosnącą popularność regionu jako ważnego węzła komunikacyjnego i turystycznego.

mówi Jarosław Jóźwiak, Członek Zarządu Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

Na kolejnych miejscach znalazły się:

11. Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN (465 tys.)

12. Farma Iluzji – Edukacyjny Park Rozrywki

13. Muzeum Romantyzmu w Opinogórze (122 tys.)

14. Julinek Park

15. Państwowe Muzeum Etnograficzne (108 tys.)

Wyłączając z zestawienia atrakcje z Warszawy, widać jak bogata i różnorodna jest oferta turystyczna Mazowsza poza stolicą. Poniższy ranking pokazuje potencjał regionu, jego zróżnicowanie oraz zachęca podróżujących do odkrywania województwa mazowieckiego:

Najpopularniejsze posty w mediach społecznościowych oraz artykuły w mazowieckich serwisach turystycznych, pokazują że internauci coraz częściej szukają ciekawych atrakcji poza Warszawą. Aktywny wypoczynek, w tym wycieczki piesze, rowerowe, kajaki oraz zimowe wyprawy cieszą się dużą popularnością. Ponadto, zainteresowanie internautów skupia się na odkrywaniu zabytków, parków krajobrazowych oraz miejscowości o unikatowym charakterze. Swoimi atrakcjami turystycznymi przyciągają zwłaszcza: Płock, Żyrardów, Węgrów, Liwiec i Kampinoski Park Narodowy.

Top 5 postów na facebooku:

  1. Warszawa w konkursie European Best Destination 2023
  2. Płock – wycieczka rowerowa po Płocku i Brudzeńskim Parku Krajobrazowym
  3. Żyrardów – kładka spacerowa nad rzeką Pisią Gągoliną
  4. Węgrów – historia miasta i polecane zabytki
  5. Liwiec – wiosenna wycieczka rowerowa wzdłuż rzeki

źródło:facebook.com/ModaNaMazowsze facebook.com/dziejesienamazowszu

Top 5 postów na Instagramie:

  1. Mniszew – osada nad Pilicą i Wisłą
  2. Dolina Liwca  – pieszo, kajakiem lub rowerem
  3. Kampinoski Park Narodowy na zimowe wyprawy
  4. Węgrów i jego niezwykłe opowieści
  5. Żyrardów – kładka spacerowa nad rzeką Pisią Gągoliną

źródło: instagram.com/moda_na_mazowsze

Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna podejmuje liczne działania mające na celu promocję turystyki na terenie Mazowsza. Jednym z największych sukcesów minionego roku jest przewodnik Industrialne Mazowsze, który został uhonorowany m.in.:

I. miejscem w VI Turystycznych Mistrzostwach Vlogerów,

I. miejscem w 31. Ogólnopolskim Przeglądzie Książki Krajoznawczej i Turystycznej

I. miejscem w konkursie Róża Regionów w kategorii “folder”.

– podsumowuje Dorota Zbińkowska, Dyrektor Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

Prowadzone przez Mazowiecką Regionalną Organizację Turystyczną media społecznościowe oraz portale informacyjne stanowią najpopularniejsze źródła informacji o Mazowszu.

Portal „Moda na Mazowsze” notuje 300 tys. odwiedzin, a w mediach społecznościowych 6,5 mln zasięgu na Facebooku  przy 149 tys. obserwujących i zasięg 603 tys. na Instagramie przy 37,8 tys. obserwujących. Ekwiwalent marketingowy portalu w 2023 roku wyniósł 1,2 mln zł.

Łączny ekwiwalent marketingowy Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej w 2023 r. wyniósł 14,8 mln zł.

Opracował: Mirosław Mikulski
Źródło i grafiki: Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna
Zdjęcie: Fotolia