Blisko 5000 osób z całej Belgii wzięło udział w konkursie „Warsaw in Brussels”, zorganizowanym przez Zagraniczny Ośrodek Polskiej Organizacji Turystycznej w Brukseli. Jego celem była promocja Warszawy i regionu Mazowsze jako atrakcyjnych kierunków podróży typu city break. Zwyciężczyni, mieszkanka flamandzkiej części Belgii, odwiedzi stolicę Polski jeszcze w tym roku, korzystając z tematycznego pakietu kulinarnego „Warszawa gastronomiczna”.
Inicjatywa była częścią szeroko zakrojonych działań promocyjnych realizowanych w okresie polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Konkurs powiązano z rozbudową polskiej ekspozycji w brukselskim parku Mini-Europe o nowe symbole Warszawy – Pałac na Wyspie oraz pomnik Fryderyka Chopina – które wpisano do oficjalnego kalendarza wydarzeń towarzyszących Prezydencji. Odbiór projektu przekroczył oczekiwania organizatorów – liczba zgłoszeń, zaangażowanie w mediach społecznościowych oraz popularność pakietów tematycznych potwierdzają rosnące zainteresowanie belgijskich turystów ofertą miejską, kulinarną i kulturalną stolicy Polski.
Konkurs „Warsaw in Brussels” był inicjatywą Zagranicznego Ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej w Brukseli. Zrealizowano go we współpracy z Warszawską Organizacją Turystyczną, Stołecznym Biurem Turystyki, partnerami branżowymi, Mazowiecką Regionalną Organizacją Turystyczną, PLL LOT oraz parkiem Mini-Europe. Projekt wpisywał się w działania promujące Polskę podczas przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej.
Głównym celem było zwiększenie rozpoznawalności Warszawy i Mazowsza jako kierunków podróży typu city break, a także promocja Polski jako nowoczesnej, zróżnicowanej i łatwo dostępnej destynacji. Konkurs skierowany był do belgijskiej publiczności i opierał się na formule wyboru jednego z trzech tematycznych pakietów pobytowych: rodzinnego, kulinarnego oraz śladami Fryderyka Chopina. Każdy z pakietów obejmował czteroosobowy pobyt z przelotem, zakwaterowaniem w hotelu Novotel Warszawa Centrum oraz programem atrakcji dopasowanym do zainteresowań uczestników. Dodatkowym punktem każdego pakietu była wycieczka do Żelazowej Woli.
Tematyczne pakiety dostosowane do potrzeb turystów
Pakiet „Warszawa rodzinna” obejmował m.in. wizytę w Zamku Królewskim, Fabryce Norblina (Art Box Experience), Muzeum Domków dla Lalek, Gier i Zabawek oraz całodniowy pobyt w parku wodnym Suntago. To propozycja łącząca elementy edukacyjne i rekreacyjne, idealna dla rodzin z dziećmi.
Pakiet „Warszawa śladami Fryderyka Chopina” koncentrował się na dziedzictwie kulturowym stolicy. W programie znalazły się: zwiedzanie Łazienek Królewskich, brunch w restauracji Belvedere, wizyta w Muzeum Fryderyka Chopina oraz koncert z cyklu Time for Chopin.
Największym zainteresowaniem cieszył się pakiet „Warszawa gastronomiczna”, wybrany również przez główną laureatkę. Obejmował on posiłki w restauracjach Orzo i U Wieniawy, kolację z programem artystycznym w Teatrze Sabat oraz zwiedzanie Muzeum Polskiej Wódki. Pakiet skierowano do miłośników kuchni, miejskiej kultury i rozrywki.
Dodatkowo, przyznano 10 nagród pocieszenia w postaci rodzinnych biletów wstępu do parku Mini-Europe podczas wydarzenia Polski Weekend, promującego nowe elementy polskiej ekspozycji. Partnerami wydarzenia byli m.in. polskie regiony, miasta oraz Ambasada RP w Brukseli.
Silna kampania digital i obecność w przestrzeni miejskiej
Promocja konkursu objęła szerokie działania w mediach społecznościowych – na profilu Zagranicznego Ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej w Brukseli opublikowano dedykowane posty w języku francuskim i niderlandzkim, prezentujące konkurs i jego partnerów. Kampania była wsparta płatną promocją na Facebooku, co przełożyło się na wysokie zasięgi i zaangażowanie.
Jednym z wyróżników kampanii była promocja outdoorowa – w 100 restauracjach na terenie Brukseli dystrybuowano specjalnie zaprojektowane podkładki z grafiką konkursową, kodem QR oraz treścią promocyjną. Nakład wyniósł aż 200 000 sztuk. Ich forma – atrakcyjna wizualnie i funkcjonalna, często wykorzystywana również jako kolorowanki dla dzieci – zwiększyła czas kontaktu odbiorców z treścią.
Wydarzenia specjalne i silna obecność w mediach
Konkurs „Warsaw in Brussels” był również promowany podczas wydarzenia „Silent Chopin”, zorganizowanego 1 marca 2025 r. przez ZOPOT w Brukseli, we współpracy z Ambasadą RP oraz parkiem Mini-Europe. Na centralnym placu Place de la Monnaie odbył się koncert Barbary Drazkov – znanej z kameralnych występów w przestrzeni miejskiej. Wydarzeniu towarzyszyła dystrybucja ulotek promujących konkurs oraz Polski Weekend, dostępnych także podczas targów Bike Brussels i inauguracji nowej ekspozycji w Mini-Europe.
Projekt zdobył również silne wsparcie medialne – publikacje, newslettery i posty ukazały się m.in. na portalach Le Journal de l’Evasion, Grande oraz Travel 360°. Wysokie wskaźniki zaangażowania – jak 47% CTR w przypadku newslettera Le Journal de l’Evasion – potwierdzają skuteczność kampanii.
Rekordowa frekwencja i wyraźne zainteresowanie Warszawą
W konkursie wzięło udział 4899 osób, z czego 2933 to osoby francuskojęzyczne – co świadczy o skuteczności promocji skierowanej głównie do odbiorców z Brukseli i południowej Belgii. Największą popularnością cieszył się pakiet kulinarny, co odzwierciedla rosnące znaczenie gastronomii jako elementu turystyki miejskiej. Wyniki wskazują również na silne skojarzenia Warszawy z dziedzictwem Fryderyka Chopina i ofertą kulturalną.
Źródło i grafika: Polska Organizacja Turystyczna