W 2022 roku Amerykański portal rezerwacyjny - #expediagroup nawiązał współpracę z Wakefield Research, czego rezultatem są świeżo opublikowane dwa raporty przedstawiające kompleksowy obraz trendów podróżniczych w Expedia® i całej branży turystycznej na rok 2023.

Raporty oparte zostały na danych własnych oraz na niestandardowych badaniach pośród tysięcy podróżników i specjalistów z branży turystycznej i biznesowej w 11 krajach na świecie.

Badanie konsumenckie zostało przeprowadzone wśród 11 000 reprezentatywnych dla kraju dorosłych powyżej 18 roku życia na jedenastu rynkach (Australia, Brazylia, Kanada, Francja, Niemcy, Japonia, Meksyk, Republika Południowej Afryki, Korea Południowa, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone) w okresie czerwiec-lipiec 2022 r., za pomocą zaproszenia e-mail i ankiety online. Wyniki obrazuje opracowanie Travel Trends 2023.

Z kolei profesjonalne badania branżowe przeprowadził Wakefield Research wśród 100 profesjonalistów z branży turystycznej na 11 rynkach (Australia, Brazylia, Kanada, Francja, Niemcy, Japonia, Meksyk, Republika Południowej Afryki, Korea Południowa, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone) w okresie od czerwca do lipca 2022 r. zaproszenie e-mail i ankieta online. Tak powstał Traveller Value Index 2023.

Zachowania konsumenckie

Branża turystyczna stanęła w obliczu wielu nowych wyzwań w 2022 r., w tym inflacji, obaw politycznych i problemów kadrowych, jednak po miesiącach pandemii i obostrzeń chęć podróżowania pozostała najważniejsza.

W pierwszym kwartale 2022 r. globalna liczba wyszukiwań wzrosła o 25 proc. kwartał do kwartału, na czele z dwucyfrowym wzrostem w Ameryce Północnej i Europie. Dynamika utrzymywała się i w drugim kwartale rezerwacje noclegowe osiągnęły najwyższy poziom w historii portalu.

Specjaliści z Expedia Group zaobserwowali dwa główne trendy:

  • wzrost liczby podróży do stolic kultury,
  • wpływ filmów i programów telewizyjnych na turystykę

W ostatnim kwartale 2022 r. gorącym tematem był bleisure, który pojawił się, gdy zmiany nastawienia spowodowały, że profesjonaliści chcieli połączyć podróże służbowe z wypoczynkiem. Jednak dane pokazują, iż od pierwszego kwartału 2023 r. w centrum uwagi znajdzie się set-jetting.

Co to jest set-jetting?

Turystyka filmowa to zdecydowanie nie jest nowe zjawisko, jednak dopiero teraz nadano mu nazwę.

Turystyka filmowa(film tourism, movie tourism) obejmuje wszelkie podróże turystyczne śladami gwiazd filmu (aktorów i reżyserów) i ich dzieł, stwarzające okazję do głębszej refleksji i osobistego przeżywania utworów. Jest to również odwiedzanie miejsc znanych z ekranu, poszukiwanie ich atmosfery, klimatu, zwiedzanie obiektów uwiecznionych na filmie lub w serialu – tzw. set-jetting (Stasiak 2009).

Przykłady z różnych miejsc na świecie i w Polsce pokazują, że film może znakomicie promować dane miejsce i wpływać na frekwencję turystów. Skala zjawiska zależy od rangi produkcji filmowej. Podjęcie odpowiednich działań promocyjnych może, nawet po wielu latach od premiery filmu, przynosić korzyści z turystyki filmowej.

Fani kina coraz częściej wyruszają w podróż śladami swoich ulubionych bohaterów. Do najbardziej znanych przykładów aktywności turystów związanych z przemysłem filmowym należą przyjazdy do miejsc, które były plenerami filmu Władca Pierścieni w Nowej Zelandii (szczególnie w okolice miasta Queenstown, wulkanu Ruapehu oraz jeziora Clearwater). Na turystyce filmowej zarobiła również Karolina Północna w USA. Emisja filmu Dirty Dancing przyczyniła się do wzrostu ruchu turystycznego w regionie o 25 proc. Znany serial Gra o tron z kolei napędził ruch na Islandii i w chorwackim Dubrowniku.

Między pierwszym a drugim sezonem serialu Emily w Paryżu liczba wyszukiwań w serwisie Expedia dotyczących tego kultowego miasta wzrosła o 155 proc. Można śmiało powiedzieć, że Emily zainspirowała wiele podróży do stolicy Francji. Tak samo się działo dwadzieścia lat temu za sprawą filmowej Amelii. Według badań przeprowadzonych przez firmę Expedia, transmitowane strumieniowo filmy i programy telewizyjne są obecnie głównymi źródłami inspiracji podróżniczych (40 proc.), wyprzedzając wpływ mediów społecznościowych (31 proc.).

Internetowe biuro podróży poinformowało również, że 68 proc. podróżnych rozważało odwiedzenie miejsca docelowego po obejrzeniu go w programie lub filmie na platformie streamingowej, a aż 61 proc. zarezerwowało wycieczkę.

Polska ma duży potencjał w zakresie rozwoju turystyki filmowej – chodzi tu zarówno o lokacje, jak i  zaplecze: nowoczesne studia filmowe oraz uznaną na świecie branżę filmową.

Jednym z ważniejszych miejsc, które często było odwiedzane przez ekipy filmowe, był zamek w Pieskowej Skale na terenie Ojcowskiego Parku Narodowego. Realizowano tu m.in. ujęcia do filmów: Janosik, Pan Wołodyjowski, Potop, Stawka większa niż życie, Ogniem i mieczem.

Obecnie jednym z najważniejszych miast na mapie turystyki filmowej w Polsce jest Sandomierz, w którym rozgrywa się akcja popularnego serialu Ojciec Mateusz (emisja od 2008). Przykład Sandomierza pokazuje, że serial może stać się bardzo skuteczną formą promocji i wpływać na zwiększenie ruchu turystycznego, co z kolei przekłada się na korzyści finansowe i jakość życia mieszkańców.

A jakie jest najpopularniejsze na świecie miejsce do filmowania?

Dla mnie, jak dla wielu wielbicieli X Muzy cała Ameryka to jeden wielki plan filmowy, ale jest jedno miejsce, które bije rekordy popularności wśród filmowców ze świata to Central Park w Nowym Jorku. Po raz pierwszy wystąpił w filmie w 1908 roku – i był to film Romeo i Julia. Od tamtej pory grał w 532  filmach i serialach (dane z 27 marca 2022).

Nic zatem dziwnego w tym, iż  Nowy Jork znalazł się w czołówce rankingu stolic kultury do odwiedzenia w 2023 wg. Expedia. Miasto to wywiera znaczący wpływ na światowy biznes, finanse, media, sztukę, modę, badania naukowe, technologię, edukację oraz rozrywkę. Będąc między innymi siedzibą Organizacji Narodów Zjednoczonych, stanowi ważne centrum spraw międzynarodowych i jest powszechnie uważany za kulturalną stolicę świata.

Źródło: Aneta Książek – Poland Convention Bureau (POT)