Inicjatywa była częścią szeroko zakrojonych działań promocyjnych realizowanych w okresie polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Konkurs powiązano z rozbudową polskiej ekspozycji w brukselskim parku Mini-Europe o nowe symbole Warszawy – Pałac na Wyspie oraz pomnik Fryderyka Chopina – które wpisano do oficjalnego kalendarza wydarzeń towarzyszących Prezydencji. Odbiór projektu przekroczył oczekiwania organizatorów – liczba zgłoszeń, zaangażowanie w mediach społecznościowych oraz popularność pakietów tematycznych potwierdzają rosnące zainteresowanie belgijskich turystów ofertą miejską, kulinarną i kulturalną stolicy Polski.

Konkurs „Warsaw in Brussels” był inicjatywą Zagranicznego Ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej w Brukseli. Zrealizowano go we współpracy z Warszawską Organizacją Turystyczną, Stołecznym Biurem Turystyki, partnerami branżowymi, Mazowiecką Regionalną Organizacją Turystyczną, PLL LOT oraz parkiem Mini-Europe. Projekt wpisywał się w działania promujące Polskę podczas przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej.

Głównym celem było zwiększenie rozpoznawalności Warszawy i Mazowsza jako kierunków podróży typu city break, a także promocja Polski jako nowoczesnej, zróżnicowanej i łatwo dostępnej destynacji. Konkurs skierowany był do belgijskiej publiczności i opierał się na formule wyboru jednego z trzech tematycznych pakietów pobytowych: rodzinnego, kulinarnego oraz śladami Fryderyka Chopina. Każdy z pakietów obejmował czteroosobowy pobyt z przelotem, zakwaterowaniem w hotelu Novotel Warszawa Centrum oraz programem atrakcji dopasowanym do zainteresowań uczestników. Dodatkowym punktem każdego pakietu była wycieczka do Żelazowej Woli.

Pakiet „Warszawa rodzinna” obejmował m.in. wizytę w Zamku Królewskim, Fabryce Norblina (Art Box Experience), Muzeum Domków dla Lalek, Gier i Zabawek oraz całodniowy pobyt w parku wodnym Suntago. To propozycja łącząca elementy edukacyjne i rekreacyjne, idealna dla rodzin z dziećmi.

Pakiet „Warszawa śladami Fryderyka Chopina” koncentrował się na dziedzictwie kulturowym stolicy. W programie znalazły się: zwiedzanie Łazienek Królewskich, brunch w restauracji Belvedere, wizyta w Muzeum Fryderyka Chopina oraz koncert z cyklu Time for Chopin.

Największym zainteresowaniem cieszył się pakiet „Warszawa gastronomiczna”, wybrany również przez główną laureatkę. Obejmował on posiłki w restauracjach Orzo i U Wieniawy, kolację z programem artystycznym w Teatrze Sabat oraz zwiedzanie Muzeum Polskiej Wódki. Pakiet skierowano do miłośników kuchni, miejskiej kultury i rozrywki.

Dodatkowo, przyznano 10 nagród pocieszenia w postaci rodzinnych biletów wstępu do parku Mini-Europe podczas wydarzenia Polski Weekend, promującego nowe elementy polskiej ekspozycji. Partnerami wydarzenia byli m.in. polskie regiony, miasta oraz Ambasada RP w Brukseli.

Promocja konkursu objęła szerokie działania w mediach społecznościowych – na profilu  Zagranicznego Ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej w Brukseli  opublikowano dedykowane posty w języku francuskim i niderlandzkim, prezentujące konkurs i jego partnerów. Kampania była wsparta płatną promocją na Facebooku, co przełożyło się na wysokie zasięgi i zaangażowanie.

Jednym z wyróżników kampanii była promocja outdoorowa – w 100 restauracjach na terenie Brukseli dystrybuowano specjalnie zaprojektowane podkładki z grafiką konkursową, kodem QR oraz treścią promocyjną. Nakład wyniósł aż 200 000 sztuk. Ich forma – atrakcyjna wizualnie i funkcjonalna, często wykorzystywana również jako kolorowanki dla dzieci – zwiększyła czas kontaktu odbiorców z treścią.

Konkurs „Warsaw in Brussels” był również promowany podczas wydarzenia „Silent Chopin”, zorganizowanego 1 marca 2025 r. przez ZOPOT w Brukseli, we współpracy z Ambasadą RP oraz parkiem Mini-Europe. Na centralnym placu Place de la Monnaie odbył się koncert Barbary Drazkov – znanej z kameralnych występów w przestrzeni miejskiej. Wydarzeniu towarzyszyła dystrybucja ulotek promujących konkurs oraz Polski Weekend, dostępnych także podczas targów Bike Brussels i inauguracji nowej ekspozycji w Mini-Europe.

Projekt zdobył również silne wsparcie medialne – publikacje, newslettery i posty ukazały się m.in. na portalach Le Journal de l’Evasion, Grande oraz Travel 360°. Wysokie wskaźniki zaangażowania – jak 47% CTR w przypadku newslettera Le Journal de l’Evasion – potwierdzają skuteczność kampanii.

W konkursie wzięło udział 4899 osób, z czego 2933 to osoby francuskojęzyczne – co świadczy o skuteczności promocji skierowanej głównie do odbiorców z Brukseli i południowej Belgii. Największą popularnością cieszył się pakiet kulinarny, co odzwierciedla rosnące znaczenie gastronomii jako elementu turystyki miejskiej. Wyniki wskazują również na silne skojarzenia Warszawy z dziedzictwem Fryderyka Chopina i ofertą kulturalną.

Źródło i grafika: Polska Organizacja Turystyczna