Belgia może pochwalić się wieloma nietuzinkowymi atrakcjami. Niewielu osób jednak wie, że to właśnie tam znajduje się najdłuższa linia tramwajowa na świecie! Mało tego, wiedzie ona przez najpopularniejszy turystycznie region kraju. Kusttram, czyli „tramwaj wybrzeżowy” przejeżdża przez wszystkie nadmorskie kurorty Morza Północnego od granicy z Holandią do granicy z Francją. I na tej właśnie linii, liczącej 67 kilometrów reklamuje się Polska Organizacja Turystyczna promując destynacje posiadające bezpośrednie połączenie lotnicze z Belgii. Jest to jedna z najbardziej znaczących reklam outdoorowych zrealizowanych przez ZOPOT w Brukseli.
Wizualizacje na tramwaju prezentują Warszawę, Dolny Śląsk, Małopolskę, Łódzkie i Wielkopolskę. Wymienione regiony i Warszawa są partnerami akcji oraz zapewniają nagrody w konkursie, który spina kilkuetapową inicjatywę prowadzoną tego lata na belgijskim wybrzeżu. Kampania POT trwa od czerwca do końca sierpnia, kiedy nadmorskie miasteczka odwiedza 7 milionów turystów. W okresie letnim wybrzeże jest najpopularniejszym wewnętrznym kierunkiem wakacyjnym Belgów, jest też chętnie odwiedzane przez Holendrów, Niemców i mieszkańców północnej Francji. Głównym bohaterem kampanii jest tramwaj Kusttram, mający na swojej trasie takie kurorty jak słynna Ostenda, La Panne czy Knokke. Tramwaj, ze względu na panujący w lecie na wybrzeżu ogromny tłok, jest najpopularniejszym środkiem transportu. Korzystają z niego mieszkańcy wybrzeża, letnicy pragnący dojechać do plaż i turyści zwiedzający atrakcje belgijskiego wybrzeża.
W ramach kampanii tramwaj został oplakatowany na zewnątrz, ale także wewnątrz za pomocą czasowych naklejek na szybach i tzw. „wobbler”, plakietek zaczepianych na poręczach. Takie nośniki reklamy są szczególnie skuteczne, gdyż na długo skupiają uwagę osób podróżujących tramwajem.
Celem kampanii na tramwaju jest zróżnicowanie wizerunku Polski, kojarzonej w Belgii przede wszystkim z dziedzictwem historycznym. Zamieszkujący północną Belgię Flamandowie, podobnie jak Holendrzy, prowadzą aktywny tryb życia i lubią aktywne wakacje. Dlatego na tramwaju znajdują się wyselekcjonowane pod tym kątem produkty charakterystyczne dla wybranych na kampanię miejsc. I tak odbiorcy reklamy dowiedzą się, że w Małopolsce są wspaniałe szlaki rowerowe, na Dolnym Śląsku niesamowity kompleks zamków i pałaców, w Wielkopolsce różnorodne trasy wodne, w Łódzkiem piękne ogrody i parki, zaś Warszawa jest energetyczną destynacją city break.
Motywem przewodnim kampanii jest konkurs bazujący na popularnej we Flandrii zabawie dla dzieci, aby nie nudziły się w czasie podróży. Zabawa polega na wymienianiu przez uczestników kolejno przedmiotów, które chcieliby wziąć na wakacje i dodawaniu następnego. Przegrywa ten, który pomyli kolejność. Hasła promocyjne polskiej kampanii ułożone są dokładnie w ten sam sposób i tak, gdy „Jadę do Polski to zabieram: rower, aby odkryć szlaki rowerowe Małopolski, plan miasta, aby zwiedzić tętniącą życiem Warszawę czy łódeczkę, aby popływać w Wielkopolsce”.
Uczestnicy konkursu ogłoszonego na portalu ZOPOT w Brukseli mają zaznaczyć, co oni chcieliby zabrać ze sobą do Polski. Zwycięzca wygra dokładnie taką podróż, jaką wybrał. Konkurs realizowany jest we współpracy z Warszawską Organizacją Turystyczną, Dolnośląską Organizacją Turystyczną, Wielkopolską Organizacją Turystyczną, Małopolską Organizacją Turystyczną, Regionalną Organizacją Turystyczną Województwa Łódzkiego oraz Uzdrowiskiem Termalnym Uniejów. Na potrzeby kampanii WOT przygotował dedykowany landing page w języku niderlandzkim prezentujący swoich członków, którzy zgłosili udział w konkursie.
Drugim etapem letniej kampanii nad Morzem Północnym będzie planowana na lipiec dystrybucja 200 tysięcy podkładek w nadmorskich restauracjach. Także tu prezentowane będą promowane w konkursie regiony i Warszawa jako „European Best Destination 2023”. Podkładki to niezmiernie popularne rozwiązanie stosowane w belgijskich lokalach gastronomicznych. Badania potwierdzają, że zamieszczona na nich reklama jest szczególnie skuteczna, gdyż ma bardzo długi czas ekspozycji (ponad pół godziny). Przekaz trafia bezpośrednio do odbiorcy, w czasie gdy oczekuje on na zamówienie, co powoduje, że jest szczególnie podatny na przekaz. W lipcu restauracje na wybrzeżu przyjmują przede wszystkim turystów, a większość osób w czasie urlopu jest w dobrym nastroju, co zwiększa przyswajanie przekazu. Dzięki geolokalizacji podkładki dystrybuowane będą wyłącznie w lokalach nadmorskich, dokładnie na trasie słynnego tramwaju.
Nadmorską kampanię wesprą także działania w social mediach ZOPOT w Brukseli prowadzone przez całe lato. Szacuje się ze wakacyjna akcja dotrze do 8 milionów odbiorców.
Opracował: Mirosław Mikulski
Źródło i zdjęcia: Polska Organizacja Turystyczna