Polska Izba Turystyki w ramach działań Oddziału Turystyki Dziecięcej i Młodzieżowej będzie realizować projekt „Bezpieczny wypoczynek dzieci i młodzieży”. Organizacja otrzymała dofinansowanie w wysokości ponad 205 tyś zł z Ministerstwa Sportu i Turystyki w ramach realizacji zadań publicznych.
Cały projekt jest podzielony na trzy obszary. Pierwszy z nich to kampania informacyjna dla rodziców wysyłających swoje dzieci na zorganizowany wypoczynek letni, czyli na kolonie, obozy i campy tematyczne. Kolejny obszar to cykl szkoleń dla dyrekcji szkół, instytucji, fundacji, stowarzyszeń czy klubów sportowych z przepisów związanych z organizacją imprez turystycznych oraz wycieczek szkolnych. Spotkania te będą organizowane w większych miastach w Polsce. Ostatnim elementem projektu jest ogólnopolska konferencja branżowa kierowana do sektora turystyki dziecięcej. Cała akcja ma na celu podniesienie bezpieczeństwa dzieci podczas wyjazdów zarówno w okresie wakacyjnym, ale również podczas wycieczek szkolnych.
Już w maju Polska Izba Turystyki wystartowała z ogólnopolską kampanią informacyjną jak weryfikować organizatora kolonii. Kampania skierowana jest do rodziców i promowana jest przede wszystkim na portalach społecznościowych. Powstały krótkie filmy oraz grafiki zachęcające klientów do zapoznania się z informacją jak sprawdzić czy dany organizator działa legalnie, czy posiada wszelkie uprawnienia i jakie korzyści niesie za sobą korzystanie z usług przedsiębiorców zarejestrowanych Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych. Informacje te można znaleźć na stronie https://www.pit.org.pl/bezpieczny-wypoczynek.html
Skąd pomysł na taką akcję?
Od wielu lat dzięki licznym kampaniom informacyjnym przyjęło się, że wypoczynek dzieci sprawdza się w bazie kuratoryjnej prowadzonej pod nadzorem Ministerstwa Edukacji i Nauki na specjalnie przygotowanej do tego platformie. Nikt natomiast nie informuje rodziców, że kuratoria oświaty nie mają narzędzi do weryfikacji, czy organizator działa legalnie, czy ma doświadczenie i wiedzę żeby taki wyjazd realizować – a wspomniana strona nie przedstawia takich danych.
Kolonia, czy obóz to przecież nic innego jak impreza turystyczna, regulowana ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Badania Polskiej Izby Turystyki w oparciu o dane z Ministerstwa Edukacji i Nauki pokazały, że podczas wyjazdów na kolonie i obozy zaledwie niecałe 30% dzieci korzysta z usług profesjonalnych organizatorów zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych.
Problem „szarej strefy” w sektorze turystyki dziecięcej jest dość poważny i niestety cały czas narasta. Naszym celem jest to, aby klienci mieli o wiele większe zaufanie do branży turystycznej. Będzie to możliwe tylko i wyłącznie, gdy podniesiemy jakość naszych usług, postawimy na ich profesjonalizację, na nasze doświadczenie i wiedzę. Jeśli wzrośnie świadomość naszych klientów, jeżeli będą umieli i najważniejsze będą chcieli sami zweryfikować, czy dany organizator działa legalnie i czy w pełni zabezpiecza ich wyjazd – „szara strefa” sama zniknie
– mówi Barbara Czerwińska – Albin, prezeska Oddziału Turystyki Dziecięcej i Młodzieżowej Polskiej Izby Turystyki.
Rodzice nie wiedzą, że warto sprawdzić, czy organizator wyjazdu dla ich dziecka posiada gwarancję turystyczną, odprowadza składki TFP i TFG – czyli zapewnia dwufilarową ochronę swoich klientów. Niestety z obserwacji i licznych zgłoszeń kierowanych do Polskiej Izby Turystyki wiemy, że wiele instytucji, które uzyskało pozwolenie na organizację wypoczynku przez kuratorium oświaty działa niezgodnie z obowiązującą ustawą. Kuratoria oświaty nie posiadają narzędzi do wyłapywania tzw. „szarej strefy”, która stanowi dość poważny problem w sektorze turystyki dziecięcej. Co więcej Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży opiera się o nieaktualne przepisy i mimo apeli Polskiej Izby Turystyki cały czas nie zostało zmienione. Bardzo wiele instytucji bazuje na wspomnianym rozporządzeniu i twierdzi, że jest ono kluczowe, jeśli chodzi o przepisy regulujące wyjazdy dzieci.
Polska Izba Turystyki zachęca całą branżę do włączenia się do ogólnopolskiej akcji. Materiały promujące kampanię udostępniane są nie tylko Członkom Izby, ale wszystkim zainteresowanym. Chcielibyśmy, aby jak najwięcej przedsiębiorców udostępniało filmy czy też grafiki na swoich portalach społecznościowych. Pragniemy dotrzeć do jak największej grupy klientów. Zależy nam, abyśmy wspólnie budowali świadomość rodziców, by dokonywali oni wyboru tylko legalnych organizatorów. Liczymy na solidarność całej branży.
Opracował: Mirosław Mikulski
Źródło: Polska Izba Turystyki
Zdjęcie: Pixabay